BibTex RIS Kaynak Göster

سینمای ایران

Yıl 2016, Sayı: 4, 205 - 240, 01.12.2016

Öz

Bu makale'de başlangıçtan İran İslâm devrimi ve İran-Irak savaşına kadar İran sineması incelenmiştir. Sinema tekniği Kaçar Şahı Nâsıruddîn Şah ve oğlu Muzafferüddin Şah’ın Avrupaya seferleriyle, çağdaş uygarlık ürünü olarak İran’a getirildi. Farsça ilk sesli sinema Rıza Şah zamanında “Dohter-i Lor: Lor Kızı” adlı film ile başladı. Ardından devlet tarafından teşvik edilen bir sinema, “olay”, “ahlak”, “müzik” ve “cinsel cazibe” ögelerine danyanarak şekillenmiştir. Bu sinema, daha çok dinsel objeleri ortadan kaldırarak halkı laubaliliğe, hayvani heveslerden zevk almaya, düşünceden uzaklaşmaya teşvik etmektedir. Buna karşılık siyasi ve toplumsal temalı sinemanın temeli büyük tiyatro ve sinema sanatçılarının çabalarıyla atıldı. 1979 İran İslam Devrimi’nin ardından İmam Humeyni’nin ''Biz sinemaya karşı değiliz, müstehcenliğe karşıyız'' sözüyle İran'da devrim sinemasının temelleri atıldı

Yıl 2016, Sayı: 4, 205 - 240, 01.12.2016

Öz

The study investigated the Iranian cinema from the Iranian Islamic Revolution to the Iran-Iraq war. Cinema technique was introduced to Iran as contemporary civilization product with the expedition of Europe
by Shah of Kaçar Nâsıruddîn Şah and his son Muzafferüddin Şah. The
first sound cinema in Persian started during the period of Rıza Shah with
the film “Dohter-i Lor: Lor Kızı.” Then, encouraged by the state, a kind of
cinema appeared, based on the themes like “plot”, “morality”, “music”
and “sexual attraction.” This cinema mostly leads the public into levity,
animal desires and alienation from religion, removing the religious objects.
On the other hand, the foundation of political and social cinema
was laid with the attempts of the great dramatists and cinema artists.
After 1979 Iranian Islamic Revolution, the foundations of cinema of revolution
were laid in Iran with the words of Humeyni: “We are not against
the cinema, but vulgarity.”

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA43UN53CG
Bölüm Makale
Yazarlar

SABER Emami Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Emami, S. (2016). سینمای ایران. Doğu Esintileri(4), 205-240.
AMA Emami S. سینمای ایران. Doğu Esintileri. Aralık 2016;(4):205-240.
Chicago Emami, SABER. “سینمای ایران”. Doğu Esintileri, sy. 4 (Aralık 2016): 205-40.
EndNote Emami S (01 Aralık 2016) سینمای ایران. Doğu Esintileri 4 205–240.
IEEE S. Emami, “سینمای ایران”, Doğu Esintileri, sy. 4, ss. 205–240, Aralık 2016.
ISNAD Emami, SABER. “سینمای ایران”. Doğu Esintileri 4 (Aralık 2016), 205-240.
JAMA Emami S. سینمای ایران. Doğu Esintileri. 2016;:205–240.
MLA Emami, SABER. “سینمای ایران”. Doğu Esintileri, sy. 4, 2016, ss. 205-40.
Vancouver Emami S. سینمای ایران. Doğu Esintileri. 2016(4):205-40.

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

29929