İslâm âlimleri, Kur’an ve Sünnetteki ifadeleri metodolojik açıdan incelemiş ve kapsamlarına göre âm ve hâs olarak sınıflandırmışlardır. Ancak kelâm ekolleri bu kavramların varlığı konusunda farklı görüşler ortaya koymuştur. Bazı ekoller, Kur’an ve Sünnette âm kavramının bulunmadığını savunurken, bazıları bu kavramı yalnızca belirli konularla sınırlı olarak kabul etmiştir. Diğer bir grup ise âm ve hâs kavramlarının dilde mevcut olduğunu kabul etmiş ancak bu kavramların bağlamlarına uygun şekilde anlaşılması gerektiğini öne sürerek taʿmim ve tahsîs yaklaşımlarını eleştirmiştir. Bu makale, erken dönem kelâmî tartışmaların âm ve hâs çerçevesindeki teorik ve metodolojik temellerini ele almakta, kelâm ekollerinin bu kavramlar doğrultusunda geliştirdikleri görüşleri ve yaşanan fikrî dönüşümleri karşılaştırmalı olarak incelemeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, fıkıh usulünün oluşumundan sonra kelâm doktrinlerinin metodolojik olarak birbirine yaklaştığı, alternatif yöntemler geliştiremedikleri için fıkıh usulünü kabul ederek çoğunluğun içinde eridikleri dolayısıyla bağımsızlıklarını yitirdiği tespit edilmeye çalışılacaktır.
Basrî, Ebü’l-Hüseyin Muhammed b. Alî b. Tayyîb. el-Mu῾temed fî uṣûli’l-fıḳh.
2 Cilt. Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-ʻİlmiyye, 1403/1982.
Beyhakī, Ahmed b. Hüseyin. Menâḳıbü’ş-Şâfiî. 2 Cilt. Kahire: Mektebetü
Dâri’t-Türâs, 1970.
Beyhakī, Ahmed b. Hüseyin. el-Medḫal ilâ Kitâbi’s-Sünen. thk. Muhammed
Avvâme. 2 Cilt. Beyrut: Dâru’l-Minhâc, 2017.
Buharî, Abdülaziz b. Ahmed. Keşfü’l-esrar an usuli’l-Pezdevi. thk. Muhâmmed
el-Mu’tasımbillah el-Bağdadi. Beyrut: Darü’l-Kitabi’l-Arabi, 2. Basım, 1994.
Buhârî, Muhammed b. İsmâil. el-Câmi῾u’ṣ-ṣaḥîḥ. Dımaşk: Darü İbn Kesîr,
2002.
Cessâs, Ebû Bekr Ahmed b. Alî er-Râzî. el-Fuṣûl fi’l-uṣûl. 4 Cilt. Kuveyt:
Vizaretu’l-Evkâf ve’ş-Şuûni’l-İslamiyye, 2. Basım, 1994.
Ceylan, Mehmet Nezir. “Vakf Prensibini Benimseyen Usulcülerde Emir ve
Nehyin Delaleti: Bâkıllânî Özelinde”. Uluslararası Dorlion Akademik Sosyal
Araştırmalar Dergisi (DASAD) 1/2 (Dec 2023), 337-362.
Müslim, Ebü’l-Hüseyn Müslim b. el-Haccâc. el-Câmi῾u’ṣ-ṣaḥîḥ. nşr.
Muhammed Fuâd Abdülbâkī. Kahire: y.y., 1374-75/1955-56.
Rassâs, Hasan b. Muhammed. Miṣbaḥu’l-ʿulum fî ma‘rifeti el-ḥayyi’l-ḳayyûm.
thk. Murtazâ b. Zeyd el-Mahzûrî el-Hasanî. yy: Mektebetü bedr, 2003.
Râzî, Ebû Abdillah Fahrüddîn Muhammed b. Ömer. el-Maḥṣûl fî ʿilmi uṣûli’lfıḳh.
6 Cilt. thk. Taha Cabir Feyyaz el-Alvânî. Beyrut: Müessesetu’r-Risale, 1992.
Ressî, Ebû Muhammed Hüsâmüddîn el-Hasen b. Ebû Muhammed el-Kāsım
b. İbrâhîm. Uṣûli’l-ḫamse (Resâʾilü’l-῾adl ve’t-tevḥîd içinde). thk. Muhammed
Umare. yy: Dâru’l-şurûk, 1984.
Sayğın, Mehmet. “er-Risâle’deki İsimsiz Muhaliflerin Tespiti ve İmâm
Şâfiî’nin Onlara Yönelik Eleştirileri -Sünnet’in Hücciyeti Bağlamında-”. Mesned
İlahiyat Araştırmalar Dergisi 13/2 (31 Aralık 2022), 269-300.
Sayğın, Mehmet. Klasik ve Modern Dönemlerde Fıkıh Usulünde Tecdid.
Malatya: İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2024.
Islamic scholars have examined the statements of the Qur’an and Sunnah using various methodological approaches, classifying them as ‘am (general) or has (particular) according to their scope. However, theological schools of thought have varied in their acceptance of these concepts. Some sects outright rejected the presence of ‘am in the Qur’an and Sunnah, while others acknowledged its existence but restricted its application to specific subjects. A third perspective acknowledged the validity of both ‘am and has in language but opposed practices such as ta῾mim (generalization) and takhsis (restriction), emphasizing that these concepts should be interpreted solely within their linguistic and contextual frameworks. The inclusion of ῾am and has in theological discourse underscores their central role in sectarian divergence, as these concepts were often used to justify or critique doctrinal positions. This article explores the theological and methodological foundations of early debates surrounding ῾am and has, comparing the perspectives of various theological factions and examining the intellectual transformations they underwent. The study argues that the development of usul al-fiqh as a systematic methodology brought doctrinal schools closer together, compelling many sects to adopt its principles. Lacking viable alternative interpretative frameworks, these sects gradually lost their independent intellectual standing and integrated into the mainstream majority. Ultimately, this study highlights how usul al-fiqh not only shaped jurisprudential thought but also transformed theological methodologies, redefining the boundaries of sectarian identity and intellectual independence in Islamic scholarship.
Basrî, Ebü’l-Hüseyin Muhammed b. Alî b. Tayyîb. el-Mu῾temed fî uṣûli’l-fıḳh.
2 Cilt. Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-ʻİlmiyye, 1403/1982.
Beyhakī, Ahmed b. Hüseyin. Menâḳıbü’ş-Şâfiî. 2 Cilt. Kahire: Mektebetü
Dâri’t-Türâs, 1970.
Beyhakī, Ahmed b. Hüseyin. el-Medḫal ilâ Kitâbi’s-Sünen. thk. Muhammed
Avvâme. 2 Cilt. Beyrut: Dâru’l-Minhâc, 2017.
Buharî, Abdülaziz b. Ahmed. Keşfü’l-esrar an usuli’l-Pezdevi. thk. Muhâmmed
el-Mu’tasımbillah el-Bağdadi. Beyrut: Darü’l-Kitabi’l-Arabi, 2. Basım, 1994.
Buhârî, Muhammed b. İsmâil. el-Câmi῾u’ṣ-ṣaḥîḥ. Dımaşk: Darü İbn Kesîr,
2002.
Cessâs, Ebû Bekr Ahmed b. Alî er-Râzî. el-Fuṣûl fi’l-uṣûl. 4 Cilt. Kuveyt:
Vizaretu’l-Evkâf ve’ş-Şuûni’l-İslamiyye, 2. Basım, 1994.
Ceylan, Mehmet Nezir. “Vakf Prensibini Benimseyen Usulcülerde Emir ve
Nehyin Delaleti: Bâkıllânî Özelinde”. Uluslararası Dorlion Akademik Sosyal
Araştırmalar Dergisi (DASAD) 1/2 (Dec 2023), 337-362.
Müslim, Ebü’l-Hüseyn Müslim b. el-Haccâc. el-Câmi῾u’ṣ-ṣaḥîḥ. nşr.
Muhammed Fuâd Abdülbâkī. Kahire: y.y., 1374-75/1955-56.
Rassâs, Hasan b. Muhammed. Miṣbaḥu’l-ʿulum fî ma‘rifeti el-ḥayyi’l-ḳayyûm.
thk. Murtazâ b. Zeyd el-Mahzûrî el-Hasanî. yy: Mektebetü bedr, 2003.
Râzî, Ebû Abdillah Fahrüddîn Muhammed b. Ömer. el-Maḥṣûl fî ʿilmi uṣûli’lfıḳh.
6 Cilt. thk. Taha Cabir Feyyaz el-Alvânî. Beyrut: Müessesetu’r-Risale, 1992.
Ressî, Ebû Muhammed Hüsâmüddîn el-Hasen b. Ebû Muhammed el-Kāsım
b. İbrâhîm. Uṣûli’l-ḫamse (Resâʾilü’l-῾adl ve’t-tevḥîd içinde). thk. Muhammed
Umare. yy: Dâru’l-şurûk, 1984.
Sayğın, Mehmet. “er-Risâle’deki İsimsiz Muhaliflerin Tespiti ve İmâm
Şâfiî’nin Onlara Yönelik Eleştirileri -Sünnet’in Hücciyeti Bağlamında-”. Mesned
İlahiyat Araştırmalar Dergisi 13/2 (31 Aralık 2022), 269-300.
Sayğın, Mehmet. Klasik ve Modern Dönemlerde Fıkıh Usulünde Tecdid.
Malatya: İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2024.
Sayğın, Mehmet - Ceylan, Mehmet Nezir. “Erken Dönem Eserlerinde Âm Ve Hâs Kavramları Bağlamında Fıkıh Usulünün Kelâm İlmine Etkisi”. Diyanet İlmi Dergi 61/1 (Mart 2025), 157-186. https://doi.org/10.61304/did.1507614.