The field of Turkish interrogative statements has not been described sufficiently inTurkish grammar studies. Furthermore, they have not been transferred into the contexts of teaching Turkish as a foreign language in terms of their process of structuring and types. However, considering the relevant theoretical discussions, it isclear that there is a need to discuss the subtypes of them and to transfer them intothe contexts of teaching Turkish as a foreign language in the light of the newdescriptions. In modern books of teaching Turkish as a foreign language, interrogative statements has not been described in a detailed way, and apart from theirsemantic differences, their structures have not been touched upon. In this study, theanswers have been sought to the questions to what extent interrogative statementsexist, and what kinds of Turkish interrogatives are aimed to be taught in such teaching materials, and what kinds of interrogative statements are found in the texts. Inthe light of those observations, this study has put forward a new classification ofTurkish interrogative statements within the framework Universal Grammar andInformation Structure theories, and it has as well maintained that traditional discussions regarding interrogative statements would be insufficient in this context
Türkçe soru tümceleri, Türkçe dilbilgisi çalışmalarında yeterince ayrıntılı olarakbetimlenmemiş bir alandır. Soru tümceleri yapılanış süreçleri ve türleri açılarındanyabancı dil öğretimi ortamlarına bir bütüncül betimleme ile de aktarılmış değildir.Oysa ilgili kuramsal tartışmalardan hareketle ne gibi alt türler sergilediği konusunun dikkatlice ele alınması ve yeni betimlemeler doğrultusunda, Türkçenin yabancıdil olarak öğretimi alanına aktarılması gereği açıktır. Günümüz yabancı dil olarakTürkçe öğretimi kitaplarında, soru tümceleri ayrıntılı olarak ele alınmamakta; elealındığı yönleriyle ise anlamsal bağlamın dışına çıkıp yapısal çözümlemelere yervermemektedir. Bu çalışmada, bu türden öğretim materyalleri içerisinde, soru tümcelerinin ne ölçüde yer aldığı, ne türden soruları öğretmeyi amaçladığı vemetinlerde hangi tür soru tümcelerinin yer aldığı sorularına yanıt aranmıştır. Bugözlemler doğrultusunda, bu çalışma, Evrensel Dilbilgisi ve Bilgi Yapısı Kuramlarıçerçevesinde, soru tümcelerine yeni bir sınıflandırma önerisi getirmekte; soru tümcelerine yönelik geleneksel saptamaların bu bağlamda yetersiz kalacağını savunmaktadır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dilbilim |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2010 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 |