Tefekkürün yeniden teşekkülü konusu, kendi içinde
itirazlar, aforizmalar, yeni soluklar taşıdığı hissini veren bir öne çıkış
hamlesi gibi değerlendirilebilir. Kur’ân ve İslâm eksenli dinî tefekkürün
yeniden işlenmesi, bu bağlamda tüm boyutlarıyla varoluş dünyamıza aktarılmaya
çalışılması, kanaatimize göre, katmanlı yapılar halinde betimlenebilecek üstün
çabaları, hatta tam bir adanmışlığı gerektirmektedir.
Nereden başlanılması gerektiği sorusuna
yansıtılabilecek en güçlü projektör de, tefekkürün semantik gök adaları
sayılabilecek olan, Kur’ân’daki semantik birimlerdir. Bu yazının konusu da,
tefekküre ilişkin bazı temel kavramlar ve onların mensup olduğu semantik
evreleri sistematik bir şekilde irdelemek olmuştur. Kendi bakış açımıza uygun
bir biçimde, bazı semantik alanları vurgulayarak bunu yapmaya çalıştık.
En-Nazar, et-tevessüm, et-Taharri, el-Kırâ’a, et-Temhîs, el-Fikr/et-Tefekkür,
et-Tevessüm/et-Tahassüs, er-Rüsûh/er-Râsihûn ve el-İbdâ / el-Bedî’ gibi anahtar
sözcüklerin gerek aslî, gerekse izafî/şer’î bakımdan, tefekkür küresinde
gösterimde bulundukları mana mertebelerini ortaya koymaya çaba sarf ettik.
Tefekkür inşa ve teşekkül Kur’ân Semantik alan Özümseme ve özgünleşme ibdâ
The subject of reformation of contemplation can be
considered as a stand-out move that gives the feeling that it contains
objections, aphorisms and new breaths. The reproduction of the Qur’anic and
Islamic-oriented religious contemplation, and the attempt to translate it into
our world of existence in all its dimensions, requires, in our view, great
efforts, even a complete commitment, which can be described as layered
structures.
The strongest projector, which can be reflected in the
question of where to start, is the semantic units in the Qur’an, which can be
considered as the semantic sky islands of contemplation. The subject of this
paper is to examine some basic concepts and their semantic phases in a
systematic way. We tried to do this by emphasizing some semantic areas in
accordance with our own point of view. We tried to put forward the levels of
meaning of the keywords, which are shown in the sphere of contemplation, both
in terms of original and relative structures such as al-Badi al-Nazar,
al-tavassum, al-Taharri, al-Qiraat, al-Tamhis, al-Fikr/al-Tafakkur,
al-Tawassum/al-Tahassus, al-Rusuh/al-Rasihun and al-Ibda/al-Badi.
Contemplation construction and formation Qur’an Semantic Areas assimilation and origination (ibda)
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 54 Sayı: 4 |