. google scholar" />
Kökleri antik çağlara kadar uzanan retorik kavramı, iletişim, sanat, siyaset, felsefe, pazarlama ve reklam gibi birçok alanda öne çıkmakta ve ikna sürecine farklı unsurlarıyla birlikte etki edebilmektedir. Bu çalışmada Aristoteles’in Ethos, Pathos ve Logos üçlemesiyle temellendirdiği retorik bileşenleri; Ajda Pekkan’ın 2011 tarihli “Yakar Geçerim”, 2021 tarihli “Bi’ Tık”, 1979 tarihli “Bambaşka Biri”, 1996 tarihli “Eğlen Güzelim” ve 1983 tarihli “Düşünme Hiç” başlıklı şarkı sözleri çerçevesinde incelenmektedir.Bu araştırmada Ajda Pekkan’ın en çok dinlenilen şarkılarının belirlen9 mesinde ve bu şarkıların seçimine dair bir argüman oluşturulmasında; Spotify’ın 19 Mart 2025 tarihi itibarıyla görüntülenen ve resmi olarak yayınlanan sayısal verileri baz alınmıştır. Bu kapsam içerisinde şarkı sözlerinde gösterilen retorik kanıtlar, Ajda Pekkan’ın şarkı sözlerinden yola çıkılarak içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Bunun devamında ise içerik analiziyle elde edilen retoriksel veriler, Aristoteles’in retorik çekicilikleri bağlamında ve retoriksel bir analiz perspektifinden değerlendirilmiştir. Bu analiz yöntemi kullanılarak iletişim araştırması yapılmasının gerekçesi; şarkı sözleri bağlamında retoriksel iknanın önemli bir yer tuttuğunu vurgulamak ve Aristoteles’in “ethos, pathos, logos” üçlemesinin müzik ve retorik ile birlikte düşünüldüğünde ne kadar geçerli olabildiğini ortaya koymaya çalışmaktır. Çalışma sonucunda da“süperstar” imajıyla müzik alanında başarılı bir kariyere sahip olan Ajda Pekkan’ın, Aristoteles’in üç ikna kanıtı arasında en fazla kullandığı ikna yönteminin Pathos (%36,25) en az kullanılanın ise Ethos – Pathos – Logos ile Logos (%3,75) olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Buradan hareketle Ajda Pekkan’ın Spotify dinleyici trafiğine göre belirlenen ilk beş şarkısında kilit rol oynayan retoriksel bileşenin; Pathos yani duygusal çekicilikler olduğu görülmüştür.
The concept of rhetoric, whose roots date back to ancient times, stands out in many fields such as communica9 tion, art, politics, philosophy, marketing and advertising and can affect the persuasion process with its different elements. In this study, the components of rhetoric, which Aristotle based on the trilogy of Ethos, Pathos and Logos, are analysed within the framework of Ajda Pekkan’s lyrics titled ‘Yakar Geçerim’ dated 2011, ‘Bi’ Tık’ dated 2021, “Bambaşka Biri” dated 1979, “EğlenGüzelim” dated 1996 and “DüşünmeHiç” dated 1983 In this research, in determining Ajda Pekkan’s most listened songs and creating an argument for the selection of these songs; Spotify’s numerical data shown and officially published as of March 19, 2025 were taken as basis. In this context, based on Ajda Pekkan’s lyrics, the rhetorical evidences seen in the lyrics were analyzed by content analysis method. As a result of the study, it was concluded that Ajda Pekkan, who has a successful career in the field of music with her ‘superstar’ image, used Pathos (36.25%) the most among Aristotle’s three persuasive proofs and Ethos 9 Pathos 9 Logos and Logos (3.75%) the least. From this point of view, in Ajda Pekkan’s first five songs determined according to Spotify listener traffic; it is seen that the key rhetorical component is Pathos, that is, emotional appeals.
Rhetoric Ajda Pekkan Aristotle Rhetorical Analysis Persuasion
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Kültür Politikası |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Mayıs 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 7 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 26 |