Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hegel's Aesthetic Approach In The Concept And Image Specific

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 6 - 16, 30.06.2021
https://doi.org/10.47145/dinbil.913347

Öz

In our study,we tried to evaluate the relationship between image and concept, which has an important place both in the history of thought and in the history of art, through Hegel's thoughts.Art and philosophy have been the two important lights of man's search for meaning on earth throughout history.In this respect, it is important to reveal the function of concept and image in terms of the relationship between art and philosophy.The basis of art lies in imagination.The way of expression of art is the image, which is a product of imagination.On the basis of philosophy, there is reason.The expression form of philosophy is the concept that is a product of the mind.The image stands between the particular data it receives from the senses and the universalism it receives from the mind.Therefore, the image is neither completely particular nor universal.The image tries to bring the particular beings it takes from the senses closer to the whole, thanks to its power of imagination.Hegel argued that particular conditions were necessary for the work of art to be born.The first of these particular conditions is the place and time of the work of art, and the second is the individuality of the artist.Finally, it is the technical education of the arts.The work of art tries to reach beyond the sense based on the sensory.The concept is completely universal.Therefore, it is completely far from sensory.Hegel stated that philosophy is superior to art in this respect. According to Hegel, the language of the artist is the image while the language of the philosopher is the concept. The aim of our study is to reveal the relationship of the philosopher between the image and the artist with the concept in the philosophical thought of Hegel.

Kaynakça

  • Bayav, Deniz. “Resim Sanatında Ve Sanat Eğitiminde İmge”.Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,11/2 (2009 Aralık): 105-122.
  • Bozkurt, Nejat. Sanat ve Estetik Kuramları. Ankara: Sentez Yayıncılık, 2014.
  • Bozkurt, Nejat. “Hegel Estetik’ine Genel Bir Bakış”, Felsefe Arkivi, 22-23 (1981): 289-299.
  • Copleston, Frederick, Felsefe Tarihi, Hegel, çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayıncılık, 2010.
  • Çernışevskiy, N.G.Sanatın Gerçeklikle Estetik İlişkileri. çev. Arif Berberoğlu, İstanbul: Evrensel Basım Yayın, 2012.
  • Danto, Arthur C.Sanat nedir?. çev. Zeynep Baransel, İstanbul: Sel yayıncılık, 2014.
  • D'hondt, Jacques, Hegel ve Hegelcilik, çev. Bayram Işık, İstanbul: İletişim Yayınları, 1986.
  • Erzen, Jale Nejdet.Çoğul Estetik. İstanbul: Metis Yayınları, 2011.
  • Flaccus, Louis William. Sanatçılar ve Düşünürler. çev. Orhan Düz, İstanbul: Kapı Yayınları, 2011.
  • Hegel, G. W. F. Din Felsefesi Dersleri, çev. Doğan Naci Kadıoğlu, İstanbul: Pinhan Yayıncılık, 2016.
  • Hegel, G. W. F. Estetik. Güzel Sanatlar Üzerine Dersler 1. çev. Taylan Altuğ-Hakkı Hünler, İstanbul: Panel Yayınevi, 2012.
  • Hegel, G. W. F. Estetik, Güzel Sanatlar Üzerine Dersler 2. çev. Taylan Altuğ-Hakkı Hünler, İstanbul: Panel Yayınevi, 2015.
  • Hegel, G. W. F. Tinin Görüngübilimi, çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayıncılık, 1986.
  • Hegel, G. W. F. Seçilmiş Parçalar. çev. Nejat Bozkurt, İstanbul: Remzi Kitabevi, 1986.
  • Işıldak, R. Suat “Yaratmada İlk Adım: İmge ve İmgelem”. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2/1 (2008 Haziran): 64–69.
  • Kaufmann, Walter, İnsanı Anlamak, çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayıncılık, 2014.
  • Kuspit, Donald. Sanatın Sonu. çev. Yasemin Tezgiden, İstanbul: Metis Yayınları, 2014.
  • Kula, Onur Bilge. Hegel Estetiği ve Edebiyat Kuramı 1.İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2010.
  • Kula, Onur Bilge. Hegel Estetiği ve Edebiyat Kuramı 2. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2011.
  • Kula, Onur Bilge. Hegel Estetiği ve Edebiyat Kuramı 3. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2011.
  • Lukacs, George. Estetik 3. çev. Ahmet Cemal, İstanbul: Payel Yayınevi, 2001.
  • Maker, William(ed.). Hegel and Aesthetics. Albany: State University of New York Press, 2000.
  • Özel, Ayşe. Estetik ve Temel Kuramları. Ankara: Ütopya Yayınları, 2014.
  • Pinkard, Terry, Hegel, çev. Mehmet Barış Albayrak, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2012.
  • Speight , Allen. “Hegel and Aesthetics: The Practice and “Pastness” of Art”, , Hegel and Nıneteenth-Century Phılosophy. ed. Frederick C. Beiser. New York: Cambridge University Press,2008.
  • Taylor, Charles. Hegel, Cambridge: Cambridge University Press,1977.
  • Terry Eagleton, Estetiğin İdeolojisi, çev. Bülent Gözkan, Hakkın Hünler, Türker Armaner, Nur Ateş, Ayfer Dost, Engin Kılıç, Ela Akman, Neşe Nur Domaniç, Ayhan Çitil, Banu Kıroğlu, İstanbul: Doruk Yayıncılık, 2010.
  • Timuçin, Afşar. Estetik. İstanbul: Bulut Yayınları, 2013.
  • Tunalı, İsmail. Estetik. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2010.
  • Yenişehirlioğlu, Şahin.Felsefe ve Sanat. Ankara: Dayanışma Yayınları, 1982.
  • Yetkin, Suut Kemal.Estetik Doktrinler. Ankara: Palme Yayıncılık, 2017.
  • Ziss, A.Estetik.çev. Y. Şahan, İstanbul: Hayalbaz Yayınları, 2009.

Kavram ve İmge Özelinde Hegel’in Estetik Anlayışı

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 6 - 16, 30.06.2021
https://doi.org/10.47145/dinbil.913347

Öz

Çalışmamızda hem düşünce tarihinde hem de sanat tarihinde önemli bir yere sahip olan imge ve kavram ilişkisini Hegel’in düşünceleri üzerinden değerlendirmeye çalışılmıştır. Sanat ve felsefe, tarih boyunca insanın yeryüzündeki anlam arayışının iki önemli ışığı olmuştur. Bu yönüyle sanat ve felsefe ilişkisi açısından kavram ve imgenin işlevini ortaya koymak önemlidir. Sanatın temelinde muhayyile vardır. Sanatın ifade biçimi muhayyilenin bir ürünü olan imgedir. Felsefenin temelinde ise akıl vardır. Felsefenin ifade biçimi aklın bir ürünü olan kavramdır. İmge, duyulardan aldığı tikel verilerle akıldan aldığı tümellik arasında durur. Bu nedenle de imge ne tamamen tikeldir ne de tümeldir. İmge, duyulardan aldığı tikel var olanları muhayyile gücü sayesinde tümele yaklaştırmaya çalışır. Hegel, sanat eserinin doğması için tikel koşullar gerekli olduğunu ileri sürmüştür. Bu tikel koşulların ilki sanat eserinin oluşum yeri ve zamanı, ikincisi ise sanatçının bireyselliğidir. Son olarak da sanatın teknik eğitimidir. Sanat eseri, duyusala dayanarak duyu ötesine ulaşmaya çalışır. Kavramda ise tamamen bir tümellik vardır. Bu nedenle duyusaldan tamamen uzaktır. Hegel, bu yönüyle felsefenin sanattan üstün olduğunu ifade etmiştir. Hegel’e göre sanatçının dili imgeyken filozofun dili kavramdır. Çalışmamızın amacı filozofun imge ile sanatçının kavram ile olan ilişkisini Hegel’in felsefî düşüncesi içinde ortaya koymaktır.

Kaynakça

  • Bayav, Deniz. “Resim Sanatında Ve Sanat Eğitiminde İmge”.Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,11/2 (2009 Aralık): 105-122.
  • Bozkurt, Nejat. Sanat ve Estetik Kuramları. Ankara: Sentez Yayıncılık, 2014.
  • Bozkurt, Nejat. “Hegel Estetik’ine Genel Bir Bakış”, Felsefe Arkivi, 22-23 (1981): 289-299.
  • Copleston, Frederick, Felsefe Tarihi, Hegel, çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayıncılık, 2010.
  • Çernışevskiy, N.G.Sanatın Gerçeklikle Estetik İlişkileri. çev. Arif Berberoğlu, İstanbul: Evrensel Basım Yayın, 2012.
  • Danto, Arthur C.Sanat nedir?. çev. Zeynep Baransel, İstanbul: Sel yayıncılık, 2014.
  • D'hondt, Jacques, Hegel ve Hegelcilik, çev. Bayram Işık, İstanbul: İletişim Yayınları, 1986.
  • Erzen, Jale Nejdet.Çoğul Estetik. İstanbul: Metis Yayınları, 2011.
  • Flaccus, Louis William. Sanatçılar ve Düşünürler. çev. Orhan Düz, İstanbul: Kapı Yayınları, 2011.
  • Hegel, G. W. F. Din Felsefesi Dersleri, çev. Doğan Naci Kadıoğlu, İstanbul: Pinhan Yayıncılık, 2016.
  • Hegel, G. W. F. Estetik. Güzel Sanatlar Üzerine Dersler 1. çev. Taylan Altuğ-Hakkı Hünler, İstanbul: Panel Yayınevi, 2012.
  • Hegel, G. W. F. Estetik, Güzel Sanatlar Üzerine Dersler 2. çev. Taylan Altuğ-Hakkı Hünler, İstanbul: Panel Yayınevi, 2015.
  • Hegel, G. W. F. Tinin Görüngübilimi, çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayıncılık, 1986.
  • Hegel, G. W. F. Seçilmiş Parçalar. çev. Nejat Bozkurt, İstanbul: Remzi Kitabevi, 1986.
  • Işıldak, R. Suat “Yaratmada İlk Adım: İmge ve İmgelem”. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2/1 (2008 Haziran): 64–69.
  • Kaufmann, Walter, İnsanı Anlamak, çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayıncılık, 2014.
  • Kuspit, Donald. Sanatın Sonu. çev. Yasemin Tezgiden, İstanbul: Metis Yayınları, 2014.
  • Kula, Onur Bilge. Hegel Estetiği ve Edebiyat Kuramı 1.İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2010.
  • Kula, Onur Bilge. Hegel Estetiği ve Edebiyat Kuramı 2. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2011.
  • Kula, Onur Bilge. Hegel Estetiği ve Edebiyat Kuramı 3. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2011.
  • Lukacs, George. Estetik 3. çev. Ahmet Cemal, İstanbul: Payel Yayınevi, 2001.
  • Maker, William(ed.). Hegel and Aesthetics. Albany: State University of New York Press, 2000.
  • Özel, Ayşe. Estetik ve Temel Kuramları. Ankara: Ütopya Yayınları, 2014.
  • Pinkard, Terry, Hegel, çev. Mehmet Barış Albayrak, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2012.
  • Speight , Allen. “Hegel and Aesthetics: The Practice and “Pastness” of Art”, , Hegel and Nıneteenth-Century Phılosophy. ed. Frederick C. Beiser. New York: Cambridge University Press,2008.
  • Taylor, Charles. Hegel, Cambridge: Cambridge University Press,1977.
  • Terry Eagleton, Estetiğin İdeolojisi, çev. Bülent Gözkan, Hakkın Hünler, Türker Armaner, Nur Ateş, Ayfer Dost, Engin Kılıç, Ela Akman, Neşe Nur Domaniç, Ayhan Çitil, Banu Kıroğlu, İstanbul: Doruk Yayıncılık, 2010.
  • Timuçin, Afşar. Estetik. İstanbul: Bulut Yayınları, 2013.
  • Tunalı, İsmail. Estetik. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2010.
  • Yenişehirlioğlu, Şahin.Felsefe ve Sanat. Ankara: Dayanışma Yayınları, 1982.
  • Yetkin, Suut Kemal.Estetik Doktrinler. Ankara: Palme Yayıncılık, 2017.
  • Ziss, A.Estetik.çev. Y. Şahan, İstanbul: Hayalbaz Yayınları, 2009.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hüseyin Adem Tülüce 0000-0003-3999-739X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 11 Nisan 2021
Kabul Tarihi 3 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Tülüce, Hüseyin Adem. “Kavram Ve İmge Özelinde Hegel’in Estetik Anlayışı”. Din ve Bilim - Muş Alparslan Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi 4/1 (Haziran 2021), 6-16. https://doi.org/10.47145/dinbil.913347.

Dergi İletişim: dinbil@alparslan.edu.tr

Din ve Bilim-Muş Alparslan Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.