Çağdaş İslam siyasi düşüncesi hilafet-saltanat sisteminden
meşrutiyete, cumhuriyete, İslam devletine, oradan İslam
demokrasisine, İslam radikalizmine doğru hareket eden,
bu hareket sırasında klasik İslam siyasi düşüncesinin ana
kavramlarını yeniden üreten, yeni bir sıralamaya tâbi tutan,
bu arada Batıda ortaya çıkan yeni siyasi kavramları ve gelişmeleri
bile isteye yahut mecburiyetler karşısında takip edip
kendi kültürel şartlarının içine çekmeye çalışan bir düşünce
ve uygulama süreçlerinin toplamına işaret eder. Devlet
telakkisinde, din-siyaset ve yönetici-yönetilen ilişkilerinde,
siyasi kültürde meydana gelen değişmeler de bu süreçlerin
bir parçasıdır.
İçeriye ve dışarıya dönük olarak hem muhalefet ve tenkit
hem de uyum ve katılım kanallarını birlikte çalıştırmak ve
buralardan aktüel değeri ve uygulanabilirliği de olan bir çözüm
üretmek arzusunda ve iddiasında olan bu düşünce ve tartışmalar aynı zamanda bugünkü İslam dünyasının siyaset
alanındaki kuvvet ve zaaflarını, devamlılık ve farklılaşmalarını
içinde barındırması bakımından da önem taşıyor.
Bu çalışma Osmanlı/Türkiye tecrübesi merkezli olarak birbuçuk-
iki asırlık bir tecrübeyi siyasi düşünce, siyasi kurumlar
ve siyaset üslubu üzerinden ele almakta ve değerlendirmektedir.
Abdullah Cevdet. “Tetimme.” Tarih-i İslâmiyet. Mısır: Matbaa-i İctihad, 1908.
Adams, Charles J. “Mevdudi ve İslâm devleti.” Güçlenen İslâmın Yankıları, ed. John L. Esposito, 119-55. Çev. Erol Çatalbaşı. İstanbul: Yöneliş Yayınları, 1989.
Ali Abdurrazık. El-İslâm ve Usûlü’l-Hükm-Bahs fi’l-Hılâfe ve’l-Hükûme fi’l-İslâm. Kahire: 1925.
---. İslâmiyet ve Hükümet. Çev. Ömer Rıza Doğrul. İstanbul: Kitaphane-i Sûdî, 1927.
Ahmed Kesrevî. Tarih-i Meşruta-i İran, 14. bas. Tahran: Müessese-i İntişarât-ı Emir-i Kebir, 1363.
Ahmed Midhat Efendi. Üss-i İnkılab-Kısm-ı Evvel. İstanbul: Takvimhane-i Âmire, 1294.
Binder, Leonard. Liberal İslâm. Çev. Y. Kaplan. Kayseri: Rey Yayınları, 1996.
Burckhardt, Titus. İslâm Sanatı-Dil ve Anlam. Çev. Turan Koç. İstanbul: Klasik Yayınları, 2013.
Clayer, Nathalie. Arnavut Milliyetçiliğinin Kökenleri-Avrupa'da Çoğunluğu Müslüman Bir Ulusun Doğuşu. Çev. A. Berktay. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2013.
Çelik, Hüseyin. Ali Suavi ve Dönemi. İstanbul: İletişim Yayınları, 1994.
Çolak, Orhan M. “İstanbul kütüphanelerinde bulunan Siyasetnâmeler bibliyografyası.” Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi (Türk Siyaset Tarihi-Tanzimat’a Kadar sayısı) 2 (2003): 339-78.
Erdem, Sami. “Cumhuriyet’e geçiş sürecinde hilafet teorisine alternatif yaklaşımlar: Seyyid Bey örneği (1922-1924).” Divan İlmî Araştırmalar 2 (1996): 119-46.
Eşref Edip. “Âlem-i İslâm için pek büyük bir ziyâʽ-Prens Said Halim Paşa hazretlerinin şehadeti.” Sebilürreşad 392 / 19 (17 C.evvel 1340/16 K.sâni 1338.
Fazlıoğlu, İhsan. “İbnu’l-Annâbî ve es-Sa‘yu’l-Mahmûd fî Nizâmi-l-Cunûd adlı eseri?.” Divan İlmî Araştırmalar (1996/1): 165-74.
Ferid Vecdi. “Sefiru’l-İslâm ilâ sairi’l-akvâm.” Çev. A. Cemal, SM 19 (7 Zilhicce 1326/18 K.evvel 1324).
Gedikli, Fethi. Şura-yı Devlet-Belgeler Biyografik Bilgileri ve Örnek Kararlarıyla. İstanbul: Oniki Levha Yayınları, 2018.
Guénon, René. “Yapı sembolizmi.” Çağ ve Hakikat-René Guénon’dan Seçme Makaleler ve Yorumlar. Çev. Mustafa Tahralı, 256-72. İstanbul: Kubbealtı Yayınları, 2018.
Hallaq, Wael B. İmkânsız Devlet-Modern Çağda Bir İslâm Devleti Neden Mümkün Değildir?. Çev. Aziz Hikmet. İstanbul: Babil Kitap, 2019.
İnayet, Hamid. Çağdaş İslâmi Siyasi Düşünce. Çev. Yusuf Ziya Cömert. İstanbul: Yöneliş Yayınları, 1988).
İsmail Hakkı Milaslı. Hakikat-ı İslâm. İstanbul: Hilal Matbaası, 1343-1341.
Kâmil, Numan. “İslâmiyet ve Devlet-i Aliyye-i Osmaniye Hakkında Doğru Bir Söz.” Hilafet Risâleleri 1, haz. İsmail Kara. İstanbul: Klasik Yayınları, 2002.
Kara, İsmail. Din ile Modernleşme Arasında Çağdaş Türk Düşüncesinin Meseleleri. İstanbul: Dergâh Yayınları, 2014.
---. “‘İslâm Dünyası’ fikri yeniden ne zaman ortaya çıktı?.” Derin Tarih 56 (Kasım 2016).
---. Müslüman Kalarak Avrupalı Olmak. İstanbul: Dergâh Yayınları, 2017.
---. “Müsavat mı eşitsizlik mi?.” Mete Tunçay’a Armağan, haz. Tanıl Bora, Murat Koraltürk, Mehmet Ö. Alkan, 163-89. İstanbul: İletişim Yayınları, 2007.
---. İslâmcıların Siyasî Görüşleri 2. İstanbul: Dergâh Yayınları, 2019.
---. İslâmcıların Siyasî Görüşleri 1-Hilafet ve Meşrutiyet. 2. bas. İstanbul: Dergâh Yayınları, 2001.
Karaman, Hayreddin. Mukayeseli İslâm Hukuku. İstanbul, İrfan Yayınları, 1974.
Kavak, Özgür. Modern İslâm Hukuk Düşüncesi-Reşid Rıza Örneği. İstanbul: Klasik Yayınları, 2011.
Kavak, Özgür, ve Hızır Murat Köse, haz. İslâm Siyaset Düşüncesi Eserleri Kataloğu. isd.ilem.org.tr (erş. trh. 01. 12. 2019).
Kayalı, Hasan. Jön Türkler ve Araplar-Osmanlıcılık Erken Arap Milliyetçiliği ve İslâmcılık (1908-1918). Çev. T. Yöney,. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 2003.
Kevakibî, Abdurrahman. El-A‘mâlü’l-Kâmile. Haz. Muhammed İmâre. Kahire: Dâru’ş-Şürûk, 2007.
Kömbe, İlker. Adalet Dairesinin Teşekkülü ve Temel Kavramları. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi, 2014.
Lewis, Bernard. La Langage Politique de l’Islam. Paris: Editions Gallimard, 1988.
March, Andrew. “İnsanları oldukları gibi kabul etmek: Seyyid Kutub’un siyaset teorisinde ‘realist bir ütopya’ olarak İslâm.” Seyyid Kutub-Siyasal Teoloji Fıkıh ve Tarihsellik, haz. Yasin Aktay, 139-98. İstanbul: Pınar Yayınları, 2017.
Mardin, Şerif. Yeni Osmanlı Düşüncesinin Doğuşu. İstanbul, İletişim Yayınları, 1996.
Mehmed Fahreddin. “İkinci hata.” SM 138 / 6. 27 R.ahir 1326-24 Nisan 1326.
Yörük, Ali Adem. Müderris ve Hukukçu Rizeli Kasım Varlı Efendi-II. Meşrutiyet Dönemi Hukuk Eğitiminde Üslup Arayışları. İstanbul: Dergâh Yayınları, 2014.
Zeine, N. Zeine. Türk-Arap İlişkileri ve Arap Milliyetçiliğinin Doğuşu. Çev. E. Akbaş,. İstanbul: Gelenek Yayınları, 2003.
Kara, İsmail. “HİLAFETTEN İSLAM DEVLETİNE ÇAĞDAŞ İSLAM SİYASİ DÜŞÜNCESİNİN ANA İSTİKAMETLERİ VE PROBLEMLERİ”. Divan: Disiplinlerarası Çalışmalar Dergisi 24, sy. 47 (Aralık 2019): 1-110. https://doi.org/10.20519/divan.670000.