Fantastik türü, bünyesinde gerçek dışı ögeleri barındıran ve masalsı anlatım yapısına sahip olan bir anlatım biçimidir. Temelleri, insanın bilinmeyene karşı besledikleri meraka, dolayısıyla da mitsel anlatılara dayanmaktadır. Gelişen teknoloji sonucunda fantastik filmlere olan talep ve üretim artış göstermiş, bunun sonucunda da bir çok türü tek çatı altında toplamayı başaran fantastik sinemaya ait, seyircinin sahip olduğu kaçış psikolojisini besleyen yeni yapımlar ortaya çıkmıştır. Nitekim, fantastik filmler yalnızca kaçış psikolojisini beslemek adına üretilen tek boyutlu yapımlar olmanın ötesinde, gerçek dünyayı gerçek üstü unsurlar üzerinden yeniden tasvir etme gücüne sahiptir. Geniş evrenleri ve bu yeni dünyayı oluşturan ögeleri seyirciye film süresi içerisinde hızlıca aktarmak adına, bireylerin zihinlerinde halihazırda yer edinmiş olan stereotiplere ve klasik anlatı yapısının temellerinde yatan, evrensel tekrarı gözlemlenen arketiplere başvurmaktadır. Bu çalışmada, fantastik türün özelliklerine, sinemadaki gelişim sürecine ve stereotip kavramına değinilecek, anlatı yapısı, olay örgüsü ve figürleri adına Propp, Todorov, Campbell ve Jung gibi araştırmacıların araştırmaları ele alınacaktır. Çalışmanın amacı, elde edilen veriler ışığında “Yüzüklerin Efendisi” üçlemesinde yer alan klasik anlatı yapısı, arketipler ve stereotipler belirlenerek fantastik filmlerde figür ve olay örgüsü oluşumunun nasıl ele alındığını tespit etmektir.
Yüzüklerin Efendisi Stereotip Klasik Anlatı Arketip Propp Campbell Jung Fantastik
Its fantastic genre is a form of narration that contains unrealistic elements and has a fairy tale narrative structure. Its foundations are based on the curiosity that the human feeds against the unknown, and hence the mythical narratives. As a result of the developing technology, the demand and production for fantastic films have increased, and as a result, new productions of fantastic cinema, which has managed to gather many genres under one roof, have emerged that nourish the audience's escape psychology. As a matter of fact, fantastic films have the power to depict the real world through surreal elements, beyond being only one-dimensional productions produced to nurture escape psychology. In order to quickly convey the vast universes and the elements that make up this new world to the audience during the film period, it refers to the stereotypes that have already taken place in the minds of individuals and the archetypes that are observed in the repetition of the universal narrative structure. In this study, the characteristics of the fantastic genre, the development process in the cinema and the concept of stereotype will be discussed and the researches of researchers such as Propp, Todorov, Campbell and Jung will be discussed in the name of narrative structure, plot and figures. The aim of the study is to determine the classical narrative structure, archetypes and stereotypes in the “Lord of the Rings” trilogy in the light of the obtained data, and to determine how the formation of figures and plot in the fantastic films are handled.
Lord of the Rings Fantasy Streotypes Classical Narrative Archetype Propp Campbell Jung
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1 |