Yeni iletişim teknolojilerinin en yaygını olan İnternet, beraberinde
medya sektörünü de etkilemiş ve İnternet gazeteciliği olarak yeni bir formun
ortaya çıkmasını sağlamıştır. Bu yenilik pek çok olumlu özelliğinin yanında
bazı olumsuz özellikleri de beraberinde getirmiş, daha çok İnternet mecrasında
yayınlanan haberlerde etkisini göstermiştir. Çalışma kapsamda geleneksel
habercilik modelinden İnternet haberciliğine geçiş incelenmiş, özellikle
İnternet haberciliğinde daha çok gözlemlenen dezenformasyon, fake news (yalan
haber) ve clickbait (tık yemi) gibi etik sorunlarla karşı karşıya gelinmiştir.
Bu bağlamda İnternet haberciliğinin son dönemdeki en çok tartışılan etik
sorunlarından biri olan clickbait kavramı üzerinde yoğunlaşılmış ve kavrama
dair literatürden faydalanılmıştır. Çalışmada, clickbait içerikli haberlere
karşı okuyucu tepkisinin ne durumda olduğu ve bu tepkilerin nasıl
gelişebileceğini irdelemek amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemi olarak clickbait
içerikli haberlere karşı Türkiye’de bilinen en büyük pratik olan Limon Haber
isimli twitter profili seçilmiştir. Çalışma dahilinde Limon Haber’e
01.08.2019-15.08.2019 tarihleri arasında 15 günlük bir süre ile içerik analizi
yöntemi uygulanmış ve dört farklı kategori üzerinden bulgulara ulaşılmıştır. Araştıra
sonucunda dijital medyadaki okuyucu kitlesinin clickbait içerikli haber yapan
kuruluşlara karşı gösterdikleri yüzeysel tepkilerle (habere ilişkin yorum,
haber sitesini takipten çıkma vb.) artık yetinmedikleri, Limon Haber gibi
platformlar aracılığıyla clickbait içerikli haberlere karşı kolektif tepkiler
geliştirdiklerine ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |