BibTex RIS Kaynak Göster

ARDAVİRÂFNÂME VE İLAHİ KOMEDYA

Yıl 2009, Sayı: 4, 5 - 18, 01.06.2009

Öz

Ardavirâfnâme, Mazdeist inanışın çok önemli dinsel metinleri arasında yer alır. Eserin Pehlevice orijinali, sadece bu dili bilen sınırlı sayıdaki araştırmacıya hitap ettiği için manzûm ve mensûr olarak Farsça’ya, ve “Parsîler” adıyla bilinen Hindistan Zerdüşt inanırlarının dili Gocerat Dili’ne, İngilizce, Fransızca ve İtalyanca gibi dillere çok sayıda çevirisi yapılmıştır. Ardavirâfnâme, Parsîler tarafından henüz yoğun ilgiyle okunmaktadır. Eski devirlerden beri Ardavirâfnâme’nin, Dante Alighieri’nin ö. 1321 , İlahi Komedya adlı eseriyle karşılaştırılması eğilimi vardır. Bu konudaki araştırmalar Ardavirâfnâme’nin, ancak dolaylı bir şekilde İlahi Komedya ya da benzeri diğer eserler üzerinde etkili olabileceği sonucunu vermektedir. Bazılarınca Dante, Yahudi kaynakları, Arapça birtakım eserlerde yer alan İranla ilgili ayrıntılar ve İran kökenli metinlerden yapılmış olan alıntılar yoluyla İranlılar'ın ölüm sonrası dünya konusundaki düşünceleri ve inançları hakkında bilgi edinmiştir

Kaynakça

  • Âbâdânî, Abdullâh Mubelliğî, Târîh-i Edyân ve Mezâhib-i Cihân, Tahran 1377 hş., I- III.
  • Afîfî, Rahîm, Ardavrâfnâme Yâ Bihişt ve Duzeh Der Âyîn-i Mezdiyesnâ, Meşhed hş. Afîfî, Rahîm, Esâtîr ve Ferheng-i Îrânî Der Niviştehâ-yi Pehlevî, Tahran 1374 hş.
  • Alighieri, Dante, İlahi Komedya (çev. Feridun Timur), Ankara 2001.
  • Âmûzgâr, Jâle, ”Do Ardavrâfnâme“, Âyende, X/1, (Tahran 1362 hş.).
  • Bahâr, Mihrdâd, Pejûhişî Der Esâtîr-i Îrân, Tahran 1378 hş.
  • Browne, Edward Granville, A Literary History of Persia, Cambridge 1924, I-IV.
  • Christensen, Arthur, Îrân Der Zamân-i Sâsâniyân (çev. Yasemî, Reşîd), Tahran 1332 hş.
  • Ebu’l-Kâsımî, Muhsin, Râhnumâ-yi Zebânhâ-yi Bâstânî-yi Îrân ,Tahran 1375 hş.
  • Encyclopaedia Iranica/EIr., Komisyon, New York 1985-2000, I-IX
  • Gignoux, Philippe, Ardavrâfnâme (çev. Âmûzgâr, Jâle), Tahran 1382 hş.
  • Ğanîmî-yi Hilâl, M., Edebiyyât-i Tatbîkî, (trc. M. Ayetullâh-i Şirazî), Tahran 1373 hş.
  • İftihârzâde, Mahmûd Rızâ, Îrân, Âyîn ve Ferheng, Tahran 1377 hş.
  • Kiyâyî Nejâd, Zeynuddîn, Cilvehâ-yî Ez ‘İrfân Der Îrân-i Bâstân, Tahran 1377 hş.
  • Mâzenderânî, Huseyn Şehîdî, Ferheng-i Şâhnâme/Nâm-i Kesân ve Câyhâ, Tahran hş. Mu’în, Mehdûht, Mecmu‘a-yi Makâlât-i Doktor Muhammed-i Mu’în, Tahran 1368 hş., I-II.
  • Pânzdeh Goftâr Der Bâre-yi Muctebâ-yi Mînovî (haz. Îrec-i Efşâr), Tahran 1356 hş.
  • Pûrnâmdâriyân, Takî, Remz ve Dâstânhâ-yi Remzî Der Edeb-i Fârsî, Tahran 1375 hş.
  • Rezmcû, Huseyn, Kalemrov-i Edebiyyât-i Hamâsi-yi Îrân, Tahran 1381 hş., I-II.
  • Rızâzâde-yi Şafak, Sâdık, Târîh-i Edebiyyât-i Îrân, Tahran 1352 hş.
  • Rûhu’l-emînî, Mahmûd, Numûdhâ-yi Ferhengî ve İctimâî, Tahran 1378 hş.
  • Rypka, Jan, History of Iranian Literature, Dordrecht 1968.
  • Şakiroğlu, Mahmut, H., “İlahi Komedya”, DİA, XXII. Utas, Bo, “Sefer Be Cihân-i Dîger Der Surâyiş-i Kohen-i Pârsî” (çev. Daryûş -i Kârger), İrânşinâsî, Rockville, Maryland 1377 hş., X/2
  • Vehmen, Ferîdûn, Vâjenâme-yi Artâyvîrâfnâmek, Tahran 2535 www.avesta.org.
  • Zerrînkûb, Abdulhuseyn, Defter-i Eyyâm, Tahran 1358 hş.
  • Zerrînkûb, Abdulhuseyn, Der Kalemrov-i Vicdân, Tahran 1375 hş.
  • Zerrînkûb, Abdulhuseyn, Erziş-i Mîrâs-i Sûfiyye, Tahran 1353 hş.
  • Zerrînkûb, Abdulhuseyn, Nakş Ber Âb, Tahran 1374 hş.

ARDAVİRÂFNÂME VE İLAHİ KOMEDYA

Yıl 2009, Sayı: 4, 5 - 18, 01.06.2009

Öz

Ardaviraf was the most celebrated Zoroastrian priest who lived during the reign of Ardashir. He was highly learned, he was excellent in his ideas, speech and conduct. One day, he determined to make a spiritual voyage. He took one goblet of wine to concentrate on his virtuous ideas, the second goblet he took to recite hymns and the third one for his pious conduct. Then, Ardaviraf slept there on that platform. The perceptions of this spiritual ascension have been recorded in the book, Ardaviraf-Nameh. Ardaviraf was chosen by Mezdiyesna reverends and superior committee of spirituals with a personel mission to bring some information about religious subjects and to present them to his coreligionists, and was sent to metaphysics world known as cennet heaven , cehennem hell and araf purgatory ; in other words from the world of alives to the world of deads. The Divine Comedy/La Divina Commedia is an epic poem written by Dante Alighieri between 1308 and his death in 1321. It is widely considered the central poem of Italian literature, and is seen as one of the greatest works of world literature. The poem's imaginative and allegorical vision of the Christian afterlife is a culmination of the medieval world-view as it had developed in the Western Church. It is divided into three parts, the Inferno, Purgatorio, and Paradiso

Kaynakça

  • Âbâdânî, Abdullâh Mubelliğî, Târîh-i Edyân ve Mezâhib-i Cihân, Tahran 1377 hş., I- III.
  • Afîfî, Rahîm, Ardavrâfnâme Yâ Bihişt ve Duzeh Der Âyîn-i Mezdiyesnâ, Meşhed hş. Afîfî, Rahîm, Esâtîr ve Ferheng-i Îrânî Der Niviştehâ-yi Pehlevî, Tahran 1374 hş.
  • Alighieri, Dante, İlahi Komedya (çev. Feridun Timur), Ankara 2001.
  • Âmûzgâr, Jâle, ”Do Ardavrâfnâme“, Âyende, X/1, (Tahran 1362 hş.).
  • Bahâr, Mihrdâd, Pejûhişî Der Esâtîr-i Îrân, Tahran 1378 hş.
  • Browne, Edward Granville, A Literary History of Persia, Cambridge 1924, I-IV.
  • Christensen, Arthur, Îrân Der Zamân-i Sâsâniyân (çev. Yasemî, Reşîd), Tahran 1332 hş.
  • Ebu’l-Kâsımî, Muhsin, Râhnumâ-yi Zebânhâ-yi Bâstânî-yi Îrân ,Tahran 1375 hş.
  • Encyclopaedia Iranica/EIr., Komisyon, New York 1985-2000, I-IX
  • Gignoux, Philippe, Ardavrâfnâme (çev. Âmûzgâr, Jâle), Tahran 1382 hş.
  • Ğanîmî-yi Hilâl, M., Edebiyyât-i Tatbîkî, (trc. M. Ayetullâh-i Şirazî), Tahran 1373 hş.
  • İftihârzâde, Mahmûd Rızâ, Îrân, Âyîn ve Ferheng, Tahran 1377 hş.
  • Kiyâyî Nejâd, Zeynuddîn, Cilvehâ-yî Ez ‘İrfân Der Îrân-i Bâstân, Tahran 1377 hş.
  • Mâzenderânî, Huseyn Şehîdî, Ferheng-i Şâhnâme/Nâm-i Kesân ve Câyhâ, Tahran hş. Mu’în, Mehdûht, Mecmu‘a-yi Makâlât-i Doktor Muhammed-i Mu’în, Tahran 1368 hş., I-II.
  • Pânzdeh Goftâr Der Bâre-yi Muctebâ-yi Mînovî (haz. Îrec-i Efşâr), Tahran 1356 hş.
  • Pûrnâmdâriyân, Takî, Remz ve Dâstânhâ-yi Remzî Der Edeb-i Fârsî, Tahran 1375 hş.
  • Rezmcû, Huseyn, Kalemrov-i Edebiyyât-i Hamâsi-yi Îrân, Tahran 1381 hş., I-II.
  • Rızâzâde-yi Şafak, Sâdık, Târîh-i Edebiyyât-i Îrân, Tahran 1352 hş.
  • Rûhu’l-emînî, Mahmûd, Numûdhâ-yi Ferhengî ve İctimâî, Tahran 1378 hş.
  • Rypka, Jan, History of Iranian Literature, Dordrecht 1968.
  • Şakiroğlu, Mahmut, H., “İlahi Komedya”, DİA, XXII. Utas, Bo, “Sefer Be Cihân-i Dîger Der Surâyiş-i Kohen-i Pârsî” (çev. Daryûş -i Kârger), İrânşinâsî, Rockville, Maryland 1377 hş., X/2
  • Vehmen, Ferîdûn, Vâjenâme-yi Artâyvîrâfnâmek, Tahran 2535 www.avesta.org.
  • Zerrînkûb, Abdulhuseyn, Defter-i Eyyâm, Tahran 1358 hş.
  • Zerrînkûb, Abdulhuseyn, Der Kalemrov-i Vicdân, Tahran 1375 hş.
  • Zerrînkûb, Abdulhuseyn, Erziş-i Mîrâs-i Sûfiyye, Tahran 1353 hş.
  • Zerrînkûb, Abdulhuseyn, Nakş Ber Âb, Tahran 1374 hş.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Nimet Yıldırım Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Yıldırım, N. (2009). ARDAVİRÂFNÂME VE İLAHİ KOMEDYA. Doğu Araştırmaları(4), 5-18.
AMA Yıldırım N. ARDAVİRÂFNÂME VE İLAHİ KOMEDYA. DA. Haziran 2009;(4):5-18.
Chicago Yıldırım, Nimet. “ARDAVİRÂFNÂME VE İLAHİ KOMEDYA”. Doğu Araştırmaları, sy. 4 (Haziran 2009): 5-18.
EndNote Yıldırım N (01 Haziran 2009) ARDAVİRÂFNÂME VE İLAHİ KOMEDYA. Doğu Araştırmaları 4 5–18.
IEEE N. Yıldırım, “ARDAVİRÂFNÂME VE İLAHİ KOMEDYA”, DA, sy. 4, ss. 5–18, Haziran 2009.
ISNAD Yıldırım, Nimet. “ARDAVİRÂFNÂME VE İLAHİ KOMEDYA”. Doğu Araştırmaları 4 (Haziran 2009), 5-18.
JAMA Yıldırım N. ARDAVİRÂFNÂME VE İLAHİ KOMEDYA. DA. 2009;:5–18.
MLA Yıldırım, Nimet. “ARDAVİRÂFNÂME VE İLAHİ KOMEDYA”. Doğu Araştırmaları, sy. 4, 2009, ss. 5-18.
Vancouver Yıldırım N. ARDAVİRÂFNÂME VE İLAHİ KOMEDYA. DA. 2009(4):5-18.

Derginin yayın dili Türkçe, Arapça, Farsça, Urduca ve İngilizcedir. Yabancı dildeki yazıların yayımlanması, Yayın Kurulu'nun onayına bağlıdır. Dergiye gönderilecek yazıların, Türk Dil Kurumu'nun yazım kurallarına uygun olması gerekmektedir. Türkçede yaygın kullanılan yabancı kelimelerin dışındaki kelimelerin Türkçe karşılığının kullanılmasına özen gösterilmelidir. Farklı yazı tipi kullananların, kullandıkları yazı tiplerini de göndermeleri gerekmektedir. Makalelerin özetleri 250 kelimeyi aşmamalıdır. Yazılarda resim, çizim veya herhangi bir görsel anlatım varsa; bunların en az 300 dpi çözünürlükte taranması ve kullanıldığı metindeki adları ile kaydedilerek gönderilmesi gerekmektedir. Yayımlanan yazıların sorumlulukları yazı sahiplerine aittir. Yazılar, A4 sayfa boyutuna göre 25 sayfayı geçmemelidir. Ancak geniş kapsamlı yazılar, Yayın Kurulu’nun onayıyla seri halinde ya da derginin eki şeklinde de yayımlanabilir. 

Yazım kuralları ve sayfa düzeni
- Yazılar MS Word ya da uyumlu programlarda yazılmalıdır. Yazı karakteri Times New Roman, 12 punto ve tek satır aralığında olmalıdır.
- Sayfa, A4 dikey boyutta; üst, alt ve sağ kenar boşluğu 2,5 cm; sol kenar boşluğu 3 cm olarak düzenlenmelidir.
- Paragraf aralığı önce 6 nk, sonra 0 nk olmalıdır.
- Yazının başlığı koyu harfle yazılmalı, konunun içeriği ile uyumlu olmalıdır.
- Makalelerin Türkçe ve İngilizce özetleri 250 kelimeyi aşmamalıdır. 3 ila 5 kelimeden oluşan anahtar kelime/keywords yer almalıdır. Makalenin Türkçe ve İngilizce başlıklarına yer verilmelidir. Yayım dili Arapça, Farsça veya Urduca olan makalelerde Türkçe ve İngilizce özet istenmektedir.
- Başlıklar koyu harfle yazılmalıdır. Uzun yazılarda ara başlıkların kullanılması okuyucu açısından yararlı olacaktır.
- İmla ve noktalamada makalenin veya konunun zorunlu kıldığı durumlar dışında Türk Dil Kurumu’nun İmla Kılavuzu dikkate alınmalıdır.
- Metin içinde vurgulanmak istenen yerlerin “tırnak içinde” gösterilmesi yeterlidir.
- Birden çok yazarlı makalelerde makale ilk sıradaki yazarın ismiyle sisteme yüklenmelidir. Birden sonraki yazarların isimleri sistem üzerinde diğer yazarlar kısmında belirtilmelidir.

Kaynak gösterme
- Doğu Araştırmaları Dergisi sayfa altı dipnot veya APA 6.0 kaynak gösterimini kabul etmektedir.
- Bir eserin derleyeni, tercüme edeni, hazırlayanı, tashih edeni, editörü varsa kaynakçada mutlaka gösterilmelidir.
- Elektronik ortamdaki kaynaklarda yazarı, çalışmanın başlığı ve yayın tarihi belli olanlar kullanılmalıdır.
- Metin içinde atıf yapılmayan kaynaklar kaynakçada gösterilmemelidir.
- Kaynakça makalenin sonunda yazarların soyadlarına göre alfabetik olarak düzenlenmelidir.


Doğu Araştırmaları Dergisi
Index Islamicus Uluslararası dizini, SOBİAD (Sosyal Bilimler Atıf Dizini) ve ASOS indeksleri tarafından taranmaktadır.