Bu araştırma, neoliberal ideolojinin medya ve kültürel üretim süreçlerindeki rolünü incelemektedir. Araştırmanın temel amacı, influencer’ların sosyal medya içeriklerinde, ilgili literatür doğrultusunda yayılımının teşvik edildiği düşünülen değerlerin; (tüketim, moda, hazcılık, bireysellik, rekabet ve başarı, mülkiyet ve zenginlik, özgürlük, seyahat, güzellik, eğlence, yenilik ve teknoloji) ne şekilde ve hangi yoğunlukta temsil edildiğini belirlemektir. Sosyal medya platformlarının geniş kitleler üzerindeki etkisi göz önünde bulundurulduğunda, bu içeriklerin toplumsal normlar ve değerler üzerindeki etkilerini anlamak, kültürel ve sosyal dinamikler açısından büyük önem taşımaktadır. Araştırmada nitel içerik analizi yöntemi kullanılmış, yaşam tarzlarına ilişkin içerik paylaşan Türkiye’deki en popüler 10 influencer’ın Instagram paylaşımları incelenmiştir. Toplam 267 gönderinin kodlanması doğrultusunda sıklık ve yüzde analizi yapılarak bulgular değerlendirilmiştir. Bulgular, influencer içeriklerinin; ürün ve hizmetlerin ötesinde büyük ölçüde tüketim kültürü, moda ve güzellik standartları, tüketim odaklı seyahat ve özgürlük temaları gibi neoliberal değerleri pazarladığını ortaya koymaktadır. Çalışmanın, influencer pazarlamanın neoliberal değerlerin yeniden üretimindeki rolünü açığa çıkarması beklenmektedir. Medya çalışmaları ve kültürel çalışmalar literatürüne katkıda bulunan araştırma, sosyal medya içeriklerinin bireyler ve toplumsal bellek üzerindeki etkilerini anlamak için çerçeve sağlamaktadır.
Neoliberalizm influencer pazarlama sosyal medya içerik analizi toplumsal değerler medya çalışmaları
This research examines the role of neoliberal ideology in media and cultural production processes. The primary aim is to determine how and to what extent values associated with neoliberalism—such as consumption, fashion, hedonism, individuality, competition and success, property and wealth, freedom, travel, beauty, entertainment, innovation, and technology—are represented in the influencers’ social media content. Given the significant influence of social media platforms on broad audiences, understanding this content’s impact on societal norms and values is crucial from cultural and social dynamics perspectives. The study employs qualitative content analysis, focusing on the Instagram posts of the 10 most popular influencers in Turkey. A total of 267 posts were coded, and the findings were evaluated using frequency and percentage calculations. The findings reveal that influencer content significantly promotes neoliberal values, including consumer culture, fashion and beauty standards, and the ideals of travel and freedom, beyond merely promoting products and services. This study is expected to highlight the role of influencer marketing in the reproduction of neoliberal values. This research contributes to the literature on media and cultural studies by providing a framework for understanding the impact of social media content on individuals and collective memory.
Neoliberalism influencer marketing social media content analysis societal values media studies
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 30 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 13 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 25 |