Dini hükümlerin tespitinde Hz. Peygamber’den (s.a.s.) rivayet edilen sünnet verileri önemli bir yere sahiptir.
Ancak, genel olarak sünnetin gerek sübûtunda gerekse delaletinde zannı̂liğin söz konusu olması ekoller arasında sünnet
verileri üzerinde derin ihtilaları da beraberinde getirmiştir. Bu da zaman içerisinde sünnet verilerinin sübût ve delalet
açısından kategorize edilmesini zorunlu kılmıştır. Sübût açısından sünnet, âlimlerin çoğunluğuna göre mütevâtir ve
haber-i vâhid diye iki kısımda değerlendirilmiştir. Hanefı̂ler buna üçüncü bir kategori olarak “meşhûr sünneti” de ilave
etmişlerdir. Bu üç kategoriden mütevâtir sünnetin, Hz. Peygamber’den sübûtu kesindir, yani bu kapsamda olan sünnetin
Hz. Peygamber’e ittisalinde herhangi bir şüphe bulunmamaktadır. Prensipte tüm âlimler bu görüş üzerinde ittifak
etmişlerdir. Bununla birlikte mütevâtir sünnet de bakış açısına göre birtakım kategorik ayrımlara tabi tutulmuştur.
Bunlardan en yaygın olanı, lafzı̂ mütevâtir ve manevı̂ mütevâtir şeklinde yapılan ikili tasniftir. Ancak fıkhın tarihi
sürecinde mütevâtirin lafzı̂ ve manevı̂ ayrımında belli bir evrilmenin yaşandığı, bu evrilmeden dolayı lafzı̂ ve manevı̂
mütevâtire yaklaşımların da farklılık arz ettiği görülmektedir. Bu nedenle çalışmada mütevâtir kavramının maruz kaldığı
söz konusu evrilme ve buna bağlı olarak ortaya çıkan farklı yaklaşımlar üzerinde durulmuştur.
Fıkıh Islâm Hukuku Mütevâtir Lafzı̂ Mütevâtir Manevı̂ Mütevâtir.
The Sunnah transmitted from Prophet Muhammad (s.a.s.) plays an important role in determining religious
rulings. However, the fact that the Sunnah is generally considered speculative in both its transmission and interpretative
evidence has led to deep disagreements among schools of thought. This has necessitated the categorization of Sunnah
in terms of its transmission and evidence. According to the majority of scholars, the Sunnah is divided into two types:
mutawātir and khabar al-wāḥid. The Hanais also include "Sunnah mashhūrah" as a third category. Among these
categories, mutawātir Sunnah is deinitively attributed to the Prophet, with no doubt regarding its transmission. In
principle, scholars unanimously agree on this point. The mutawātir Sunnah has also been categorized further based on
perspective. The most common classiication distinguishes between lafzı̄ mutawātir (mutawātir in wording) and
ma‘nawı̄ mutawātir (mutawātir in meaning). Over the historical development of iqh, this distinction has evolved,
resulting in differing scholarly approaches toward lafzı̄ and ma‘nawı̄ mutawātir. This study, therefore, examines the
evolution of the concept of mutawātir and the differing approaches that have arisen as a result.
Fiqh Islamic Law Mutawātir Literal Mutawātir/al-mutawātir in wording Mutawātir in meaning/Conceptual Mutawātir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Hukuku |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 24 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 25 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 8 |
Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İlahiyat Fakültesi bünyesinde 2021 yılından beri faaliyet gösteren uluslararası, bilimsel ve hakemli dergi.
Yılda iki sayı olarak (Haziran-Aralık) yayımlanır.
İletişim: erdem.ozturk@hbv.edu.tr & okan.uzunoz@hbv.edu.tr & dinveinsan@hbv.edu.tr
Din ve İnsan Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.