BibTex RIS Kaynak Göster

ARAP EDEBİYATINDA GÖLGE OYUNU

Yıl 2012, Sayı: 9, 41 - 56, 01.01.2012

Öz

Gölge oyunu, izleyicilerin önünde bulunan bir perdeye, tasvir gölgelerinin düşürülmesi suretiyle oluşturulan bir tiyatro türüdür. Gölge oyunu halk edebiyatına ait bir sanat olup, kökeni halk kültürüne dayanır. Bu tür, Arap halkının sosyal statü bakımından düşük seviyede olanlarının eğlencelerinin büyük bir bölümünü oluştururken; daha zengin ve kültürlü kesimin, bu eğlence türüne ilgisi daha az düzeydeydi. Bu çalışmada gölge oyununun Arap edebiyatındaki yeri ve tarihi seyri incelenecektir

Kaynakça

  • ) And, Metin, Dünyada ve Bizde Gölge Oyunu, İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara 1977.
  • ) ----------- Geleneksel Türk Tiyatrosu, Bilgi yayınevi, Ankara 1969.
  • ) Cem‘iyyetu’l-Mısriyye
  • el-Muvsû‘atu’l-‘Arabiyyetu’l-Muyessere, Beyrut 2001.
  • ) Fârûk Saad, Hayâlu’z-Zıllı’l-‘A İbn Hillikân rabî, I. Baskı, Beyrut 1993.
  • ) Gökhan, İlyas, Memluk Sultanı Zâhir Seyfu’d-Dîn çakmâk Döneminin Salgın Hastalıkları ve İktisadi Buhranları, Selçuk Üni. Sosyal bilimler Dergisi, Sayı 15 / 2006, s.341-347.
  • ) el-Hafâcî, Şihâbeddîn Mahmûd, Rayhânetu’l-Elibbâ ve Zehratu’l- Hayâtu’d-Dunyâ, http://ar.wikisource.org/w/index.php?title (t.y.) Erişim Tarihi: 28.07.2011
  • ) Hamâde, İbrahîm, Hayalu’z-Zıll ve Temsîliyyât İbn Danyâl, Kahire 1961.
  • ) İbn Hazm, el-Ahlâk ve-s-Siyer ve müdâvât en-Nefs, dar el-Maarif, Kahire 1992.
  • ) İbn Hillikân, Vefeyâtü'l-'Ayân ve Enbâu Ebnâi'z-Zamân, (nşr) İhsan Abbas, Beyrut 1968.
  • ) Kaplan, Mehmet, Kültür ve Dil, Dergah Yayınları, (28. bs) İstanbul 2011.
  • ) er-Râi, Alî, el-Masrah fî’l-Vatani’l-‘Arab, 1999.
  • ) es-Safâdî, Selahaddîn , el-Vâfî bi’l-Vafayât, Dâr İhyâu’t-Turâsi’l- Arabiyye, Beyrut 2000.
  • ) Sakaoğlu, Saim, Türk Gölge Oyunu Karagöz, Akçağ Yayınları, Ankara 2003.
  • ) Sevin, Nureddin, Türk Gölge Oyunu, Devlet Kitapları, İstanbul 1968.
  • ) Siyavuşgil, Sabri Esat, Karagöz Psiko-Sosyolojik Bir Deneme, Maarif Matbaası, İstanbul 1941.
  • ) Şapolyo, Enver Behnan, Karagözün Tarihi, Türkiye Yayınevi, İstanbul 1946.
  • ) et-Tûncî, Muhammed, “Hayâlu’z-Zıll”, el-M‘ucemu’l-Mufassal fî’l- Edeb, Beyrut 1999.

Shadow Theatre in Arabic literature

Yıl 2012, Sayı: 9, 41 - 56, 01.01.2012

Öz

The shadow play is a genre of theatre which is created by means of reflecting the shadows of imageson a curtain located in front of the audiences. The shadow play pertains to the art of folk literature, and its origins are based on the folk culture. While this genre has an important place in the entertaninment of the lower-class Arab society, the upperclass people of the Arab society show less interest in this type of entertainment. In this study, not only the importance of the shadow play in the Arab literature but also its chronology will be analysed

Kaynakça

  • ) And, Metin, Dünyada ve Bizde Gölge Oyunu, İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara 1977.
  • ) ----------- Geleneksel Türk Tiyatrosu, Bilgi yayınevi, Ankara 1969.
  • ) Cem‘iyyetu’l-Mısriyye
  • el-Muvsû‘atu’l-‘Arabiyyetu’l-Muyessere, Beyrut 2001.
  • ) Fârûk Saad, Hayâlu’z-Zıllı’l-‘A İbn Hillikân rabî, I. Baskı, Beyrut 1993.
  • ) Gökhan, İlyas, Memluk Sultanı Zâhir Seyfu’d-Dîn çakmâk Döneminin Salgın Hastalıkları ve İktisadi Buhranları, Selçuk Üni. Sosyal bilimler Dergisi, Sayı 15 / 2006, s.341-347.
  • ) el-Hafâcî, Şihâbeddîn Mahmûd, Rayhânetu’l-Elibbâ ve Zehratu’l- Hayâtu’d-Dunyâ, http://ar.wikisource.org/w/index.php?title (t.y.) Erişim Tarihi: 28.07.2011
  • ) Hamâde, İbrahîm, Hayalu’z-Zıll ve Temsîliyyât İbn Danyâl, Kahire 1961.
  • ) İbn Hazm, el-Ahlâk ve-s-Siyer ve müdâvât en-Nefs, dar el-Maarif, Kahire 1992.
  • ) İbn Hillikân, Vefeyâtü'l-'Ayân ve Enbâu Ebnâi'z-Zamân, (nşr) İhsan Abbas, Beyrut 1968.
  • ) Kaplan, Mehmet, Kültür ve Dil, Dergah Yayınları, (28. bs) İstanbul 2011.
  • ) er-Râi, Alî, el-Masrah fî’l-Vatani’l-‘Arab, 1999.
  • ) es-Safâdî, Selahaddîn , el-Vâfî bi’l-Vafayât, Dâr İhyâu’t-Turâsi’l- Arabiyye, Beyrut 2000.
  • ) Sakaoğlu, Saim, Türk Gölge Oyunu Karagöz, Akçağ Yayınları, Ankara 2003.
  • ) Sevin, Nureddin, Türk Gölge Oyunu, Devlet Kitapları, İstanbul 1968.
  • ) Siyavuşgil, Sabri Esat, Karagöz Psiko-Sosyolojik Bir Deneme, Maarif Matbaası, İstanbul 1941.
  • ) Şapolyo, Enver Behnan, Karagözün Tarihi, Türkiye Yayınevi, İstanbul 1946.
  • ) et-Tûncî, Muhammed, “Hayâlu’z-Zıll”, el-M‘ucemu’l-Mufassal fî’l- Edeb, Beyrut 1999.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Rahime Uçar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Uçar, R. (2012). ARAP EDEBİYATINDA GÖLGE OYUNU. Doğu Araştırmaları(9), 41-56.
AMA Uçar R. ARAP EDEBİYATINDA GÖLGE OYUNU. DA. Ocak 2012;(9):41-56.
Chicago Uçar, Rahime. “ARAP EDEBİYATINDA GÖLGE OYUNU”. Doğu Araştırmaları, sy. 9 (Ocak 2012): 41-56.
EndNote Uçar R (01 Ocak 2012) ARAP EDEBİYATINDA GÖLGE OYUNU. Doğu Araştırmaları 9 41–56.
IEEE R. Uçar, “ARAP EDEBİYATINDA GÖLGE OYUNU”, DA, sy. 9, ss. 41–56, Ocak 2012.
ISNAD Uçar, Rahime. “ARAP EDEBİYATINDA GÖLGE OYUNU”. Doğu Araştırmaları 9 (Ocak 2012), 41-56.
JAMA Uçar R. ARAP EDEBİYATINDA GÖLGE OYUNU. DA. 2012;:41–56.
MLA Uçar, Rahime. “ARAP EDEBİYATINDA GÖLGE OYUNU”. Doğu Araştırmaları, sy. 9, 2012, ss. 41-56.
Vancouver Uçar R. ARAP EDEBİYATINDA GÖLGE OYUNU. DA. 2012(9):41-56.

Derginin yayın dili Türkçe, Arapça, Farsça, Urduca ve İngilizcedir. Yabancı dildeki yazıların yayımlanması, Yayın Kurulu'nun onayına bağlıdır. Dergiye gönderilecek yazıların, Türk Dil Kurumu'nun yazım kurallarına uygun olması gerekmektedir. Türkçede yaygın kullanılan yabancı kelimelerin dışındaki kelimelerin Türkçe karşılığının kullanılmasına özen gösterilmelidir. Farklı yazı tipi kullananların, kullandıkları yazı tiplerini de göndermeleri gerekmektedir. Makalelerin özetleri 250 kelimeyi aşmamalıdır. Yazılarda resim, çizim veya herhangi bir görsel anlatım varsa; bunların en az 300 dpi çözünürlükte taranması ve kullanıldığı metindeki adları ile kaydedilerek gönderilmesi gerekmektedir. Yayımlanan yazıların sorumlulukları yazı sahiplerine aittir. Yazılar, A4 sayfa boyutuna göre 25 sayfayı geçmemelidir. Ancak geniş kapsamlı yazılar, Yayın Kurulu’nun onayıyla seri halinde ya da derginin eki şeklinde de yayımlanabilir. 

Yazım kuralları ve sayfa düzeni
- Yazılar MS Word ya da uyumlu programlarda yazılmalıdır. Yazı karakteri Times New Roman, 12 punto ve tek satır aralığında olmalıdır.
- Sayfa, A4 dikey boyutta; üst, alt ve sağ kenar boşluğu 2,5 cm; sol kenar boşluğu 3 cm olarak düzenlenmelidir.
- Paragraf aralığı önce 6 nk, sonra 0 nk olmalıdır.
- Yazının başlığı koyu harfle yazılmalı, konunun içeriği ile uyumlu olmalıdır.
- Makalelerin Türkçe ve İngilizce özetleri 250 kelimeyi aşmamalıdır. 3 ila 5 kelimeden oluşan anahtar kelime/keywords yer almalıdır. Makalenin Türkçe ve İngilizce başlıklarına yer verilmelidir. Yayım dili Arapça, Farsça veya Urduca olan makalelerde Türkçe ve İngilizce özet istenmektedir.
- Başlıklar koyu harfle yazılmalıdır. Uzun yazılarda ara başlıkların kullanılması okuyucu açısından yararlı olacaktır.
- İmla ve noktalamada makalenin veya konunun zorunlu kıldığı durumlar dışında Türk Dil Kurumu’nun İmla Kılavuzu dikkate alınmalıdır.
- Metin içinde vurgulanmak istenen yerlerin “tırnak içinde” gösterilmesi yeterlidir.
- Birden çok yazarlı makalelerde makale ilk sıradaki yazarın ismiyle sisteme yüklenmelidir. Birden sonraki yazarların isimleri sistem üzerinde diğer yazarlar kısmında belirtilmelidir.

Kaynak gösterme
- Doğu Araştırmaları Dergisi sayfa altı dipnot veya APA 6.0 kaynak gösterimini kabul etmektedir.
- Bir eserin derleyeni, tercüme edeni, hazırlayanı, tashih edeni, editörü varsa kaynakçada mutlaka gösterilmelidir.
- Elektronik ortamdaki kaynaklarda yazarı, çalışmanın başlığı ve yayın tarihi belli olanlar kullanılmalıdır.
- Metin içinde atıf yapılmayan kaynaklar kaynakçada gösterilmemelidir.
- Kaynakça makalenin sonunda yazarların soyadlarına göre alfabetik olarak düzenlenmelidir.


Doğu Araştırmaları Dergisi
Index Islamicus Uluslararası dizini, SOBİAD (Sosyal Bilimler Atıf Dizini) ve ASOS indeksleri tarafından taranmaktadır.