Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KİNDÎ’DE NEFS, BEDEN VE KÖTÜLÜK

Yıl 2018, Cilt: 54 Sayı: 2, 109 - 124, 02.07.2018

Öz

Bedenle ilişkisinden dolayı
varlık mertebeleri içerisinde önemli bir konuma ve değere sahip olan nefs; özü
itibariyle aklî, işlevi itibariyle cismanî varlıkları yetkinliğe ulaştıran
varlık alanıdır. Kindî felsefesinde, bir bedene ve bir nefse sahip olan insanın
bedenin olumsuz güçlerinden kurtulması ve özsel yetkinliğine ulaşması nefs ile
mümkündür. Bu minvalde nefs, insanın arzu ve öfke kuvvelerine karşı koruyucu
kalkan vazifesi görmekte, insanı bedenin ihtiraslarından kurtarmak suretiyle
kötülüğün ortaya çıkmasına mani olmaktadır. Zira nefs olmadan arzu ve öfke
kuvvelerine sahip olan bedenin isteklerine engel olmak mümkün değildir. Bu
makale, Kindî felsefesinde nefsin bedenle ilişkisini ve bu ilişkiden
kaynaklanan kötülüğün tezahürünü ayrıntılı bir şekilde ele almaktadır.  

Kaynakça

  • Esûlûcyâ, Bedevi, Abdurrahman. Eflutin inde’l Arab içinde, 1-164. Kahire: Mektebetü’n-Nehdati’l- Mısriyye, 1955.
  • Guthrie, Kenneth Sylvan Numenius. The Father of Neo-Platonism, London: Comparative Literature Press, 1917.
  • Kayaalp, Ümran. “Kindî’nin Nefs Algısı ve Ahlak Anlayışındaki Yeri”. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, 2015.
  • Kindî. Felsefi Risaleler. çev. Mahmut Kaya. İstanbul: Klasik Yayınları, 2002.
  • Plutarch. Moralia Volume V, (İsis and Osiris). Translate by Frank Cole Babbitt. Hardvard: Harvard University Press, 1999.
  • Uysal, Enver. “Kindî ve Fârâbî’de Akıl ve Nefs Kavramlarının Ahlâkî İçeriği”. Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi 13,sy. 2 (2004): 141-156.

NAFS, BODY AND EVIL IN THE WORDS OF KINDÎ

Yıl 2018, Cilt: 54 Sayı: 2, 109 - 124, 02.07.2018

Öz

The
nafs, which has an important position and value within the order of beings due
to its relation to the body, is inherently intellectual; functionally the realm
of entities, which reaches the corporeal beings to the perfection. According to
Kindî philosophy it is possible for a person who has a body and a soul can get
rid of the negative forces of the body and reaches up its essential perfection
through the nafs. In this manner, the nafs functions as a protective shield
against the faculties of desire and anger of the human being and prevent the
evil by saving the human from the passions of the body. Because it is not
possible to prevent the wishes of the body, which has the faculties of desire
and anger, without the function of the soul. This study elaborates on the
relation of the nafs to the body and the resultant evil because of this in
Kindî philosophy.

Kaynakça

  • Esûlûcyâ, Bedevi, Abdurrahman. Eflutin inde’l Arab içinde, 1-164. Kahire: Mektebetü’n-Nehdati’l- Mısriyye, 1955.
  • Guthrie, Kenneth Sylvan Numenius. The Father of Neo-Platonism, London: Comparative Literature Press, 1917.
  • Kayaalp, Ümran. “Kindî’nin Nefs Algısı ve Ahlak Anlayışındaki Yeri”. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, 2015.
  • Kindî. Felsefi Risaleler. çev. Mahmut Kaya. İstanbul: Klasik Yayınları, 2002.
  • Plutarch. Moralia Volume V, (İsis and Osiris). Translate by Frank Cole Babbitt. Hardvard: Harvard University Press, 1999.
  • Uysal, Enver. “Kindî ve Fârâbî’de Akıl ve Nefs Kavramlarının Ahlâkî İçeriği”. Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi 13,sy. 2 (2004): 141-156.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Murat Karakaya

Yayımlanma Tarihi 2 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 12 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 54 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Karakaya, Mehmet Murat. “KİNDÎ’DE NEFS, BEDEN VE KÖTÜLÜK”. Diyanet İlmi Dergi 54/2 (Temmuz 2018), 109-124. https://doi.org/10.61304/did.445233.