In this study, reading process is discussed and examined in view of functional theory of reading, developed by Moorman and Ram (1994a 1994b, 1999), in which allreading experiences are believed to potentially include creativity. Since creativity isan essential component of reading process, no reading experience can be accomplished without it. Reading is a creative process because of the mental tasks it possesses. The relationship between “reading and comprehension” and “reading comprehension” has a basic quality in understanding the reason why creativity is anessential component of reading process. This also necessiates the definition of theconcept “novelty” and the need of varying the presentations of this concept in termsof stimulation in one’s mind. Thus, creativity is an inner process which presents anovel and useful artifact performed by a cognitive agent. On the other hand, reading can be accomplished as a creative process with texts which include NOVELconcepts for the reader (Moorman ve Ram, 1994a). This point of view proposes aconvenient starting point in defining target behaviours in educational environmentsand choosing appropriate texts in order to achieve these behaviors. It also has a keyrole in evaluating the quality of course materials used in educational environments
reading reading comprehension creativity functional theory of reading
Bu çalışmada, Moorman ve Ram’ın geliştirdiği (1994a 1994b, 1999) işlevselokuma kuramı çerçevesinde okuma süreci işlevsel bir yaklaşımla ele alınıp irdelenmekte ve bu yaklaşım açısından tüm okuma deneyimlerinin gücül olarak yaratıcılıkiçermekte olduğu düşüncesinden yola çıkılmaktadır. Yaratıcılık okuma süreciningerekli bileşenidir ve bu nedenle hiçbir okuma deneyimi yaratıcılık bileşeni ayrıtutularak gerçekleştirilemez. Okuma içerdiği zihinsel görevler nedeniyle yaratıcıbir süreç olmak durumundadır. Okuma ile kavrama ve okuduğunu kavrama arasındaki ilişki yaratıcılığın neden okuma sürecinin gerekli bileşeni olduğunun anlaşılmasında temel niteliklidir. Bu durum, aynı zamanda “yeni” kavramının tanımlanmasını ve bu kavramın bir dış uyaranın zihindeki sunumlarına yönelik olarakçeşitlendirilmesini gerektirmektedir. Öyle ki, yaratıcılık, bilişsel bir kılıcınıngerçekleştirdiği ve sonucunda yeni ve kullanışlı olan bir yaratım (artifact) sunaniçsel bir süreçtir. Yaratıcı bir süreç olarak okuma ise okuma işinin okur için YENİOLAN kavramları içeren metinler üzerinde gerçekleştirilmesidir (Moorman veRam, 1994a). Bu bakış açısı eğitim-öğretim ortamları için tanımlanan hedefdavranışların tanımlanmasında ve öğrenciyi bu davranışlara yönlendirmekte kullanılacak tüm metinlerin seçiminde hem uzmanlar için elverişli bir başlangıç noktası sunmakta hem de bu ortamlarda kullanılmakta olan ders malzemelerininniteliğinin değerlendirilmesinde anahtar bir rol üstlenmektedir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dil Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2009 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Sayı: 143 |