The increase in the vocabulary is an indicator of semantic development during language acquisition. Delays which may occur during the acquisition of new vocabulary items bring along potential problems such as language delay and social and academic problems. Children with language delay can show such limitations in their vocabulary. Purpose: This study aims to describe the receptive and expressive vocabulary levels of the 36–59-month-old children with language delay using the TİFALDİ Test (Turkish Expressive and Receptive Test). Method: In line with this aim, the differences between age groups and the relationship between the age of the participants with the TIFALDI scores and the TEDİL (The Test of Early Language Development in Turkish) sub-test scores were examined. TİFALDİ and TEDİL Tests were administered to the participants and the raw score, standard score, and equivalent ages were calculated. 36 children between 36-59-month-old who were diagnosed with language delay at DİLKOM (the Research Centre for Language and Speech Disorders) participated in the study. The participants were divided into groups two groups (the 3-year-group and the 4-year group) based on their age. Results: Considering the findings of the study, while the participants’ equivalent age of the Receptive Vocabulary Sub-Scale (TİFALDİ-RT) was higher than the chronological age, their Expressive Vocabulary Sub-scale (TİFALDİ-ET) equivalent ages were found to be lower than the chronological age. The relationship between the TEDİL and the TIFALDİ subtests varies according to the groups. Conclusion: All sub-scores of the TIFALDI Test increase with age. To diagnosed language delay, vocabulary growth as well as phonological, morphological, syntactic and pragmatic developments should be evaluated comprehensively.
Çocukların dil edinim sürecinde semantik bilgi gelişiminin göstergesi, sözcük dağarcığında görülen artıştır. Sözcük dağarcığı gelişiminde yaşanabilecek aksamalar ileride olası dil bozuklukları, sosyal ve akademik problemleri de beraberinde getirir. Gecikmiş Dil-Konuşması (GDK) olan çocukların sözcük dağarcığında da sınırlılıklar görülür. Amaç: Bu çalışmada 36-59 ay GDK tanısı almış çocukların alıcı ve ifade edici sözcük dağarcıkları gelişimini Türkçe İfade Edici ve Alıcı Dil (TİFALDİ) Testi ile belirlemek amaçlanmıştır. Yöntem: Bu amaç doğrultusunda katılımcıların TİFALDİ Testinden aldıkları puanlar yaş grupları arasındaki farklılıklar açısından incelenmiştir. Bunun yanı sıra katılımcıların TİFALDİ Testi ve Türkçe Erken Dil Gelişim Testi (TEDİL) alt test puanları arasındaki ilişki de yaş değişkeni gözüne alınarak değerlendirilmiştir. Katılımcılara TEDİL ve TİFALDİ Testlerinin tüm formları uygulanarak ham puan, standart puan ve eşdeğer yaşları hesaplanmıştır. Araştırmanın katılımcıları Dil ve Konuşma Bozuklukları Eğitim, Araştırma ve Uygulama Merkezinde (DİLKOM) GDK tanısı almış yaşları 36-59 ay arasında değişen toplam 36 çocuktan oluşmaktadır. Katılımcılar yaşlarına göre 3 ve 4 yaş olarak gruplandırılmıştır. Bulgular: Araştırmadan elde edilen bulgulara bakıldığında katılımcıların TİFALDİ Alıcı Dil Alt Testi (TİFALDİ-AD) eşdeğer yaşları kronolojik yaşlarından yüksek bulunurken, TİFALDİ İfade Edici Dil Alt Testi (TİFALDİ-İD) eşdeğer yaşları kronolojik yaşlarından düşük bulunmuştur. Ayrıca TİFALDİ-AD alt puanlarının, TİFALDİ-İD puanlarından yüksek olduğu tespit edilmiştir. TEDİL ve TİFALDİ alt test puanları arasındaki ilişki gruplara göre farklılık göstermektedir. Sonuç: Yaşla birlikte TİFALDİ Testinin tüm alt puanlarında artış görülmektedir. GDK tanısı koyabilmek için sözcük dağarcığı gelişiminin yanı sıra fonolojik, morfolojik, sentaktik ve pragmatik alanlarının da detaylı değerlendirilmesi gereklidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 3 |
DKYAD Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.