İnsanoğlunun varlığından bu yana hikâyeleştirilmiş kahraman mitleri, kuşaktan kuşağa, kültürden kültüre aktarılarak toplumların kimlik oluşturmasına katkıda bulunmuştur. Her toplum, kendine özgü kahramanlar yaratarak kendi öz kimliklerini bu kahraman üzerinden inşaa etmiş ve tanımlamıştır. Günümüzde sinemadan, edebiyata, televizyondan tiyatroya çeşitli platformlar aracılığıyla kahramanların hikayeleri ve yolculukları yeniden yorumlanmaktadır. Televizyonun yerini hızla alan dijital platformlardan Netflix, global yapısının yanı sıra “glocal” yapısı ile de, izleyicilerine zengin çeşit ve içerik sunmaktadır. Netflix’in ilk Türk dizisi “Hakan Muhafız” kahraman mitine göndermeler yaparak, İstanbul’u kurtarmakla görevlendirilmiş, seçilmiş bir kahramanın yolculuğunu anlatmaktadır. Dizi içerisinde yer alan “ölümsüzler”, “sadık olanlar” kahraman olan “muhafız”ın etrafında yer alan kişileri oluştururken, “tılsımlı gömlek”, “erdem yüzüğü”, “hançer” onun kahramanlık yolculuğunda kullandığı araçları ifade etmektedir. Dizi, bölümlerin ilerleyişi içerisinde, izleyiciye kahraman mitinin nasıl oluştuğunu, kahramanın nasıl bir yolculuk izlediğini ve “muhafız” karakterinin nasıl bir kahramana dönüştüğünü aktarmaktadır. Bu çalışma kapsamında, “Hakan Muhafız” dizisi çerçevesinde oluşturulan kahraman miti ve olgusu Campbell’ın kahramanın yolculuğu modeli ile incelenmiştir. Campbell’ın, her kahramanın aynı arketipsel modeli izlediğini savunduğu monomit yaklaşımı ile “Hakan Muhafız” kahramanının özellikleri film sekanslarında yer alan hikayeler aracılığıyla ortaya konulmuştur. Yapılan incelemeler, “Hakan Muhafız” dizisinde oluşturulan kahraman miti özelliklerinin Türk kültürel öğeleri ve sembolik üretimlerini yansıttığı gözlemlenmiştir.
Netflix Joseph Campbell Hakan Muhafız Kahraman Kahraman Miti Monomit
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1 |