BibTex RIS Kaynak Göster

Negative Th eology Assessment in the Context of the Critique of Onto-theology

Yıl 2015, Sayı: 7, 91 - 104, 01.06.2015

Öz

Th is work in the context of discussions of the return of religion includes assessment about negative theology’s and onto-theology’s understanding of God. According to Heidegger, onto-theology is a bad ontology and a bad theology. Human being neither pray nor sacrifice something to God depicted by onto-theological way. For believers, to worship * Ankara Üniversitesi, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi, Felsefe Bölümü Doktora Öğrencisi, MEB’te Öğretmen.such a God is insignificant. Conceiving of God of both ordinary religious and philosophy has been narrowed by causa-sui in the onto-theology. Derrida adopts Heidegger’s critique of onto-theology and states that onto-theology should be deconstructed in this context, Negative theology has been regarded as the facility for going beyond onto-theology. Th e aim of our study is to evaluate the negative theology whether could be anti-onto-theology truly or not and negative theology’s unknowable, inconceivable, undescribable God whether fills the space of onto-theology or not

Kaynakça

  • Almond, I., (2012). İbn Arabi ve Derrida, Tasavvuf ve Yapısöküm, Kadir Filiz. (Çev.). Ayrıntı Yay., İstanbul.
  • Alpyağıl, R., (2010). Derrida’dan Caputo’ya Dekonstrüksiyon ve Din, İz Yay., İstanbul.
  • Anselm, (2007). Basic Writings, Th omas Williams (Ed. Çev.). Hackett Publishing Company, Inc. Indianapolis/Cambridge.
  • Peacocke, J., (2002). Heidegger ve Onto-Teoloji Sorunu, Heidegger ve Teoloji, Ahmet Demirhan (Der.). İnsan Yay., İstanbul.
  • Rocca, G.P, (2004). “Speaking the Incomprehensible God Th omas Aquinas on the Interplay of Positive and Negative Th eology”, Th e Catholic University of America Press. 
  • Rubenstein, M.J., (2003). Unknow Th yself: Apophaticism, Deconstruction and Th eology After Ontotheology, Modern Th eology 19:3, Blackwell Publishing, USA, ss.387-417
  • Rubenstein, M.J., (2008). “Dionysius, Derrida, and the Critique of Ontotheology” Modern Th eology, Division I Faculty Publications. Paper 98 24:4.
  • Scott, M., (2013). Religious Language, Palgrave Macmillan.
  • Scott, M., (2013). Religious Language, Palgrave Macmillan.
  • Th omson, I.D., (2012). Heidegger Ontoteoloji-Teknoloji ve Eğitim Politikaları, Hüsamettin Arslan (Çev.). Paradigma Yay., İstanbul.
  • Topakkaya, A., (2005). “Nikolas Von Kues’ta Negatif Teoloji”, Bilimname IX, 2005/3, ss.105-116.
  • Vattimo, G., (1996). İzin İzi, Din, Dost Kitabevi Yay., Ankara, ss.77-91.
  • Westphal, M., (2001). Overcoming Onto-Th eology Toward a Postmodem Christian Faith, Fordham University Press, New York.
  • Wolosky, S., (1998). “An “Other” Negative Th eology: On Derrida’s “How to Avoid Speaking: Denials”, Poetics Today, Vol. 19, No. 2, Hellenism and Hebraism Reconsidered: Th e Poetics of Cultural Infl uence and Exchange II, ss. 261-280, Duke University Press.

Onto-Teoloji Kritiği Bağlamında Negatif Teoloji Değerlendirmesi

Yıl 2015, Sayı: 7, 91 - 104, 01.06.2015

Öz

Negatif teoloji temelli dinin geri dönüşü tartışmaları bağlamındaki bu çalışma onto-teoloji ve negatif teolojinin Tanrı anlayışları hakkında bir değerlendirmeyi içerir. Heidegger’e göre onto-teoloji kötü bir ontoloji ve kötü bir teolojidir. Onto-teolojinin betimlediği Tanrı’ya insan ne dua edebilir ne de kurban sunabilir, inanan için böyle bir Tanrı’ya ibadet etmenin bir önemi olamaz. Onto-teolojinin causa-sui ilkesi hem sıradan bir dindarın hem de felsefenin Tanrı tasavvurunu daraltmıştır. Derrida da Heidegger’in onto-teoloji eleştirisini benimser ve onto-teolojinin yapısöküme uğratılması gerektiğini ifade eder. Negatif teoloji bu bağlamda onto-teolojiyi aşma imkanı olarak görülmüştür. Çalışmamızın amacı negatif teolojinin gerçek anlamda bir anti-onto-teoloji olup olamayacağını, onto-teolojinin boşluğunu negatif teolojinin bilinemez, kavranamaz, dile getirilemez Tanrı’sının doldurup dolduramayacağını değerlendirmektir

Kaynakça

  • Almond, I., (2012). İbn Arabi ve Derrida, Tasavvuf ve Yapısöküm, Kadir Filiz. (Çev.). Ayrıntı Yay., İstanbul.
  • Alpyağıl, R., (2010). Derrida’dan Caputo’ya Dekonstrüksiyon ve Din, İz Yay., İstanbul.
  • Anselm, (2007). Basic Writings, Th omas Williams (Ed. Çev.). Hackett Publishing Company, Inc. Indianapolis/Cambridge.
  • Peacocke, J., (2002). Heidegger ve Onto-Teoloji Sorunu, Heidegger ve Teoloji, Ahmet Demirhan (Der.). İnsan Yay., İstanbul.
  • Rocca, G.P, (2004). “Speaking the Incomprehensible God Th omas Aquinas on the Interplay of Positive and Negative Th eology”, Th e Catholic University of America Press. 
  • Rubenstein, M.J., (2003). Unknow Th yself: Apophaticism, Deconstruction and Th eology After Ontotheology, Modern Th eology 19:3, Blackwell Publishing, USA, ss.387-417
  • Rubenstein, M.J., (2008). “Dionysius, Derrida, and the Critique of Ontotheology” Modern Th eology, Division I Faculty Publications. Paper 98 24:4.
  • Scott, M., (2013). Religious Language, Palgrave Macmillan.
  • Scott, M., (2013). Religious Language, Palgrave Macmillan.
  • Th omson, I.D., (2012). Heidegger Ontoteoloji-Teknoloji ve Eğitim Politikaları, Hüsamettin Arslan (Çev.). Paradigma Yay., İstanbul.
  • Topakkaya, A., (2005). “Nikolas Von Kues’ta Negatif Teoloji”, Bilimname IX, 2005/3, ss.105-116.
  • Vattimo, G., (1996). İzin İzi, Din, Dost Kitabevi Yay., Ankara, ss.77-91.
  • Westphal, M., (2001). Overcoming Onto-Th eology Toward a Postmodem Christian Faith, Fordham University Press, New York.
  • Wolosky, S., (1998). “An “Other” Negative Th eology: On Derrida’s “How to Avoid Speaking: Denials”, Poetics Today, Vol. 19, No. 2, Hellenism and Hebraism Reconsidered: Th e Poetics of Cultural Infl uence and Exchange II, ss. 261-280, Duke University Press.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA73TH64CG
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Feyza Şule Düşgün Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2015
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Düşgün, F. Ş. (2015). Onto-Teoloji Kritiği Bağlamında Negatif Teoloji Değerlendirmesi. Dört Öge(7), 91-104.