Günümüz
iş yaşamında, psikososyal riskler,
çalışanların sağlık, güvenlik ve refah durumu üzerinde önemli tehditler
oluşturmaktadır. AB İş sağlığı ve Güvenliği ajansının araştırmasına göre, iş ortamlarında bu tür riskler, kronik stres,
depresyon, tükenmişlik gibi durumlara yol açtığı gibi, işletmeler ve toplum
için de önemli maliyetlere neden
olabilmektedir.
Kavramsal
araştırmaya dayanan bu çalışma, psikososyal risklere karşı çözümler geliştirmek
için önleyici bir yaklaşım olarak örgütsel ombudsmanlık modelini incelemeyi
amaçlamaktadır. Konu, kamu hizmeti sunan kurumlar kadar sanayi ve turizm
sektöründeki tüm işletmeleri kapsamaktadır.
Son beş yıl içinde psikososyal
riskleri önlemeye yönelik yasal girişimler yapılmıştır. Mobing genelgesi,
Psikolojik taciz ve şiddetle mücadele kurulu, “Alo 170 hattı” gibi girişimler
bu tür riskleri önlemeye yöneliktirler. “Alo 170” hattına gelen en çok şikâyet
konuları, kötü muameleye maruz kalma, sözlü taciz, ayrımcılık, hakaret gibi
nedenlere dayanmaktadır, Türkiye’ de sağlık sektöründe yapılan kapsamlı bir
araştırmada da, bu tür davranışların bireysel faktörler yanında kötü
yöneticilik ve kurum kültürü gibi kurumsal faktörlere bağlı olduğunu ortaya
koymaktadır.
Ancak,
söz konusu riskler, her zaman gözlemlenebilir ve kanıtlanabilir olmadığından,
maruz kalanlar açısından tam bir çözüm bulunması ve sürdürülebilirliği zordur. Sadece, resmi yöntem ve
prosedürlere dayalı çözüm yaklaşımları da tek başına yeterli olmamaktadır. Bu nedenle,
bu tür riskleri minimuma indirmek için önleyici bir yaklaşım
olarak, örgütsel ombudsmanlık işlevinin
geliştirilmesi koruyucu bir sistem
sağlayacaktır.
Psychosocial
risks are important threats for the safety and health of employees in
contemporary business life. Researches show that these kind of risks in
business environment lead to chronic stress, depression, exhaustion and they
may cause significant costs to society
This
study based on conceptual research, aims to examine the organizational
ombudsman model as a preventive approach to developing solutions against
psychosocial risks. Subject covers all business
in industry and tourism sector as well as
institutions providing public services.
In the last five years, legislative
initiatives such as “Mobbing circular”, Psychological harassment struggle
committee and "Alo 170 line” has made for the prevention of psychosocial
risks. Most common complaints receeived by “Alo170 line”, has been ill-treatment, verbal abuse, discrimination
and insults. A comprehensive survey in
the health sector in Turkey also reveals that such behaviors are due to institutional factors, such as
management and corporate culture, alongside individual factors
These risks are not always observable and demonstrable
for people who are exposed. For this
reason, only formal methods and procedures are not enough to solve the
problems, so in order to minimize these kind of risks, development of
organizational ombudsman model as preventive approach is going to provide a
protective system.
Occupational health and safety Psychosocial factors Organizational ombudsman
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Temmuz 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 49 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.