Dil, insanların kendi aralarında iletişim kurabilmeleri ve beşerî
münasebetleri tesis edebilmeleri için Allah tarafından bahşedilen bir nimettir.
Binâenaleyh bu yazı, İslâm’ın temel iki kaynağı olan Kur’ân ve hadislerde dil
olgusunun ne ve nasıl olduğu hususuna ışık tutacak bir yaklaşımın ortaya
konulmasını amaçlamaktadır.
Bu makalede temelde üç nokta üzerinde durulmuştur: Bunlardan
birincisi, Kur’ân’ın dili gerçeğidir. Bu nedenle Kur’ân’da dil unsuruna temas
eden âyetler merkeze alınmış ve teâruf, Arabîlik vurgusu, farklı lehçeler ve
dillerin Allah’ın âyetlerinden sayılması gibi hususlar belli bir kompozisyon dâhilinde
işlenmiştir. İkincisi, hadislerde dil olgusunun nasıl ele alındığı hususudur. Bu
sebeple Hz. Peygamber (s.a.s.) döneminde dil olgusu, kutsal metinlerin dili,
Hz. Peygamber’in Zeyd b. Sâbit’ten Süryaniceyi öğrenmesini istemesi gibi
konularla ilgili genel bir çerçeve sunulmuştur. Üçüncüsü, dil olgusu ile ilgili
doğru ve sahih bakış açısının tarih içerisinde giderek zayıflamış olması ve bu
konuda uydurma rivayetlerin tarih sahnesine çıkmasıdır. Bu bağlamda bazı hadis âlimlerinin
dillerle ilgili uydurulan rivayetler için eserlerinde müstakil bölümler açtıklarını
hatırlatmak gerekmektedir.
Bir sosyo-kültürel aktarım aracı olarak dillerin Kur’ân ve sahih
hadislerdeki prensipler ışığında değerlendirilmesi ve bu husustaki yaklaşımın
günümüze izdüşümlerinin yakalanması ehemmiyet arz etmektedir.
Language is a blessing bestowed upon people by Allah so that they can
communicate and establish relations with each other. This study seeks to
provide insight into the concept of language in the Qur’an and the Hadiths,
which are the two fundamental sources of Islam.
This study focuses mainly on three issues. The first issue is the
concept of the Qur’anic language. For this purpose, the verses relevant
specifically to the concept of language in the Qur’an are brought under focus
and examined in relation to definitions, emphasis on Arabic, and different
dialects and languages being the signs of Allah. The second issue is about how
the concept of language is dealt with in the Hadiths. For this purpose, a general
framework is provided in which references were made to the concept of language
during the time of the Prophet Muhammad, the language of religious texts, and
the Prophet Muhammad’s recommendation to Zayd b. Sabit on learning Syriac. The
third issue is related to the assumption that the correct and authentic
perspective of the concept of language has weakened over the time and
fabricated narrations have come to the forefront. In this context, it is important to note that some hadith scholars have
spared dedicated space in their works for some fabricated hadith narrations
relating to the concept of language.
It is important to
analyze languages as sociocultural means of communication and transmitting
knowledge from the perspective of the Qur’an and the authentic hadiths and to
highlight the projections of that understanding today.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2019 |
Gönderilme Tarihi | 31 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 55 Sayı: 1 |