Bu çalışma, İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin akademik öz yeterlik düzeyleri ile depresyon, anksiyete ve stres
seviyeleri arasındaki ilişkiyi araştırmayı amaçlamaktadır. İlahiyat fakültesi öğrencilerinin ruhsal sağlığı, özellikle
depresyon, stres ve anksiyete gibi mental sağlık sorunları, dini eğitim ortamlarında da önemli bir konudur. Dini inanç
ve değerlerin ön planda olduğu bu fakültelerde, öğrencilerin akademik öz yeterlik düzeylerinin ruhsal ve psikolojik
sağlıklarını etkileyebileceği öngörülmektedir. Öz yeterlik, bireyin kendi yetenek ve becerilerine olan güveni olarak
tanımlanmakta olup, kişinin zorluklarla başa çıkma gücünü ve yaşamda başarı elde etme inancını doğrudan etkiler. Bu
nedenle, öz yeterlik ile depresyon, stres ve anksiyete arasındaki ilişkiyi ele alan çalışmaların yapılması ilahiyat
fakülteleri öğrencilerinin ruhsal sağlıklarının daha iyi anlaşılmasına katkı sağlayacaktır.
Karma yöntemle gerçekleştirilen araştırmanın nicel boyutunda, 261 öğrenciye Depresyon, Anksiyete ve Stres
Ölçeği (DASÖ) ile Akademik Öz Yeterlik Ölçeği uygulanmış; nitel boyutta ise belirlenen katılımcılarla derinlemesine
görüşmeler yapılmıştır. Analizler, kadın öğrencilerin stres (Ort.= 2.33, SS= 0.78), anksiyete (Ort.= 2.27, SS= 0.74) ve
depresyon (Ort.= 2.09, SS= 0.74) düzeylerinin erkek öğrencilere göre anlamlı derecede yüksek olduğunu ve İlahiyat
Fakültesi'ni kendi isteğiyle seçen öğrencilerin stres, anksiyete ve depresyon düzeylerinin, aile baskısıyla seçen
öğrencilere kıyasla daha düşük olduğunu göstermiştir (p<0.05). Korelasyon analizleri, akademik öz yeterlik ile
depresyon (r=-0.24, p<0.01), anksiyete (r=-0.27, p<0.01) ve stres (r=-0.31, p<0.01) arasında negatif yönde anlamlı
ilişkiler olduğunu ortaya koymuştur. Özellikle 3. sınıf öğrencilerinin depresyon (Ort.= 2.87) ve stres (Ort.= 2.87)
seviyelerinin diğer sınıf seviyelerine göre daha yüksek olduğu, 4. sınıflarda ise bu seviyelerin en düşük olduğu
belirlenmiştir.
Nitel analizler, yüksek akademik öz yeterlik algısına sahip öğrencilerin psikolojik olarak daha dayanıklı
olduklarını ve stres, anksiyete gibi olumsuz duygusal durumlarla daha etkin başa çıktıklarını ortaya koymuştur.
Sonuçlar, ilahiyat fakültelerinde öz yeterlik düzeyinin artırılmasının öğrencilerin akademik başarılarının yanı sıra
ruhsal iyi oluşlarını da olumlu yönde etkileyebileceğini vurgulamaktadır.
Sonuç olarak, araştırma bulguları, akademik öz yeterlik düzeyinin yüksek olmasının, öğrencilerin depresyon,
anksiyete ve stres düzeylerini anlamlı ölçüde azalttığını göstermektedir.
Din Eğitimi İlahiyat Fakültesi Öğrencileri Akademik Öz Yeterlik Depresyon Anksiyete Stres
This study aims to investigate the relationship between the academic self-sufficiency levels of theology faculty
students and their depression, anxiety and stress levels. The mental health of theology faculty students, especially
mental health problems such as depression, stress and anxiety, is also an important issue in religious education
environments. In these faculties where religious beliefs and values are at the forefront, it is anticipated that the
academic self-sufficiency levels of the students may affect their mental and psychological health. Self-sufficiency is
defined as the individuals’ confidence in their own abilities and skills, and directly affects the persons’ power to cope
with difficulties and their belief in achieving success in life. Therefore, conducting studies addressing the relationship
between self-sufficiency and depression, stress and anxiety will contribute to a better understanding of the mental
health of theology faculty students.
In the quantitative dimension of the study conducted with mixed methods, the Depression, Anxiety and Stress
Scale (DASÖ) and the Academic Self-Sufficiency Scale were applied to 261 students; in the qualitative dimension, indepth
interviews were conducted with the determined participants. The analyses showed that the levels of stress (M=
2.33, SD= 0.78), anxiety (M= 2.27, SD= 0.74) and depression (M= 2.09, SD= 0.74) of female students were significantly
higher than those of male students and that the levels of stress, anxiety and depression of students who chose the
Faculty of Theology voluntarily were lower than those of students who chose it under family pressure (p<0.05).
Correlation analyses revealed that there were negative significant relationships between academic self-sufficiency and
depression (r=-0.24, p<0.01), anxiety (r=-0.27, p<0.01) and stress (r=-0.31, p<0.01). It was determined that especially
the 3rd grade students had higher levels of depression (M= 2.87) and stress (M= 2.87) compared to other grades, while
these levels were the lowest in the 4th grade.
Qualitative analyses revealed that students with high academic self-sufficiency perception were more
psychologically resilient and coped more effectively with negative emotional states such as stress and anxiety. The
results emphasize that increasing the level of self-sufficiency in theology faculties can positively affect students'
academic success as well as their spiritual well-being. As a result, research findings show that a high level of academic
self-sufficiency significantly reduces students' depression, anxiety and stress levels.
religious education faculty of theology students academic self-sufficiency depression anxiety stress
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dini Araştırmalar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 24 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 5 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 20 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 8 |
Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İlahiyat Fakültesi bünyesinde 2021 yılından beri faaliyet gösteren uluslararası, bilimsel ve hakemli dergi.
Yılda iki sayı olarak (Haziran-Aralık) yayımlanır.
İletişim: erdem.ozturk@hbv.edu.tr & okan.uzunoz@hbv.edu.tr & dinveinsan@hbv.edu.tr
Din ve İnsan Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.