Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE PERCEPTION OF HUMOROUS TEXTS BY FEMALE AND MALE CHILDREN

Yıl 2006, Sayı: 134, 7 - 31, 01.12.2006
https://doi.org/10.1501/Dilder_0000000062

Öz

This study aims at discussing if there is a significant difference between male and female students’ comprehension skills of humorous texts. Therefore, six Nasreddin Hodja’s jokes in Turkish books for the first graders in Turkey have been given to 120 students in Samsun, Turkey. Both reading and listening comprehension skills of the first graders have been tested through 41 questions about the six jokes. The data have been analysed by SPSS. It has been indicated that the comprehension competence of both female and male students can be said to be insufficient for humorous texts

Kaynakça

  • Bakırcıoğlu, Rasim ve Güner Yalçın. 2001. “Yorgan Gitti Kavga Bitti”. İlköğretim Türkçe Ders Kitabı 1. Ankara: Özgün Matbaacılık Sanayii ve Ticaret Aş.
  • Başaran, Arı Meziyet ve Gönen, Mübeccel. 1988. Dil Gelişimi ve Çocuk Kitapları. Ankara: Aşama Matbaacılık Sanayi.
  • Bates, Elizabeth. 1996. Language and Context: The Acquisition of Pragmatics. Florida: Academic Pres Inc.
  • Bever, T. 1970. The Cognitive Basis for Linguistic Structures. J.R. Hages (Ed.) Cognition and the Development of Language. N.Y.: Wiley.
  • Binyazar, Adnan. 1983. “Anadili Öğretiminde Yazınsal Alanlara Açılım”. Türk Dili Dil Öğretimi Özel Sayısı. Ankara TDK.
  • Bloom, Benjamin S. ed.1974. Taxonomy of Educational Objectives: the Classification of Dominion by a Committee of College and University Examiners. New York: David McKay Company, Inc.
  • Brody, Roberta. 1999. “Buoys in the gap: Satire, Sarcasm and Irony as Sense-Making Strategies”. Paper presented International Communication Association Annual Meeting, Sanfranccisco, California, May 27.
  • Coates, Jennifer (ed.). 1998. Language and Gender: A Reader. Oxford: Blackwell Publishers.
  • Eckert, Penelope ve McConnel-Ginet, Sally. 1988. “Communities of Practice: Where Language, Gender and Power All Live”. Jennifer Coates (ed). Language and Gender: A Reader. Oxford: Blackwell Publishers.
  • Haaken, J. 1988. Field Dependence Research: A Historical Analysis of a Psychological Construct. Signs 13. 311-330.
  • Hacıoğlu, Hasan, Çelebi, Celile ve İbrahim Halit Çelik. 2001. “Bugün Günlerden Ne?” İlköğretim Türkçe Ders Kitabı 1. İstanbul: Prizma Yayıncılık Aş.
  • Halliday, M. A. K. 1975. Learning How to Mean: Explorations in the Development of Language. London: Edward Arnold.
  • Hyde, J.S. 1986. “Introduction: Meta-analysis and psychology of gender.” J.S. Hyde and M.C. Linn (Eds). The Psychology of Gender: Advances Through Meta- analysis. Baltimore: John Hopkins. 1-13.
  • Hyde, J.S. ve Linn, M.C.. 1988. “Gender Differences in Verbal Ability: A meta-analysis”. Psychological Bulletin, 104: 53-69.
  • Karaca, Aliyar ve Kapulu, Ahmet. 1999. “Kazan Öldü”. İlköğretim Türkçe 1. Ankara: Koza Yayın Dağıtımı.
  • Kavcar, Cahit, Oğuzkan, Ferhan ve Sedat Sever. 1997. Türkçe Öğretimi: Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri İçin. Ankara: Rekbay Ltd. Şti.
  • Kaya, Dilek ve Sarıdağ, Fevzi. 2001. “Eşeğe mi İnanıyorsun Bana mı?” İlköğretim Türkçe Ders Kitabı 1. Ankara: Bir Yay Yayınevi.
  • Kızıltan, Nalân. 2002. “The Comprehension of the Humorous Texts by the First Graders”. Doğu Akdeniz Üniversitesi I. Uluslararası Eğitim Konferansı 8-10 Mayıs 2002 Kıbrıs.
  • Linn, M.C. ve Petersen, A. C.. 1985. A Meta-analysis of Gender Differences in Spatial Ability: Implications for Mathematics and Science Achievement. J.S. Hyde ve M.C. Linn (Eds). The Psychology of Gender: Advances through Meta- analysis. Bultimore: John Hopkins. (67-101).
  • Maccoby, E.E. ve Jacklin, C. N.. 1974. The Psychology of Sex Differences. Stanford, CA: Stanford University Press.
  • Matlin, M.W. ve Matoski, K.M. 1985. “Gender-stereotyping of Cognitive Abilities”. Paper presented at the Annual Meeting of the 5 Eastern Psychological Association , Boston.
  • Nash, Walter. 1986. The Language of the Humor: Style and technique in comic discourse. London: Longman.
  • Natural Assessment of Educational Progress (NAEP). 1983. The Third Natural Mathematics Assessment: Results, Trends and Issues. Denver: Education Commission of the States.
  • Özünlü, Ünsal. 1992. “Dil, Gülmece, Değiş”. 20. Yıl Yazıları: 20th Anniversary Year Book. Ankara: Karaca Dil Kursu.
  • Özünlü, Ünsal. 1999. Gülmecenin Dilleri. Ankara: Doruk Yayıncılık İnceleme.
  • Tortop, Ramazan ve Barışcan, Hasan. 2001. “Parayı Veren”, Kavuk Okusun” İlköğretim Türkçe Ders Kitabı 1. İzmir: Top Yayıncılık.
  • Unger, Rhoda ve Crawford, Mary. 1992. Women and Gender: A Feminist Psychology. Philadelphia: Temple University Press.
  • Ülper, Hakan. 2002. “Nasrettin Hoca Fıkralarının Dil, Üslup ve Eğitim Yönünden İncelenmesi”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Wine, J.D. 1981. “From defect to competence models”. J.D.Wine ve M.D. Smye (Eds). Social Competence. New York: Guilford Press. 3-35.
  • Wine, J.D., Mosos, B. ve Smye, M.D. 1980. “Female superiority in sex difference competence comparisons: A review of literature in C. Stark-Adamec (ed.)” Sex roles: Origins, influences, and implications for women. Montreal: Eden.
  • Yi Chen, Hsin. 1999. “Gender Differences in Cognitive Abilities: Trends from Age 6 to Age16. Based on WISC-3 Standardization Data for Taiwan”. http://nr.stick.gov.tw/ejournal/Proceeding C/V 10n 2/201_ 216.pdf.
  • Zafran, Aaron ve Zawitz, Dave. 1997. “Gender and Sex Roles”. File: //C
  • /Windows/Desktop/Gen.../Gender and Sex Roles. ht. 19.04.2003.

FIKRA METİNLERİNİN KIZ VE ERKEK ÇOCUKLAR TARAFINDAN ALGILANIŞI

Yıl 2006, Sayı: 134, 7 - 31, 01.12.2006
https://doi.org/10.1501/Dilder_0000000062

Öz

Bu çalışmanın amacı kız ve erkek çocukların gülmece metinlerini kavramada aralarında anlamlı fark olup olmadığını tartışmaktır. Bu nedenle birinci sınıf Türkçe ders kitaplarındaki 6 adet Nasreddin Hoca fıkrası Samsun’daki ilköğretim birinci sınıfında okuyan 120 öğrenciye verilmiştir. Birinci sınıf öğrencilerinin gülmece metinlerini okurken ve dinlerken kullandıkları algılama edinçleri altı fıkradan çıkarılan 41 soru ile saptanmaya çalışılmıştır. Elde edilen bulgular SPSS istatistik paket programı ile değerlendirilmiştir. Sonuçlar, kız ve erkek öğrencilerin gülmece metinlerini algılarken kullandıkları kavrama edinçlerinin yetersiz olduğunu göstermiştir

Kaynakça

  • Bakırcıoğlu, Rasim ve Güner Yalçın. 2001. “Yorgan Gitti Kavga Bitti”. İlköğretim Türkçe Ders Kitabı 1. Ankara: Özgün Matbaacılık Sanayii ve Ticaret Aş.
  • Başaran, Arı Meziyet ve Gönen, Mübeccel. 1988. Dil Gelişimi ve Çocuk Kitapları. Ankara: Aşama Matbaacılık Sanayi.
  • Bates, Elizabeth. 1996. Language and Context: The Acquisition of Pragmatics. Florida: Academic Pres Inc.
  • Bever, T. 1970. The Cognitive Basis for Linguistic Structures. J.R. Hages (Ed.) Cognition and the Development of Language. N.Y.: Wiley.
  • Binyazar, Adnan. 1983. “Anadili Öğretiminde Yazınsal Alanlara Açılım”. Türk Dili Dil Öğretimi Özel Sayısı. Ankara TDK.
  • Bloom, Benjamin S. ed.1974. Taxonomy of Educational Objectives: the Classification of Dominion by a Committee of College and University Examiners. New York: David McKay Company, Inc.
  • Brody, Roberta. 1999. “Buoys in the gap: Satire, Sarcasm and Irony as Sense-Making Strategies”. Paper presented International Communication Association Annual Meeting, Sanfranccisco, California, May 27.
  • Coates, Jennifer (ed.). 1998. Language and Gender: A Reader. Oxford: Blackwell Publishers.
  • Eckert, Penelope ve McConnel-Ginet, Sally. 1988. “Communities of Practice: Where Language, Gender and Power All Live”. Jennifer Coates (ed). Language and Gender: A Reader. Oxford: Blackwell Publishers.
  • Haaken, J. 1988. Field Dependence Research: A Historical Analysis of a Psychological Construct. Signs 13. 311-330.
  • Hacıoğlu, Hasan, Çelebi, Celile ve İbrahim Halit Çelik. 2001. “Bugün Günlerden Ne?” İlköğretim Türkçe Ders Kitabı 1. İstanbul: Prizma Yayıncılık Aş.
  • Halliday, M. A. K. 1975. Learning How to Mean: Explorations in the Development of Language. London: Edward Arnold.
  • Hyde, J.S. 1986. “Introduction: Meta-analysis and psychology of gender.” J.S. Hyde and M.C. Linn (Eds). The Psychology of Gender: Advances Through Meta- analysis. Baltimore: John Hopkins. 1-13.
  • Hyde, J.S. ve Linn, M.C.. 1988. “Gender Differences in Verbal Ability: A meta-analysis”. Psychological Bulletin, 104: 53-69.
  • Karaca, Aliyar ve Kapulu, Ahmet. 1999. “Kazan Öldü”. İlköğretim Türkçe 1. Ankara: Koza Yayın Dağıtımı.
  • Kavcar, Cahit, Oğuzkan, Ferhan ve Sedat Sever. 1997. Türkçe Öğretimi: Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri İçin. Ankara: Rekbay Ltd. Şti.
  • Kaya, Dilek ve Sarıdağ, Fevzi. 2001. “Eşeğe mi İnanıyorsun Bana mı?” İlköğretim Türkçe Ders Kitabı 1. Ankara: Bir Yay Yayınevi.
  • Kızıltan, Nalân. 2002. “The Comprehension of the Humorous Texts by the First Graders”. Doğu Akdeniz Üniversitesi I. Uluslararası Eğitim Konferansı 8-10 Mayıs 2002 Kıbrıs.
  • Linn, M.C. ve Petersen, A. C.. 1985. A Meta-analysis of Gender Differences in Spatial Ability: Implications for Mathematics and Science Achievement. J.S. Hyde ve M.C. Linn (Eds). The Psychology of Gender: Advances through Meta- analysis. Bultimore: John Hopkins. (67-101).
  • Maccoby, E.E. ve Jacklin, C. N.. 1974. The Psychology of Sex Differences. Stanford, CA: Stanford University Press.
  • Matlin, M.W. ve Matoski, K.M. 1985. “Gender-stereotyping of Cognitive Abilities”. Paper presented at the Annual Meeting of the 5 Eastern Psychological Association , Boston.
  • Nash, Walter. 1986. The Language of the Humor: Style and technique in comic discourse. London: Longman.
  • Natural Assessment of Educational Progress (NAEP). 1983. The Third Natural Mathematics Assessment: Results, Trends and Issues. Denver: Education Commission of the States.
  • Özünlü, Ünsal. 1992. “Dil, Gülmece, Değiş”. 20. Yıl Yazıları: 20th Anniversary Year Book. Ankara: Karaca Dil Kursu.
  • Özünlü, Ünsal. 1999. Gülmecenin Dilleri. Ankara: Doruk Yayıncılık İnceleme.
  • Tortop, Ramazan ve Barışcan, Hasan. 2001. “Parayı Veren”, Kavuk Okusun” İlköğretim Türkçe Ders Kitabı 1. İzmir: Top Yayıncılık.
  • Unger, Rhoda ve Crawford, Mary. 1992. Women and Gender: A Feminist Psychology. Philadelphia: Temple University Press.
  • Ülper, Hakan. 2002. “Nasrettin Hoca Fıkralarının Dil, Üslup ve Eğitim Yönünden İncelenmesi”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Wine, J.D. 1981. “From defect to competence models”. J.D.Wine ve M.D. Smye (Eds). Social Competence. New York: Guilford Press. 3-35.
  • Wine, J.D., Mosos, B. ve Smye, M.D. 1980. “Female superiority in sex difference competence comparisons: A review of literature in C. Stark-Adamec (ed.)” Sex roles: Origins, influences, and implications for women. Montreal: Eden.
  • Yi Chen, Hsin. 1999. “Gender Differences in Cognitive Abilities: Trends from Age 6 to Age16. Based on WISC-3 Standardization Data for Taiwan”. http://nr.stick.gov.tw/ejournal/Proceeding C/V 10n 2/201_ 216.pdf.
  • Zafran, Aaron ve Zawitz, Dave. 1997. “Gender and Sex Roles”. File: //C
  • /Windows/Desktop/Gen.../Gender and Sex Roles. ht. 19.04.2003.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Dil Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nalân Kızıltan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2006
Gönderilme Tarihi 1 Ocak 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Sayı: 134

Kaynak Göster

APA Kızıltan, N. (2006). THE PERCEPTION OF HUMOROUS TEXTS BY FEMALE AND MALE CHILDREN. Dil Dergisi(134), 7-31. https://doi.org/10.1501/Dilder_0000000062