Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Precariat Sociology: The Case of Substitute Teachers

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 138 - 156, 28.12.2018

Öz

This research was carried out in order to examine the situation of the paid teachers according to the sociology of precarnation. Prekarya is a sociology of post-capitalism that aims to identify a growing precarious mass in the world. In the context of this sociological imagination interviews were conducted with teachers who worked in Mus as paid teachers in 2017-2018 education year. In the study, an in-depth interview technique, which is a qualitative research method, was used. In the study, it was seen that paid teachers are not satisfied with their wages and personal rights, they are worried about their future, they have a low commitment to the profession and they feel very precariously insecure. Therefore, it was found that paid teachers have serious signs of the sociology of precarnation.

Kaynakça

  • Baykan, Erdal. Dua Üzerine: Din Felsefesi Okumaları. Van: Bilge Adamlar, 2009.
  • Beck, Ulrich. Risk Toplumu: Başka Bir Modernliğe Doğru. Çev. Kazım Özdalga ve Bülent Doğan. İstanbul: İthaki, 2011.
  • Bourdieu, Pierre. Karşı Ateşler, Çev. Halime Yücel. İstanbul: YKY, 2006.
  • Çolak, Esra. “Akademide Güvencesiz Çalışma: Araştırma Görevlilerinin Deneyimleri”. Vira-Verita E-Dergi, sayı 2, (2015): 23-44. https://viraverita.org/sites/default/files/edergi-yazilari/akademide-guvencesiz-calisma-arastirma-gorevlilerinin-deneyimleri.pdf, (E.T: 11.11.2018).
  • Günerigök, Mustafa. Risk Toplumu ve Din: Yeni Bir Sosyolojiye Doğru. Ankara: Maarif Mektepleri, 2018.
  • Marshall, Gordon.(1999). Sosyoloji Sözlüğü. Çev. Osman Akınhay, Derya Kömürcü. Ankara: Bilim Sanat, 1999.
  • Oğuz Şebnem, “Tekel Direnişinin Işığında Güvencesiz Çalışma/Yaşama: Proletaryadan “Prekarya”ya mı”?, Mülkiye Dergisi, Cilt: 35, Sayı: 271, (2011): 7-24. http://mulkiyedergi.org. (E.T: 10.9.2018).
  • Öğülmüş, Kürşad ve Nail yıldırım, Gülay Aslan. “Ücretli Öğretmenlerin Görevlerini Yaparken Karşılaştıkları Sorunlar ve Ücretli Öğretmenlik Uygulamasının Okul Yöneticilerince Değerlendirilmesi.” İlköğretim Online, http://ilkogretim-online.org.tr. 12(4), (2013):1086-1099. (E.T: 02.10.2018).
  • Polat, Selda. “Ücretli Öğretmenlik İstihdamının Yarattığı Sorunlar Üzerine Nitel Bir Araştırma”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 28, (2013): (67-68).
  • Standing, Guy. Prekarya: Yeni Tehlikeli Sınıf. Çev. Ergin Bulut. İstanbul: İletişim, 2017.
  • Standing, Guy. Prekarya Bildirgesi: Hakların Kısılmasından Yurttaşlığa, Çev. Sercan Çınar, Senem Demiralp. İstanbul: İletişim, 2017b.
  • Sennet, Richard. Karakter Aşınması: Yeni Kapitalizmde İşin Kişilik Üzerindeki Etkileri. Çev. Barış Yıldırım. İstanbul: Ayrıntı, 2002.
  • Tekin, Hasan Hüseyin, “Nitel Araştırma Yönteminin Bir Veri Toplama Tekniği Olarak Derinlemesine Görüşme”, Sosyoloji Dergisi, Cilt 3, Sayı 13, (2006): 101-116.
  • Tuncer, Murat.(2012). “Türkiye’deki Kadrosuz Öğretmen İstihdamının Kadrosuz İstihdam Edilen Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. (http://sbe.gantep.edu.tr). 11(3). (2012): 797-818
  • Vatansever, Aslı ve Meral Gezici Yalçın. Ne Ders Olsa Veririz: Araştırma Görevlisinin Vasıfsız İşçiye Dönüşümü. İstanbul: İletişim, 2015.

Prekarya Sosyolojisi: Ücretli Öğretmenler Örneği

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 138 - 156, 28.12.2018

Öz

Bu
araştırma ücretli öğretmenlerin içinde bulundukları durumu prekarya
sosyolojisine göre incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Prekarya, dünyada
giderek genişleyen güvencesiz kitleyi tanımlamayı hedefleyen bir postkapitalizm
sosyolojisidir. Bu sosyolojik tasavvur doğrultusunda 2017-2018 eğitim yılında
Muş ilinde ücretli olarak görev yapan öğretmenlerle görüşmeler yapılmıştır.
Çalışmada, nitel araştırma yöntemi içinde yer alan derinlemesine görüşme
tekniği kullanılmıştır. Araştırmada, ücretli öğretmenlerin ücret ve özlük
haklarından memnun olmadıkları, geleceklerinden endişe ettikleri, mesleğe olan
bağlılıklarının düşük olduğu ve kendilerini çok ciddi bir şekilde güvencesiz
hissettikleri görülmüştür. Bu nedenle ücretli öğretmenlerin prekaryalaşma
sosyolojisine dair ciddi emareler taşıdıkları saptanmıştır. 

Kaynakça

  • Baykan, Erdal. Dua Üzerine: Din Felsefesi Okumaları. Van: Bilge Adamlar, 2009.
  • Beck, Ulrich. Risk Toplumu: Başka Bir Modernliğe Doğru. Çev. Kazım Özdalga ve Bülent Doğan. İstanbul: İthaki, 2011.
  • Bourdieu, Pierre. Karşı Ateşler, Çev. Halime Yücel. İstanbul: YKY, 2006.
  • Çolak, Esra. “Akademide Güvencesiz Çalışma: Araştırma Görevlilerinin Deneyimleri”. Vira-Verita E-Dergi, sayı 2, (2015): 23-44. https://viraverita.org/sites/default/files/edergi-yazilari/akademide-guvencesiz-calisma-arastirma-gorevlilerinin-deneyimleri.pdf, (E.T: 11.11.2018).
  • Günerigök, Mustafa. Risk Toplumu ve Din: Yeni Bir Sosyolojiye Doğru. Ankara: Maarif Mektepleri, 2018.
  • Marshall, Gordon.(1999). Sosyoloji Sözlüğü. Çev. Osman Akınhay, Derya Kömürcü. Ankara: Bilim Sanat, 1999.
  • Oğuz Şebnem, “Tekel Direnişinin Işığında Güvencesiz Çalışma/Yaşama: Proletaryadan “Prekarya”ya mı”?, Mülkiye Dergisi, Cilt: 35, Sayı: 271, (2011): 7-24. http://mulkiyedergi.org. (E.T: 10.9.2018).
  • Öğülmüş, Kürşad ve Nail yıldırım, Gülay Aslan. “Ücretli Öğretmenlerin Görevlerini Yaparken Karşılaştıkları Sorunlar ve Ücretli Öğretmenlik Uygulamasının Okul Yöneticilerince Değerlendirilmesi.” İlköğretim Online, http://ilkogretim-online.org.tr. 12(4), (2013):1086-1099. (E.T: 02.10.2018).
  • Polat, Selda. “Ücretli Öğretmenlik İstihdamının Yarattığı Sorunlar Üzerine Nitel Bir Araştırma”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 28, (2013): (67-68).
  • Standing, Guy. Prekarya: Yeni Tehlikeli Sınıf. Çev. Ergin Bulut. İstanbul: İletişim, 2017.
  • Standing, Guy. Prekarya Bildirgesi: Hakların Kısılmasından Yurttaşlığa, Çev. Sercan Çınar, Senem Demiralp. İstanbul: İletişim, 2017b.
  • Sennet, Richard. Karakter Aşınması: Yeni Kapitalizmde İşin Kişilik Üzerindeki Etkileri. Çev. Barış Yıldırım. İstanbul: Ayrıntı, 2002.
  • Tekin, Hasan Hüseyin, “Nitel Araştırma Yönteminin Bir Veri Toplama Tekniği Olarak Derinlemesine Görüşme”, Sosyoloji Dergisi, Cilt 3, Sayı 13, (2006): 101-116.
  • Tuncer, Murat.(2012). “Türkiye’deki Kadrosuz Öğretmen İstihdamının Kadrosuz İstihdam Edilen Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. (http://sbe.gantep.edu.tr). 11(3). (2012): 797-818
  • Vatansever, Aslı ve Meral Gezici Yalçın. Ne Ders Olsa Veririz: Araştırma Görevlisinin Vasıfsız İşçiye Dönüşümü. İstanbul: İletişim, 2015.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mustafa Günerigök

Kübra Oğur

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 21 Aralık 2018
Kabul Tarihi 28 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Günerigök, Mustafa - Oğur, Kübra. “Prekarya Sosyolojisi: Ücretli Öğretmenler Örneği”. Din ve Bilim - Muş Alparslan Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi 1/2 (Aralık 2018), 138-156.

Dergi İletişim: dinbil@alparslan.edu.tr

Din ve Bilim-Muş Alparslan Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.