Imam Maturidi, who is the founder of the Maturidi mad- hab, was born
during the Isla- mization process of the Turks in Samarqand located today
within the borders of Uzbekistan. Next to his indentity of being a mutakallim,
mufassir and faqih, you can encounter some records from resources of his
mystical aspect.
Imam Maturidi’s interpretati- on of particularly the issue
of Allah’s essence and
attributes is important in terms of the viewpoint of wahdat al-wujud.
While Mu’tazila does not ac- cept attributes of Allah, Imam Maturidi states
that attributes of Allah exist,
that it is not the same with the Allah essence but they are also not separate.
This approach later affected Ahmad Yasawi’s understanding of mysticism. The
fact that this interpretation was based on the manifestation of the names and attributes
of Allah, in other words, the conformity of Anatolian
Sufism with wahdat al-wujud has prepared the foun- dation of the Sufi approach
of showing great love and tolerance to humans and other created beings.
Therefore, it can be said that Imam Maturidi
contributed greatly to the Islamization process of the Turks
and played a significant role of
the Islami- zation of Anatolia.
In this study, we will try to determine the effects of the mysticism
culture in Samarqand where Imam Maturidi was raised on his multi-faceted
scientific personality and his influence on Anatolian Sufism.
Bugün Özbekistan’ın sınırları içinde bulunan Semerkant’ta doğan ve
Türkler’in İslâmlaşma sürecinde yaşayan Mâtürîdiyye mezhebinin kurucusu İmam
Mâtürîdî’nin, mütekellim, müfessir ve fakîh kimliğinin yanında bazı kaynaklarda
tasavvufî yönüyle de ilgili bir takım kayıtlara rastlanmaktadır.
İmam Mâtürîdî’nin
özellikle zât-sıfat meselesine dair yorumu
vahdet-i vücûd telakkisi
açısından önem arz etmektedir. Mutezile, Allah’ın sıfatlarını kabul
etmezken, İmam Mâtürîdî Allah’ın sıfatlarının bulunduğunu, Allah’ın zâtının
aynı olmamakla birlikte zâtından ayrı olmadıklarını da söyleyerek daha
sonraları Ahmed Yesevî’nin tasavvuf anlayışına
tesir etmiştir. Bu kelâmî yorumun Anadolu sûfiliğinin vahdet-i vücûd telakkisine uygun düşmesi,
sûfîlerin insana ve yaratılmışlara karşı büyük bir sevgi ve hoşgörüyle
yaklaşmasına zemin hazırlamıştır. Dolayısıyla kitâbî İslâm’ın teşekkülünde
büyük bir rol oynayarak Türkler’in İslâmlaşma sürecine katkı sunan İmam
Mâtürîdî’nin Anadolu’nun İslâmlaşmasında da fikrî yönden büyük payı olduğu
söylenebilir.
Bu çalışmada İmam Mâtürîdî’nin yetiştiği Semerkant’ta hâkim olan
tasavvuf kültürünün onun çok yönlü ilmî şahsiyeti üzerindeki izleri yanında onun
fikirlerinin Anadolu sûfîliğine etkileri tespit edilmeye çalışılacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 3 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 55 Sayı: 3 |