There have been different works of tafsir and ta’wil, from the earliest
period to the present, in an attempt to understand and interpret the Qur’an. It
is seen that there are certain principles developed in relation to different
interpretations in the literature. In this regard, the opinions preferred by
most commentators are considered as strong and guiding, and it was emphasized
that there should be no interference with the comments adopted by the majority.
It is understood from the preferences of commentators that the interpretations labelled
as jumhur al-mufassirin, ammat ahl al-ta’wil, or aksar al- mufassirin have
influenced the later interpretations. Abu Mansur al-Maturidi among such
commentators has offered opinions that are favored by the majority of
commentators and they have tried to follow his line. However, it is also seen
that in some situations he opposed many commentators. This study aims to
examine his objections to the majority of commentators, and explore the
different evidence and justifications leading him to make different
interpretations It is seen that the language-related principles such as the
apparent meaning and siyaq, as well as the integrity of the Qur’an, the mental
justifications, the principles of belief, and the conformity to the historical
reality were decisive in his different preferences related to his works on the
divine wish, kalam-related issues, reasons of revelations, and anecdotes.
Tafsir Ta’wil Māturīdī Ta’wilat al-Qur’an Disagreement Preference
Kur’ân’ın anlaşılıp yorumlanması sürecinde ilk dönemden bugüne farklı
tefsir ve te’villere sıkça rastlanır. Literatürde farklı yorumlar karşısındaki
hareket tarzına yönelik bazı ilkelerin geliştirildiği görülmektedir. Bu
bağlamda müfessirlerin çoğunun tercihine mazhar olan görüşler değer bakımından
güçlü ve yol gösterici kabul edilmiş, ona muhalefet etmemeye önem verilmiştir.
Cumhûru’l- müfessirîn, âmmetü ehli’t-te’vîl veya ekseru’l-müfessirîn gibi
ifadelerle nitelenen bu yorumların sonraki yorumlar üzerinde etkili olduğu
müfessirlerin tercihlerinden anlaşılabilmektedir. Bu müfessirlerden Ebû Mansûr
el- Mâtürîdî (ö. 333/944), müfessirlerin genelinin kabulünü kazanan görüşleri
özellikle belirtmiş ve çoğunlukla da onlarla aynı çizgide yorumlar yapmıştır.
Ancak onun bazı durumlarda müfessirlerin çoğunluğuna muhalefet ettiği
görülmektedir. Çalışmada Mâtürîdî’nin müfessirlerin geneline yönelttiği
itirazlar incelenmekte, onu bu tür farklı yorumlara götüren delil ve dayanaklar
tespit edilmeye çalışılmaktadır. Mâtürîdî’nin murâd-ı ilâhî, kelâmî konular,
nüzûl sebepleri ve kıssalar üzerine yoğunlaşan farklı tercihlerinde, zâhirî
anlam ve siyak gibi dile dayalı esaslar ile Kur’ân bütünlüğü, aklî gerekçeler,
inanç esasları ve tarihî vakıaya uygunluk gibi ilkelerin belirleyici olduğu
anlaşılmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 2 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 55 Sayı: 3 |