On dokuzuncu yüzyılın başlarından itibaren İslam siyaset düşüncesi, modern devlet ve demokrasi kavramlarıyla yüzleşmek zorunda kalmış, bu süreçte özellikle Batı’nın nevi şahsına münhasır şartlarında gelişen egemenlik kavramı önemli bir tartışma konusu olmuştur. Bu tartışma, egemenliğin kimde veya nerede temsil edildiğine dair, her ikisi de “düalist” olan iki farklı ana yaklaşımın ortaya çıkmasına yol açmıştır; bir grup, egemenliğin Allah’a ve ilahî hukuka ait olduğunu savunurken, diğer grup Allah’ın yanı sıra halkın da egemenliğin sahibi olduğunu öne sürmüştür. Makalemizde bir yandan modern İslam siyaset düşüncesinde egemenlik meselesi temsil niteliği yüksek isimler ve metinler üzerinden incelenmekte, diğer yandan da egemenlik kavramı ortaya çıktığı Avrupa’nın özel şartları bağlamında ve aslına uygun şekilde tanımlanmaya çalışılmaktadır. Neticede egemenlik sınırlandırılmamış hukuk yapma otoritesi olarak, egemen ise ne kendi koyduğu ne de kendinden önce konmuş hiçbir kanunla mukayyet olmayan, hukuku askıya alarak olağanüstü hâle karar verebilen, gerektiğinde mevcut kanunları ilga edebilen veya yenileriyle değiştirebilen mutlak ve ebedi otorite olarak tanımlanmaktadır. Bu durumda, İslam siyaset teorisi söz konusu olduğunda, halkın siyasal otoritenin kaynağı/sahibi olmakla birlikte egemen olmadığı, egemenliğin Allah’ın yanı sıra ilahî hukukta olduğu sonucuna ulaşılmaktadır.
İslam siyaset düşüncesi modern devlet egemenlik hukuk halk auctoritas potestas
Since the early nineteenth century, Islamic political thought has grappled with modern concepts of the state and democracy, particularly the notion of sovereignty, which developed under unique conditions of the West. This debate has given rise to two main “dualistic” approaches regarding the question of who holds sovereignty and where it is represented. One perspective asserts that sovereignty belongs solely to God and divine law, while the other maintains that both God and the people share sovereignty. This article explores the concept of sovereignty in modern Islamic political thought through key figures and texts while also situating it within the specific context of Europe, where it first emerged. Sovereignty is defined as the ultimate authority to create and enforce laws, while the sovereign is understood as an absolute and eternal authority-one that is not bound by its own laws or those enacted before it, can suspend legal frameworks and declare states of emergency, and has the ability to repeal or replace existing laws when necessary. Ultimately, this study concludes that in Islamic political theory, while the people serve as the source of political authority, they do not possess sovereignty. Instead, sovereignty resides in divine law, and, ultimately, in God.
Islamic political thought modern state sovereignty law people auctoritas potestas
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyasal Teori ve Siyaset Felsefesi |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2025 |
Gönderilme Tarihi | 28 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 30 Sayı: 58 |