BibTex RIS Kaynak Göster

ESKİ İRANDA DİNLER VE DİNSEL İNANIŞLAR-II

Yıl 2010, Sayı: 6, 5 - 26, 01.06.2010

Öz

İran‟da Eşkanîler döneminde Mani, yeni bir din kurucusu olarak ortaya çıkmış; temel felsefesi ve inanç esasları görünürde söz konusu bölgede yaygın dinlerin inanç esaslarının bir karışımı olarak gözlenen inanışını insanlara tebliğ etmeğe başlamıştır. Sasanîler döneminde büyük değişimlerin yaşanmasına sebep olan Mani‟den sonra Mazdek‟in ortaya çıkışı da o çağların önemli gelişmelerinden biri olarak kabul edilir. İran Yahudileri, özellikle Ahâmenişler döneminde sahip oldukları birtakım özgürlüklerden Sasanîler döneminde yoksun kalmışlardır. Ancak Sasanîler döneminde de daha çok barış ve özgürlük içerisinde yönetimin destekleriyle varlıklarını sürdürüyorlardı. Eşkanîler döneminde İran‟da yaygınlaşan Hıristiyanlık, öncelikle batı İran bölgesinde yaşayan halk kesimleri tarafından kabul görmüştü. Söz konusu bölgelerde, Fırat‟ın doğusu ve batısındaki coğrafyalarda çok sayıda büyük kilise kuruldu, bu inanış geniş kitlelerce kabul edildi. Hıristiyanlık Sasanîler döneminin sonlarında devletin resmi inanç sistemi Zerdüştîlik karşısında güçlü bir alternatif oluşturma gücüne sahip olabilecek iken İslâm dininin ortaya çımasıyla fazla ilerleme gösteremeden olduğu sınırlarda kaldı

Kaynakça

  • Âmûzgâr, Jâle, Târîh-i Esâtîrî-yi Îrân, Tahran 1381 hş.
  • Âştiyânî, Celâluddîn, Zertuşt, Mezdiyesnâ ve Hukûmet, Tahran 1381 hş.
  • Bâkırî Ferd, Târîh-i Edebiyyât-i Îrân, Tahran 1385 hş.
  • Bâkırî, Mihrî, “Îrân”, Dâ‟iretu‟l-ma„ârif-i Bozorg-i İslâmî, Tahran 1367 hş.
  • Beyânî, Şirîn, Târîh-i Îrân-i Bâstân, Tahran 1381 hş.
  • Christensen, Arthur, Îrân Der Zamân-i Sâsâniyân (çev. Yasemî, Reşîd), Tahran 1332 hş.
  • Dusthâh, Celîl, Avestâ, Tahran 1381 hş., I-II.
  • Eliade, Mircea, Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi, İstanbul 2003, I-III.
  • Eliade, Mircea-Couliano, Ioan P., Dinler Tarihi Sözlüğü (çev. Ali Er-baş), İstanbul Firdevsî, Şâhnâme (Dorc 2), “Pâdişâhî-yi Şâpûr”, 15. Bölüm. Hakîkat, Abdurrefî, Târîh-i İrfân ve Ârifân-i Îrânî, Tahran 1375 hş.
  • Hânlerî, Pervîz Nâtil, Târîh-i Zebân-i Fârsî, Tahran 1324 hş., I-III.
  • İsfehânî, Rızâ, Îrân Ez Zerdüşt Tâ Kıyâmhâ-yi Îrânî, Tahran 1369 hş.
  • John B. Noss, Târîh-i Câmi-„i Edyân, (trc. Alî Asğar-i Hikmet), Tahran 1375 hş.
  • Meskûb, Şâhrûh, Huviyyet-i Îrânî ve Zebân-i Fârsî, Tahran 1368 hş.
  • Meşkûr, Nâme-yi Bâstân, Tahran 1378 hş.
  • Mu‟în, Muhammed, Mezdiyesnâ ve Edeb-i Fârsî, Tahran 1338 hş., I-II.
  • Narşehî, Ebubekir, Târîh-i Buhârâ, Tahran 1385 hş.
  • Neyyir Nûrî, Abdulhamîd, Sehm-i Erzişmend-i Îrân Der Ferheng-i Cihân, Tahran hş., I-II. Oşîderî, Cihângîr, Dânişnâme-yi Mezdiyesnâ, Tahran 1371 hş.
  • Öztürk, Mürsel, “İslâmiyyet‟ten Önceki İran Medeniyeti”, Doğu Dilleri (Ankara ). Pûrziya, Resûl, Târîh ve Ferheng-i Îrân-i Bâstân, Tahran 1385 hş.
  • Spuler, Berthold, Târîh-i Îrân Der Kurûn-i Nuhustîn-i İslâmî, Tahran 1385 hş.
  • Yâhakkî, Muhammed Ca‟fer, Ferheng-i Esâtîr ve İşârât-i Dâstânî der Edebiyyât-i Fârsî, Tahran 1375 hş.
  • Yâsemî, Reşîd, Makâlehâ ve Risâlehâ, Tahran 1373 hş.
  • Zerrinkûb, Abdulhuseyn, Târîh-i Merdom-i Îrân, Tahran 1371 hş..
  • Zerrînkûb, Târîh-i Merdom-i Îrân, I, 18-21, 23. Beyânî, Târîh-i Îrân-i Bâstân, II, 79.

ESKİ İRANDA DİNLER VE DİNSEL İNANIŞLAR-II

Yıl 2010, Sayı: 6, 5 - 26, 01.06.2010

Öz

Manichaeism was one of the major Iranian Gnostic religions, originating in Sassanid Persia. Although most of the original writings of the founding prophet Mani have been lost, numerous translations and fragmentary texts have survived. Mazdakism, was the chief representative of a religious and philosophical teaching called Mazdakism, which he viewed as a reformed and purified version of Zoroastrianism, although his teaching has been argued to display influences from Manichaeism as well. Judaism is one of the oldest religions practiced in Iran and dates back to the late biblical times. Christianity in Iran has had a long history, dating back to the very early years of the faith. Christians of Iran have played a significant part in the history of Christian mission

Kaynakça

  • Âmûzgâr, Jâle, Târîh-i Esâtîrî-yi Îrân, Tahran 1381 hş.
  • Âştiyânî, Celâluddîn, Zertuşt, Mezdiyesnâ ve Hukûmet, Tahran 1381 hş.
  • Bâkırî Ferd, Târîh-i Edebiyyât-i Îrân, Tahran 1385 hş.
  • Bâkırî, Mihrî, “Îrân”, Dâ‟iretu‟l-ma„ârif-i Bozorg-i İslâmî, Tahran 1367 hş.
  • Beyânî, Şirîn, Târîh-i Îrân-i Bâstân, Tahran 1381 hş.
  • Christensen, Arthur, Îrân Der Zamân-i Sâsâniyân (çev. Yasemî, Reşîd), Tahran 1332 hş.
  • Dusthâh, Celîl, Avestâ, Tahran 1381 hş., I-II.
  • Eliade, Mircea, Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi, İstanbul 2003, I-III.
  • Eliade, Mircea-Couliano, Ioan P., Dinler Tarihi Sözlüğü (çev. Ali Er-baş), İstanbul Firdevsî, Şâhnâme (Dorc 2), “Pâdişâhî-yi Şâpûr”, 15. Bölüm. Hakîkat, Abdurrefî, Târîh-i İrfân ve Ârifân-i Îrânî, Tahran 1375 hş.
  • Hânlerî, Pervîz Nâtil, Târîh-i Zebân-i Fârsî, Tahran 1324 hş., I-III.
  • İsfehânî, Rızâ, Îrân Ez Zerdüşt Tâ Kıyâmhâ-yi Îrânî, Tahran 1369 hş.
  • John B. Noss, Târîh-i Câmi-„i Edyân, (trc. Alî Asğar-i Hikmet), Tahran 1375 hş.
  • Meskûb, Şâhrûh, Huviyyet-i Îrânî ve Zebân-i Fârsî, Tahran 1368 hş.
  • Meşkûr, Nâme-yi Bâstân, Tahran 1378 hş.
  • Mu‟în, Muhammed, Mezdiyesnâ ve Edeb-i Fârsî, Tahran 1338 hş., I-II.
  • Narşehî, Ebubekir, Târîh-i Buhârâ, Tahran 1385 hş.
  • Neyyir Nûrî, Abdulhamîd, Sehm-i Erzişmend-i Îrân Der Ferheng-i Cihân, Tahran hş., I-II. Oşîderî, Cihângîr, Dânişnâme-yi Mezdiyesnâ, Tahran 1371 hş.
  • Öztürk, Mürsel, “İslâmiyyet‟ten Önceki İran Medeniyeti”, Doğu Dilleri (Ankara ). Pûrziya, Resûl, Târîh ve Ferheng-i Îrân-i Bâstân, Tahran 1385 hş.
  • Spuler, Berthold, Târîh-i Îrân Der Kurûn-i Nuhustîn-i İslâmî, Tahran 1385 hş.
  • Yâhakkî, Muhammed Ca‟fer, Ferheng-i Esâtîr ve İşârât-i Dâstânî der Edebiyyât-i Fârsî, Tahran 1375 hş.
  • Yâsemî, Reşîd, Makâlehâ ve Risâlehâ, Tahran 1373 hş.
  • Zerrinkûb, Abdulhuseyn, Târîh-i Merdom-i Îrân, Tahran 1371 hş..
  • Zerrînkûb, Târîh-i Merdom-i Îrân, I, 18-21, 23. Beyânî, Târîh-i Îrân-i Bâstân, II, 79.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Nimet Yıldırım Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Yıldırım, N. (2010). ESKİ İRANDA DİNLER VE DİNSEL İNANIŞLAR-II. Doğu Araştırmaları(6), 5-26.
AMA Yıldırım N. ESKİ İRANDA DİNLER VE DİNSEL İNANIŞLAR-II. DA. Haziran 2010;(6):5-26.
Chicago Yıldırım, Nimet. “ESKİ İRANDA DİNLER VE DİNSEL İNANIŞLAR-II”. Doğu Araştırmaları, sy. 6 (Haziran 2010): 5-26.
EndNote Yıldırım N (01 Haziran 2010) ESKİ İRANDA DİNLER VE DİNSEL İNANIŞLAR-II. Doğu Araştırmaları 6 5–26.
IEEE N. Yıldırım, “ESKİ İRANDA DİNLER VE DİNSEL İNANIŞLAR-II”, DA, sy. 6, ss. 5–26, Haziran 2010.
ISNAD Yıldırım, Nimet. “ESKİ İRANDA DİNLER VE DİNSEL İNANIŞLAR-II”. Doğu Araştırmaları 6 (Haziran 2010), 5-26.
JAMA Yıldırım N. ESKİ İRANDA DİNLER VE DİNSEL İNANIŞLAR-II. DA. 2010;:5–26.
MLA Yıldırım, Nimet. “ESKİ İRANDA DİNLER VE DİNSEL İNANIŞLAR-II”. Doğu Araştırmaları, sy. 6, 2010, ss. 5-26.
Vancouver Yıldırım N. ESKİ İRANDA DİNLER VE DİNSEL İNANIŞLAR-II. DA. 2010(6):5-26.

Derginin yayın dili Türkçe, Arapça, Farsça, Urduca ve İngilizcedir. Yabancı dildeki yazıların yayımlanması, Yayın Kurulu'nun onayına bağlıdır. Dergiye gönderilecek yazıların, Türk Dil Kurumu'nun yazım kurallarına uygun olması gerekmektedir. Türkçede yaygın kullanılan yabancı kelimelerin dışındaki kelimelerin Türkçe karşılığının kullanılmasına özen gösterilmelidir. Farklı yazı tipi kullananların, kullandıkları yazı tiplerini de göndermeleri gerekmektedir. Makalelerin özetleri 250 kelimeyi aşmamalıdır. Yazılarda resim, çizim veya herhangi bir görsel anlatım varsa; bunların en az 300 dpi çözünürlükte taranması ve kullanıldığı metindeki adları ile kaydedilerek gönderilmesi gerekmektedir. Yayımlanan yazıların sorumlulukları yazı sahiplerine aittir. Yazılar, A4 sayfa boyutuna göre 25 sayfayı geçmemelidir. Ancak geniş kapsamlı yazılar, Yayın Kurulu’nun onayıyla seri halinde ya da derginin eki şeklinde de yayımlanabilir. 

Yazım kuralları ve sayfa düzeni
- Yazılar MS Word ya da uyumlu programlarda yazılmalıdır. Yazı karakteri Times New Roman, 12 punto ve tek satır aralığında olmalıdır.
- Sayfa, A4 dikey boyutta; üst, alt ve sağ kenar boşluğu 2,5 cm; sol kenar boşluğu 3 cm olarak düzenlenmelidir.
- Paragraf aralığı önce 6 nk, sonra 0 nk olmalıdır.
- Yazının başlığı koyu harfle yazılmalı, konunun içeriği ile uyumlu olmalıdır.
- Makalelerin Türkçe ve İngilizce özetleri 250 kelimeyi aşmamalıdır. 3 ila 5 kelimeden oluşan anahtar kelime/keywords yer almalıdır. Makalenin Türkçe ve İngilizce başlıklarına yer verilmelidir. Yayım dili Arapça, Farsça veya Urduca olan makalelerde Türkçe ve İngilizce özet istenmektedir.
- Başlıklar koyu harfle yazılmalıdır. Uzun yazılarda ara başlıkların kullanılması okuyucu açısından yararlı olacaktır.
- İmla ve noktalamada makalenin veya konunun zorunlu kıldığı durumlar dışında Türk Dil Kurumu’nun İmla Kılavuzu dikkate alınmalıdır.
- Metin içinde vurgulanmak istenen yerlerin “tırnak içinde” gösterilmesi yeterlidir.
- Birden çok yazarlı makalelerde makale ilk sıradaki yazarın ismiyle sisteme yüklenmelidir. Birden sonraki yazarların isimleri sistem üzerinde diğer yazarlar kısmında belirtilmelidir.

Kaynak gösterme
- Doğu Araştırmaları Dergisi sayfa altı dipnot veya APA 6.0 kaynak gösterimini kabul etmektedir.
- Bir eserin derleyeni, tercüme edeni, hazırlayanı, tashih edeni, editörü varsa kaynakçada mutlaka gösterilmelidir.
- Elektronik ortamdaki kaynaklarda yazarı, çalışmanın başlığı ve yayın tarihi belli olanlar kullanılmalıdır.
- Metin içinde atıf yapılmayan kaynaklar kaynakçada gösterilmemelidir.
- Kaynakça makalenin sonunda yazarların soyadlarına göre alfabetik olarak düzenlenmelidir.


Doğu Araştırmaları Dergisi
Index Islamicus Uluslararası dizini, SOBİAD (Sosyal Bilimler Atıf Dizini) ve ASOS indeksleri tarafından taranmaktadır.