Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İmam Hatip Liselerinde Görev Yapan Arapça Öğretmenlerinin Yöntem Bilgilerinin Araştırılması

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 21, 1 - 13, 30.06.2020

Öz

Bu araştırma, İmam Hatip Liselerinde görev yapmakta olan Arapça öğretmenlerinin Arapça öğretimi sırasında kullandıkları yöntemleri tespit etmeyi amaçlamaktadır. Bu sebeple araştırma, tarama modeli ile yürütülmüştür. Araştırmanın örneklem grubunu İstanbul ilindeki İmam Hatip Liselerinde çalışan 75 Arapça öğretmeni oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen Arapça Öğretiminde Yöntem Bilgisi Ölçeği kullanılmıştır. Bu ölçekle toplanan veriler, frekans ve yüzde analizi, bağımsız gruplar t testi ve tek yönlü varyans analizi (anova) kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonunda, İmam Hatip Liselerinde görev yapan Arapça öğretmenlerinin yöntem seçiminde genellikle 4 temel dil becerisini (dinleme, konuşma, okuma, yazma) dikkate aldıkları, iletişimsel dil öğretim yöntemini kullandıkları ve materyal olarak da ders kitaplarını tercih ettikleri tespit edilmiştir. Bu minvalde İmam Hatip Liselerinde yürütülen Arapça öğretimindeki ciddi sıkıntıların öğretmenin yöntem bilgisi yeterliğinden ziyade başka faktörlerden (müfredat, öğrenci hazır bulunuşluğu, sınıf mevcudu… vb.) kaynaklandığı gözlemlenmektedir. Ayrıca öğretmenlerin yöntem bilgileri demografik bilgileri ile kıyaslandığında cinsiyet, mezun olunan yüksek öğretim kurumu, mesleki kıdem, haftalık Arapça ders saati, kurs ve seminerlere katılım sayısı ve hizmet içi eğitime duyulan ihtiyaç düzeyi açısından anlamlı düzeyde farklılaşmadığı tespit edilmiştir ve öğretmenlerin ihtiyaç duydukları konularda hizmet içi eğitim alarak, Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan kurs ve seminerlerden tam fayda sağlayabilmeleri için gerekli çalışmalar yapılmalıdır.

Kaynakça

  • Alsalihi, İpek Abdülqader Taher, Yabancı Dil Olarak Arapça Öğretiminde Görsel Kullanımın Etkisi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara 2018.
  • Alshawabkeh, Esraa Khaled Yousef, Arapça Öğretiminde Dil Yeteneklerinin Geliştirilmesinde Şarkı Kullanımı, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2018.
  • Baytar, Yaşar Seracettin, “Belli Başlı Dil Öğretim Metotları ve Bunların Arap Dili Öğretimi Açısından Eleştirel Değerlendirilmesi”, Ekev Akademi Dergisi, Erzurum, 2016, sa. 67, s. 315-327
  • Doğan, Candemir, Sistematik Yabancı Dil Öğretim Yaklaşım ve Yöntemleri, Ensar Neşriyat, İstanbul, 2012.
  • Demirel, Özcan, Yabancı Dil Öğretimi, Pegem Akademi, Ankara, 2016
  • Fraenkel, Jack and Wallen, Norman. How to Design and Evaluate Research in Education, Mc-Graw-Hill International Edition, New York, 2006.
  • Kervankaya, Figen, “İmam Hatip Liselerinde Arapça Öğretimi Üzerinde Bir Değerlendirme”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Eskişehir, 2014, sa.1, s. 125-134.
  • Özcan, Murat, “Türkiye’de ve Dünyada Arapça Öğretimi için Müfredat Geliştirme Çalışmaları ve İlköğretim Arapça Dersi Müfredatı için Bazı Öneriler”, International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 2015, sa. 4, s. 81-94.
  • Özcan, Murat ve Dağbaşı, Gürkan Oyunlarla ve Etkinliklerle Arapça Öğretimi, Akdem Yayınları, İstanbul, 2015.
  • Richards, Jack and Rodgers, Theodere, Approaches and Methods in Language Teaching, Cambridge University Press, Cambridge, 2007.
  • Salı, Pınar, Dil Öğretimi-Doğal Yaklaşım, Pegem Akademi, Ankara, 2015.
  • Tosun, Cengiz, ‘‘Yabancı Dil Öğretiminde Eski ve Yeni Yöntemlere Yeni Bir Bakış’’, Çankaya Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Journal of Arts and Sciences, Ankara, 2006, sa. 5, s.79-88.
  • Vardar, Berke, Dilbilim Yazıları, Multilingual Yayınları, İstanbul, 2001.
  • Yalçıntaş, Murat. Fen Bilimleri Öğretiminde Kuantum Öğrenme Modeli Kullanmanın İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Akademik Merak, Kaygı, Öz yeterlik ve Başarı Düzeylerine Etkisi,(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul 2019.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dil Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayşegül Dondurmacı

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Dondurmacı, A. (2020). İmam Hatip Liselerinde Görev Yapan Arapça Öğretmenlerinin Yöntem Bilgilerinin Araştırılması. Doğu Araştırmaları, 1(21), 1-13.
AMA Dondurmacı A. İmam Hatip Liselerinde Görev Yapan Arapça Öğretmenlerinin Yöntem Bilgilerinin Araştırılması. DA. Haziran 2020;1(21):1-13.
Chicago Dondurmacı, Ayşegül. “İmam Hatip Liselerinde Görev Yapan Arapça Öğretmenlerinin Yöntem Bilgilerinin Araştırılması”. Doğu Araştırmaları 1, sy. 21 (Haziran 2020): 1-13.
EndNote Dondurmacı A (01 Haziran 2020) İmam Hatip Liselerinde Görev Yapan Arapça Öğretmenlerinin Yöntem Bilgilerinin Araştırılması. Doğu Araştırmaları 1 21 1–13.
IEEE A. Dondurmacı, “İmam Hatip Liselerinde Görev Yapan Arapça Öğretmenlerinin Yöntem Bilgilerinin Araştırılması”, DA, c. 1, sy. 21, ss. 1–13, 2020.
ISNAD Dondurmacı, Ayşegül. “İmam Hatip Liselerinde Görev Yapan Arapça Öğretmenlerinin Yöntem Bilgilerinin Araştırılması”. Doğu Araştırmaları 1/21 (Haziran 2020), 1-13.
JAMA Dondurmacı A. İmam Hatip Liselerinde Görev Yapan Arapça Öğretmenlerinin Yöntem Bilgilerinin Araştırılması. DA. 2020;1:1–13.
MLA Dondurmacı, Ayşegül. “İmam Hatip Liselerinde Görev Yapan Arapça Öğretmenlerinin Yöntem Bilgilerinin Araştırılması”. Doğu Araştırmaları, c. 1, sy. 21, 2020, ss. 1-13.
Vancouver Dondurmacı A. İmam Hatip Liselerinde Görev Yapan Arapça Öğretmenlerinin Yöntem Bilgilerinin Araştırılması. DA. 2020;1(21):1-13.

Derginin yayın dili Türkçe, Arapça, Farsça, Urduca ve İngilizcedir. Yabancı dildeki yazıların yayımlanması, Yayın Kurulu'nun onayına bağlıdır. Dergiye gönderilecek yazıların, Türk Dil Kurumu'nun yazım kurallarına uygun olması gerekmektedir. Türkçede yaygın kullanılan yabancı kelimelerin dışındaki kelimelerin Türkçe karşılığının kullanılmasına özen gösterilmelidir. Farklı yazı tipi kullananların, kullandıkları yazı tiplerini de göndermeleri gerekmektedir. Makalelerin özetleri 250 kelimeyi aşmamalıdır. Yazılarda resim, çizim veya herhangi bir görsel anlatım varsa; bunların en az 300 dpi çözünürlükte taranması ve kullanıldığı metindeki adları ile kaydedilerek gönderilmesi gerekmektedir. Yayımlanan yazıların sorumlulukları yazı sahiplerine aittir. Yazılar, A4 sayfa boyutuna göre 25 sayfayı geçmemelidir. Ancak geniş kapsamlı yazılar, Yayın Kurulu’nun onayıyla seri halinde ya da derginin eki şeklinde de yayımlanabilir. 

Yazım kuralları ve sayfa düzeni
- Yazılar MS Word ya da uyumlu programlarda yazılmalıdır. Yazı karakteri Times New Roman, 12 punto ve tek satır aralığında olmalıdır.
- Sayfa, A4 dikey boyutta; üst, alt ve sağ kenar boşluğu 2,5 cm; sol kenar boşluğu 3 cm olarak düzenlenmelidir.
- Paragraf aralığı önce 6 nk, sonra 0 nk olmalıdır.
- Yazının başlığı koyu harfle yazılmalı, konunun içeriği ile uyumlu olmalıdır.
- Makalelerin Türkçe ve İngilizce özetleri 250 kelimeyi aşmamalıdır. 3 ila 5 kelimeden oluşan anahtar kelime/keywords yer almalıdır. Makalenin Türkçe ve İngilizce başlıklarına yer verilmelidir. Yayım dili Arapça, Farsça veya Urduca olan makalelerde Türkçe ve İngilizce özet istenmektedir.
- Başlıklar koyu harfle yazılmalıdır. Uzun yazılarda ara başlıkların kullanılması okuyucu açısından yararlı olacaktır.
- İmla ve noktalamada makalenin veya konunun zorunlu kıldığı durumlar dışında Türk Dil Kurumu’nun İmla Kılavuzu dikkate alınmalıdır.
- Metin içinde vurgulanmak istenen yerlerin “tırnak içinde” gösterilmesi yeterlidir.
- Birden çok yazarlı makalelerde makale ilk sıradaki yazarın ismiyle sisteme yüklenmelidir. Birden sonraki yazarların isimleri sistem üzerinde diğer yazarlar kısmında belirtilmelidir.

Kaynak gösterme
- Doğu Araştırmaları Dergisi sayfa altı dipnot veya APA 6.0 kaynak gösterimini kabul etmektedir.
- Bir eserin derleyeni, tercüme edeni, hazırlayanı, tashih edeni, editörü varsa kaynakçada mutlaka gösterilmelidir.
- Elektronik ortamdaki kaynaklarda yazarı, çalışmanın başlığı ve yayın tarihi belli olanlar kullanılmalıdır.
- Metin içinde atıf yapılmayan kaynaklar kaynakçada gösterilmemelidir.
- Kaynakça makalenin sonunda yazarların soyadlarına göre alfabetik olarak düzenlenmelidir.


Doğu Araştırmaları Dergisi
Index Islamicus Uluslararası dizini, SOBİAD (Sosyal Bilimler Atıf Dizini) ve ASOS indeksleri tarafından taranmaktadır.