Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ON KINDI’S CONCEPT OF GOD

Yıl 2018, Cilt: 54 Sayı: 2, 33 - 52, 02.07.2018

Öz

Kindi essentially adopts the understanding of creation out of nothing (ex nihilo) and struggles to construct a philosophical basis for this understanding in accordance with Aristotelian and Neo-Platonic principles. Kindi regards God’s creation of the universe in the beginning of the time, before which there was nothing as the most plausible explanation of the relationship between God and universe, as well as an object of creed. Kindi develops two interdependent arguments to ground this view philosophically. Firstly, he proves that the universe is finite, considering that it is substance; and so, it has necessarily a starting point within time. The second one that is based on the concept of eternal and the subject of this article proves that there is no eternal being but the True

Kaynakça

  • Adamson, Peter. Al-Kindî. Oxford UP, 2007.
  • ------------. “Kindî ve Yunanca Felsefe Geleneğinin Kabulü”. Adamson-Taylor. İslâm Felsefesine Giriş, İstanbul 2007 içinde.
  • Aristoteles. Metafizik I. çev. A. Arslan. İzmir: 1993.
  • Copleston. Felsefe Tarihi. Aristoteles. çev. A. Yardımlı, İstanbul: 1990 içinde.
  • Fahri, Macit. İslâm Felsefesi Tarihi. İstanbul: 1987.
  • Fârâbî. el-İbane an Garazi Aristutalis fi Kitabi Mabadettabia. el-Mecmu. Mısır: 1907 içinde içinde.
  • ------------. Siyasetu’l-Medeniyye. nşr. F.M. Neccar. 2. Baskı. Beyrut: 1986.
  • ------------. Fusulü Mebadii Arai Ehli’l-Medineti’l-Fazıla. Fârâbî, Kitabü’l-Mille ve Nususun Uhra, nşr. M. Mehdi, 3. Baskı Beyrut: 2001 içinde. ------------. İhsau’l-Ulûm, nşr. O. Emin, 2. Baskı, Mısır: 1949.
  • ------------. Kitabu Mebadii Arai Ehli’l-Medineti’l-Fazıla. nşr ve çev. R. Walzer. Oxford: 1985.
  • Gilson, Etienne. Tanrı ve Felsefe. çev. M. Aydın. İzmir: 1986.
  • Ivry, Alfred. “Kindî ve Mutezile: Yeni Bir Değerlendirme”. çev. H. N. Güdekli. M.Ü. İlahiyat Fak. Dergisi 44 (2013/1).
  • Kaya, Mahmut. “Kindî ve Felsefesi”. Felsefi Risaleler içinde. İstanbul: Klasik Yayınları, 2015.
  • Kindî. “Aristoteles’in Kitaplarının Sayısı Üzerine” Felsefî Risâleler içinde. çev. Mahmut Kaya. İstanbul: Klasik Yayınları, 2015.
  • ------------. “Gerçek ve Mecazi Etkin Üzerine”. Felsefi Risâleler içinde. çev. Mahmut Kaya, İstanbul: Klasik Yayınları, 2015.
  • ------------. “Göklerin Allah’a Secde ve İtaat Edişi Üzerine”. Felsefi Risâleler içinde. çev. Mahmut Kaya, İstanbul: Klasik Yayınları, 2015.
  • ------------. “İlk Felsefe Üzerine”. Felsefi Risaleler içinde. çev. Mahmut Kaya. İstanbul: Klasik Yayınları, 2015.
  • ------------. “Oluş ve Bozuluşun Yakın Etkin Sebebi Üzerine”. Felsefi Risaleler içinde. çev. Mahmut Kaya. İstanbul: Klasik Yayınları, 2015.
  • ------------. “Tarifler Üzerine”, Felsefi Risaleler içinde. çev. Mahmut Kaya. İstanbul: Klasik Yayınları, 2015.
  • Musa b. Meymun. Dilalet’l-Hairin. nşr. H. Atay. Ankara: 1974.
  • Nasr-Leaman. İslâm Felsefesi Tarihi (İstanbul: 2007).
  • Peker, Hidayet. “İbn Sîna’nın Felsefesinde vahyin Kavramsal Muhtevası”, U.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi 17, sy. 1 (2008).
  • Ross, Sir David. Aristoteles’in Metafiziği. çev. A. Arslan. Aristoteles, Metafizik I, içinde. İzmir: 1985.

KİNDÎ’NİN TANRI TASAVVURU ÜZERİNE

Yıl 2018, Cilt: 54 Sayı: 2, 33 - 52, 02.07.2018

Öz

Kindî dini düşüncenin yoktan yaratma anlayışını esas  alır ve bu anlayışı Aristocu ve Yeniplatoncu ilkeler doğrultusunda sağlam bir felsefi zemine oturtmaya çalışır. Kindî, Tanrı’nın âlemi, öncesinde yokluğun bulunduğu bir zamanda yaratmış olmasını sadece bir iman nesnesi olarak değil, aynı zamanda tanrı-evren ilişkisinin en makul açıklaması olarak görmektedir. Kindî bu görüşü felsefi olarak temellendirmek için birbirini intaç eden iki tür argüman geliştirir. Bunlardan ilki, cisim olması bakımından âlemin sonlu bir şey olduğunu ve bu nedenle zamanda bir başlama noktasının bulunmasının zorunluluğunu ispatlamasıdır. Ezelî kavramının tahlilinden hareket eden ve bu makaleye de konu olan ikincisi ise, Gerçek Bir ve Gerçek Fail olarak tek bir ezelînin bulunmasının zorunluluğunu ispatıdır.

Kaynakça

  • Adamson, Peter. Al-Kindî. Oxford UP, 2007.
  • ------------. “Kindî ve Yunanca Felsefe Geleneğinin Kabulü”. Adamson-Taylor. İslâm Felsefesine Giriş, İstanbul 2007 içinde.
  • Aristoteles. Metafizik I. çev. A. Arslan. İzmir: 1993.
  • Copleston. Felsefe Tarihi. Aristoteles. çev. A. Yardımlı, İstanbul: 1990 içinde.
  • Fahri, Macit. İslâm Felsefesi Tarihi. İstanbul: 1987.
  • Fârâbî. el-İbane an Garazi Aristutalis fi Kitabi Mabadettabia. el-Mecmu. Mısır: 1907 içinde içinde.
  • ------------. Siyasetu’l-Medeniyye. nşr. F.M. Neccar. 2. Baskı. Beyrut: 1986.
  • ------------. Fusulü Mebadii Arai Ehli’l-Medineti’l-Fazıla. Fârâbî, Kitabü’l-Mille ve Nususun Uhra, nşr. M. Mehdi, 3. Baskı Beyrut: 2001 içinde. ------------. İhsau’l-Ulûm, nşr. O. Emin, 2. Baskı, Mısır: 1949.
  • ------------. Kitabu Mebadii Arai Ehli’l-Medineti’l-Fazıla. nşr ve çev. R. Walzer. Oxford: 1985.
  • Gilson, Etienne. Tanrı ve Felsefe. çev. M. Aydın. İzmir: 1986.
  • Ivry, Alfred. “Kindî ve Mutezile: Yeni Bir Değerlendirme”. çev. H. N. Güdekli. M.Ü. İlahiyat Fak. Dergisi 44 (2013/1).
  • Kaya, Mahmut. “Kindî ve Felsefesi”. Felsefi Risaleler içinde. İstanbul: Klasik Yayınları, 2015.
  • Kindî. “Aristoteles’in Kitaplarının Sayısı Üzerine” Felsefî Risâleler içinde. çev. Mahmut Kaya. İstanbul: Klasik Yayınları, 2015.
  • ------------. “Gerçek ve Mecazi Etkin Üzerine”. Felsefi Risâleler içinde. çev. Mahmut Kaya, İstanbul: Klasik Yayınları, 2015.
  • ------------. “Göklerin Allah’a Secde ve İtaat Edişi Üzerine”. Felsefi Risâleler içinde. çev. Mahmut Kaya, İstanbul: Klasik Yayınları, 2015.
  • ------------. “İlk Felsefe Üzerine”. Felsefi Risaleler içinde. çev. Mahmut Kaya. İstanbul: Klasik Yayınları, 2015.
  • ------------. “Oluş ve Bozuluşun Yakın Etkin Sebebi Üzerine”. Felsefi Risaleler içinde. çev. Mahmut Kaya. İstanbul: Klasik Yayınları, 2015.
  • ------------. “Tarifler Üzerine”, Felsefi Risaleler içinde. çev. Mahmut Kaya. İstanbul: Klasik Yayınları, 2015.
  • Musa b. Meymun. Dilalet’l-Hairin. nşr. H. Atay. Ankara: 1974.
  • Nasr-Leaman. İslâm Felsefesi Tarihi (İstanbul: 2007).
  • Peker, Hidayet. “İbn Sîna’nın Felsefesinde vahyin Kavramsal Muhtevası”, U.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi 17, sy. 1 (2008).
  • Ross, Sir David. Aristoteles’in Metafiziği. çev. A. Arslan. Aristoteles, Metafizik I, içinde. İzmir: 1985.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yașar Aydınlı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 2 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 54 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Aydınlı, Yașar. “KİNDÎ’NİN TANRI TASAVVURU ÜZERİNE”. Diyanet İlmi Dergi 54/2 (Temmuz 2018), 33-52. https://doi.org/10.61304/did.444627.