Khabar/naql has priority in terms of providing information about the
states in the Akhirah, which is called “sam’iyyat” that is one of the main
subjects of the scientific field of Kalam. In this respect, Imam al-Maturidi
provided an account of the circumstances in the Akhirah according to the Qur’an
and authentic hadiths, and he also made reasonable and rational considerations
about the reality of the life in the Hereafter. He examined the principles of
belief on the subject for the most part in the light of the Qur’anic data. In
doing so, he responded to certain philosophers who rejected the life in the
Hereafter, and also opposed the religious schools, which he called innovation/
bid’ah, such as the Mu’tazila particularly, by identifying and explaining the
authentic aqaid. He also offered unique, rational opinions about hasab, sirat,
and the people of Araf, which are considered as some stages in the Akhirah, as
well as some other stages. His opinions
about some stages of the Akhirah are especially
important in terms of their rationality. It is so because the issues dealt
within the field of sam’iyyat cannot be sensed by the five sensory stimuli and
the mind. However, problems arise when the stages in question are not evaluated
in a well-thought manner. In this regard, Maturidi interpreted the information
available in the Qur’an and hadiths about the life in the Hereafter.
Kelâm ilminin ana konularından olan ‘sem’iyyat’ alanıyla ilgili olan
âhiret hâlleri hakkında, naklin önceliği bulunmaktadır. İmam Mâtürîdî de âhiret
ahvalini, nasslarda geçtiği şekilde aktarmış olmakla birlikte âhiret hayatının
olacağıyla ilgili aklî değerlendirmelerde bulunmuştur. O, konuyla ilgili inanç
ilkelerini, daha çok Kur’ân verileri doğrultusunda incelemiştir. Bunu yaparken
de, âhireti kabul etmeyen filozoflara yanıt vermiş, ayrıca başta Mûtezile olmak
üzere bid’at olarak nitelendirdiği dinî ekollere karşı, sahih akaidin tespiti
ve açıklamasını yapmıştır. Bir âhiret aşaması olarak değerlendirilen hesap,
sırat ve Araf halkı ve sonraki aşamalar ile ilgili akıl destekli özgün görüşler
de ortaya koymaktadır. Mâtürîdî’nin, âhiretin bazı aşamalarıyla ilgili görüşleri,
onun aklî verilerin âhiret boyutuyla bağlantılı değerlendirmeleri açısından
ayrı bir önem kazanmaktadır. Zira sem’iyyat konuları, beş duyu ve akla hitap
edebilecek bir boyutta değildir. Ancak söz konusu aşamaların doğrudan
değerlendirilmesi de bazı sorunları doğurmaktadır. Bu doğrultuda Mâtürîdî,
âhiret hayatıyla ilgili nassları, tevil etmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 18 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 55 Sayı: 3 |