The purpose of this study was to investigate language learning strategies employedby high school students with respect to gender, classroom level, high school type,mother’s and father’s education level, and monthly economic income level. Thestudy was carried out in the city centre of Nigde province from six elementaryschools. Totally 352 high school students, selected according to the purposeful sampling method participated in the study. The “survey method” was adopted inthe research. In accordance with the purpose of the study, percentage, mean, standard deviation, independent samples t-test, ANOVA (variance) and Tukey-HSDtests were employed in the study in order to examine the data obtained in terms ofsome variables. “Strategy Inventory for Language Learning” was used in order tocollect data for the study. For the statistical analyses SPSS 17.0 was used.According to findings of the study in general, it was seen that high school studentsparticipated in the study used language learning strategies at a “moderate” level.It was also concluded that students’ language learning strategies statistically differed in relation to gender, classroom level, school type, mother’s and father’seducation level, and monthly economic income level variables in the study
Language learning strategies high school students quantitative study
Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin kullandıkları dil öğrenme stratejilerinicinsiyet, öğrenim görülen sınıf düzeyi, öğrenim görülen lise türü, anne ve babaeğitim durumları ve aylık ekonomik gelir durumu değişkenlerine göre incelemektir.Çalışma, Niğde il merkezinde bulunan toplam altı resmi lisede gerçekleştirilmiştir.Araştırmaya, amaçsal örnekleme çeşitlerinden maksimum çeşitlilik yöntemi ileseçilen toplam 352 lise öğrencisi katılmış olup, araştırmada “tarama modeli” kullanılmıştır. Araştırmanın amacına dayalı olarak, yüzde, standart sapma, bağımsızgruplar t-testi, varyans (ANOVA) analizi ve Tukey-HSD testleri gibi istatistik testteknikleri kullanılmıştır. Çalışmada veri toplamak için “Dil Öğrenme StratejileriEnvanteri” kullanılmıştır. Araştırmadaki istatistik analizler SPSS 17.0 ileyapılmıştır. Çalışmada elde edilen sonuçlara göre, lise öğrencilerinin genel olarak“orta” düzeyde dil öğrenme stratejilerini kullandıkları saptanmıştır. Öğrencilerinkullandıkları dil öğrenme stratejilerinin cinsiyete, öğrenim görülen sınıf düzeyi,öğrenim görülen okul türü, anne ve baba eğitim durumları ve aylık ekonomik gelirdurumu değişkenlerine göre farklılaştığı sonucuna varılmıştır
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Dilbilim |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2012 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Sayı: 156 |