Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“İstiklâl Marşı”: O Benim Milletimin Yıldızıdır, Parlayacak! / İlk Dizeyi Temsil ve Tevfik Kavramları Bağlamında Okumak

Yıl 2021, Sayı: Mehmet Akif ve İstiklal Marşı, 41 - 53, 29.12.2021
https://doi.org/10.30767/diledeara.1048638

Öz

“İstiklâl Marşı”nı, Türk edebiyatının gözde metinleri gibi çok farklı kuram ve yöntemler vasıtasıyla yeniden okumak ve metinde saklı gizleri açığa çıkarmak, çoklu algı tarzlarına açık yönlerini yeni yüzyılda aktifleştirilen kavramlar ve hisli fikirler üzerinden yeni bağlamlarda okumak mümkün ve gereklidir. Çünkü tarihi, siyasi, sosyal, kültürel ve küresel şartlar bunu zorunlu bir görev haline getirmiştir. Her ferdin belleğinde “millî-dinî bir esîr/eter” gibi bir zemin/uzay oluşturan bu metin, zaman’ın dışında algılanması artık mümkün olmayan, kaderin sevkiyle, gerçek zamanlı olarak– ihya edilen, böylece “uzay-zaman”da varoluşunu fark ettiren bir metindir. O bakımdan, şiir tarihimizde hiçbir metne nasip olmamış bilinçli, sürekli, küllî bir şok deneyiminden geçmiştir. Tekrar tekrar okumalara dayanarak metânetini, celâdetini, estetik gayretini ve gen-etiğini muhafaza etmeyi başaran metin, sadece “okumalarla” değil, içeriğiyle ve bütün gerçekliğiyle test edilmek suretiyle bu başarıyı elde etmiştir. Bu, şiirde tecelli eden yaşam tarzıdır. “İstiklâl Marşı”nın özelliği dînî, felsefî, edebî, siyâsî, sosyal, kültürel, kozmik, kozmogonik, kuantik vb. tüm alanlara ilişkin “tam bir program”, bir hayat ve ölüm tarzı içermesidir. Yazı temsil ve tevfik kavramları ve referansları üzerinden mutlak metin merkezli bütüncül okuma çalışmasıdır.

Kaynakça

  • Aiberg, H. (1987). Sonsuzluk Kulesi 1, Kitsan Yayınları, İstanbul.
  • Aiberg, H. (1989). Sonsuzluk Kulesi 2, Kitsan Yayınları, İstanbul.
  • Akay, H. (2010). “İstiklâl Marşını Yeniden Okumak İçin Ön Tespitler”, İstiklâl Marşı İstikbâl Marşı/ 41 Dize 41 Yorum, haz. H. Akay-M. F. Andı, Hat Yayınları, İstanbul.
  • Akay, H. (2021). İzleri Temizlemek / Yapısökümcü Bakış Tarzı ve Metin Yorumlama, Şule Yayınları, İstanbul.
  • Akay, H. (2018). “Metnin Metaforik Dili ve Bütüncül Algılama”, Karabatak, Sayı: 39, Eylül-Ekim 2018.
  • Arabî, M. ()2013). Fusûsu’l-Hikem, haz. Hamza Kılıç, 6. b., İnsan Yayınları, İstanbul.
  • Ersoy, M.Â. (2014). Safahât, Haz. M.Ertuğrul Düzdağ, Çağrı Yayınları, İstanbul.
  • Ersoy, M.Â. (2012). Kur’an Meâli, Yayına Haz.: R. Şentürk & A. C. Köksal, Mahya Yayınları, İstanbul.
  • Esed, M. (2017).Kur’an Mesajı, çev. Ahmet Ertürk- Cahit Koytak, İşaret Yayınları, İstanbul.
  • Fodor, J.- Lepore, E. (1992). Holism: A Shopper's Guide Wiley. Wiley-Blackwell, New York.
  • Göksel, N. (2006). “Umberto Eco’da Yorumlamanın Sınırları”, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi SBE Felsefe Anabilim Dalı, Ankara.
  • Heidegger, M. (2019). Düşünmek Ne Demektir, çev. İlhan Turan, Dergâh Yayınları, İstanbul.
  • “Sirius”, https://tr.wikipedia.org/wiki/Sirius.
  • “Süreyya”, https:// kuran mucizeler. com.
  • Işıklı, Ş. (2012). “Bir Kuantum Ontolojisi Denemesi”, Kuantum Felsefesi/ Postmodern Bilimin Doğuşu, Birleşik Yayınevi, Ankara.
  • İmâm Gazzâlî (2017). “Mişkât, Misbah, Zücâce, Şecere, Zeyt Ve Nâr Hakkındadır”, Mişkâtü’l-Envâr/ Nur Metafiziği, trc. Asım Cüneyd Köksal, 2.b., Büyüyen Ay Yayınları, İstanbul. Karakoç, S. (2011). Yunus Emre, 13. b., Diriliş Yayınları, İstanbul.
  • Karaman, H. & Dönmez, İ.K. & Gümüş, S. & Çağrıcı, M, (2007). Kur'an Yolu Türkçe Meâl ve Tefsir, DİA Yay., C.1-5 (https:// kuran.diyanet.gov.tr/tefsir).
  • Koç, T. (2008). İslâm Estetiği, İSAM Yayınları, İstanbul.
  • Smith, W. (2019). Kuantum Bilmecesi/ Gizli Anahtarı Bulmak, çev. Ali Sebetci, İnsan Yayınları, İstanbul.
  • “Şi’ra”, https://kuran mucizeler. com/ gokyuzunun- en-parlak- yldız-olan- sirius- si-ra-y-ld-z-ve-kuran- mucizesi.
  • Şengüler, İ.H. (2013). Açıklamalı Mehmed Âkif Külliyatı-IX (Tefsîr-i Şerifer, Hutbe, Vaaz ve Mektuplar), Kitap Rengi Yayınları, İstanbul.
  • Talbot, M. (2008). Holografik Evren, Türkçesi: Güray Tekçe, Omega Yayınları, İstanbul.
  • Talbot, M. (2018). Mistisizm ve Modern Fizik, Çev. Şükrü Alpagut, Omega Yayınları, İstanbul.
  • Tanpınar, A.H.. (1988). 19uncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi, Çağlayan Yayınları, İstanbul.
  • Uzun, M.İ. (2010), “Süreyyâ”, DİA, C.38, 162-164, İstanbul.
  • Yetiş, K. (2010). “O Benim Milletimin Yıldızıdır, Parlayacak”, İstiklâl Marşı İstikbâl Marşı, haz. H. Akay-M. F. Andı, Hat Yayınevi, İstanbul.
  • Yılmaz, D. (2021). “Malazgirt Zaferi, Türk Milleti ve Anadolu İnsanı”, Simge, sayı: 38, Eylül 2021; www. simgedergi.com /?P= 2923 (5 Ekim 2021).
  • Yurt, E. (2018). Düşünme Üzerine Bir Soruşturma: Heidegger Felsefesinde Düşünmenin Yeri, Fakülte Kitabevi, İstanbul.

The Istiklal March: It is My Nation's Star, It Will Shine! / Reading First Line Holistic in The Context of The Concepts of Representation-Tawfiq

Yıl 2021, Sayı: Mehmet Akif ve İstiklal Marşı, 41 - 53, 29.12.2021
https://doi.org/10.30767/diledeara.1048638

Öz

It is possible and necessary to re-read the "Istiklal March" through very different theories and methods such as the favorite texts of Turkish literature, to reveal the secrets hidden in the text, and to read its open aspects to multiple perception styles in new contexts through concepts and sentimental ideas activated in the new century. Because historical, political, social, cultural and global conditions have made this a mandatory task. This text, which creates a ground/space like a “national-religious aether/ether” in the memory of each individual, is no longer possible to be perceived outside of time, is revived in real time by the prompting of fate, thus making its existence aware in “space-time”. is a text. In that respect, poetry has gone through a conscious, continuous, and universal shock experience that has never been given to any text in our history. The text, which succeeded in preserving its fortitude, strength, aesthetic zeal and gene-ethics based on repeated readings, achieved this success by being tested not only with "readings" but with its content and all its reality. This is the way of life manifested in poetry. The characteristics of the “Independence Anthem” are religious, philosophical, literary, political, social, cultural, cosmic, cosmogonic, quanta, etc. it includes a “complete program” of all fields, a way of life and death. It is an absolute text-centered holistic reading study over the concepts and references of writing, representation and tawfiq.

Kaynakça

  • Aiberg, H. (1987). Sonsuzluk Kulesi 1, Kitsan Yayınları, İstanbul.
  • Aiberg, H. (1989). Sonsuzluk Kulesi 2, Kitsan Yayınları, İstanbul.
  • Akay, H. (2010). “İstiklâl Marşını Yeniden Okumak İçin Ön Tespitler”, İstiklâl Marşı İstikbâl Marşı/ 41 Dize 41 Yorum, haz. H. Akay-M. F. Andı, Hat Yayınları, İstanbul.
  • Akay, H. (2021). İzleri Temizlemek / Yapısökümcü Bakış Tarzı ve Metin Yorumlama, Şule Yayınları, İstanbul.
  • Akay, H. (2018). “Metnin Metaforik Dili ve Bütüncül Algılama”, Karabatak, Sayı: 39, Eylül-Ekim 2018.
  • Arabî, M. ()2013). Fusûsu’l-Hikem, haz. Hamza Kılıç, 6. b., İnsan Yayınları, İstanbul.
  • Ersoy, M.Â. (2014). Safahât, Haz. M.Ertuğrul Düzdağ, Çağrı Yayınları, İstanbul.
  • Ersoy, M.Â. (2012). Kur’an Meâli, Yayına Haz.: R. Şentürk & A. C. Köksal, Mahya Yayınları, İstanbul.
  • Esed, M. (2017).Kur’an Mesajı, çev. Ahmet Ertürk- Cahit Koytak, İşaret Yayınları, İstanbul.
  • Fodor, J.- Lepore, E. (1992). Holism: A Shopper's Guide Wiley. Wiley-Blackwell, New York.
  • Göksel, N. (2006). “Umberto Eco’da Yorumlamanın Sınırları”, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi SBE Felsefe Anabilim Dalı, Ankara.
  • Heidegger, M. (2019). Düşünmek Ne Demektir, çev. İlhan Turan, Dergâh Yayınları, İstanbul.
  • “Sirius”, https://tr.wikipedia.org/wiki/Sirius.
  • “Süreyya”, https:// kuran mucizeler. com.
  • Işıklı, Ş. (2012). “Bir Kuantum Ontolojisi Denemesi”, Kuantum Felsefesi/ Postmodern Bilimin Doğuşu, Birleşik Yayınevi, Ankara.
  • İmâm Gazzâlî (2017). “Mişkât, Misbah, Zücâce, Şecere, Zeyt Ve Nâr Hakkındadır”, Mişkâtü’l-Envâr/ Nur Metafiziği, trc. Asım Cüneyd Köksal, 2.b., Büyüyen Ay Yayınları, İstanbul. Karakoç, S. (2011). Yunus Emre, 13. b., Diriliş Yayınları, İstanbul.
  • Karaman, H. & Dönmez, İ.K. & Gümüş, S. & Çağrıcı, M, (2007). Kur'an Yolu Türkçe Meâl ve Tefsir, DİA Yay., C.1-5 (https:// kuran.diyanet.gov.tr/tefsir).
  • Koç, T. (2008). İslâm Estetiği, İSAM Yayınları, İstanbul.
  • Smith, W. (2019). Kuantum Bilmecesi/ Gizli Anahtarı Bulmak, çev. Ali Sebetci, İnsan Yayınları, İstanbul.
  • “Şi’ra”, https://kuran mucizeler. com/ gokyuzunun- en-parlak- yldız-olan- sirius- si-ra-y-ld-z-ve-kuran- mucizesi.
  • Şengüler, İ.H. (2013). Açıklamalı Mehmed Âkif Külliyatı-IX (Tefsîr-i Şerifer, Hutbe, Vaaz ve Mektuplar), Kitap Rengi Yayınları, İstanbul.
  • Talbot, M. (2008). Holografik Evren, Türkçesi: Güray Tekçe, Omega Yayınları, İstanbul.
  • Talbot, M. (2018). Mistisizm ve Modern Fizik, Çev. Şükrü Alpagut, Omega Yayınları, İstanbul.
  • Tanpınar, A.H.. (1988). 19uncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi, Çağlayan Yayınları, İstanbul.
  • Uzun, M.İ. (2010), “Süreyyâ”, DİA, C.38, 162-164, İstanbul.
  • Yetiş, K. (2010). “O Benim Milletimin Yıldızıdır, Parlayacak”, İstiklâl Marşı İstikbâl Marşı, haz. H. Akay-M. F. Andı, Hat Yayınevi, İstanbul.
  • Yılmaz, D. (2021). “Malazgirt Zaferi, Türk Milleti ve Anadolu İnsanı”, Simge, sayı: 38, Eylül 2021; www. simgedergi.com /?P= 2923 (5 Ekim 2021).
  • Yurt, E. (2018). Düşünme Üzerine Bir Soruşturma: Heidegger Felsefesinde Düşünmenin Yeri, Fakülte Kitabevi, İstanbul.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Hasan Akay

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2021
Kabul Tarihi 3 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: Mehmet Akif ve İstiklal Marşı

Kaynak Göster

APA Akay, H. (2021). “İstiklâl Marşı”: O Benim Milletimin Yıldızıdır, Parlayacak! / İlk Dizeyi Temsil ve Tevfik Kavramları Bağlamında Okumak. Dil Ve Edebiyat Araştırmaları(Mehmet Akif ve İstiklal Marşı), 41-53. https://doi.org/10.30767/diledeara.1048638

Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.