In our
day in which the population is increasing rapidly, level of welfare is measured
by consumption as well and accordingly consumption of resources is intensive,
the question how to meet the unlimited human needs with limited resources is
one of the most significant current issues. Sustainable production and
consumption that emerged from production-consumption relationships and their
effects on environment can be defined as supplying today's needs without
compromising the possibility of next generations' supplying their own needs.
Sustainable production and consumption approach which embraces the caring of
environmental quality while ensuring the efficient use of natural resources is
comprised of the relation and the combination of economic, social, and
environmental factors.
Adopting
and application process of sustainable production and consumption is slow,
difficult and complex due to several obstacles. In this study, it is aimed to
research and evaluate the obstacles in adopting the sustainable production and
consumption in Turkey. Based on Luthra et al.'s (2016) studies; obstacles to
sustainable production and consumption obtained from literature research and
expert opinions are evaluated using Analytical Hierarchy Process method and
ranked according to their significance levels. Results from Luthra et al.'s
(2016) studies on India, an Afro-Eurasian country which holds a large
proportion of the world population and results obtained from Turkey, another
Afro-Eurasian country, are compared and analyzed. This study is considered to
be useful for business units during the process of adopting sustainable
production and consumption, which is a well-accepted social objective that
governments and industries all around the world focus on in recent years, by
providing information about the obstacles so that they can operate aware of
these obstacles.
Sustainable Production and Consumption Sustainability Analytical Hierarchy Process Criteria
İnsan nüfusunun hızlı bir şekilde
arttığı, refah düzeyinin tüketimle de ölçüldüğü ve bu doğrultuda kaynak
tüketiminin yoğun yaşandığı günümüzde, sınırsız insan ihtiyaçlarının sınırlı
kaynaklarla nasıl karşılanacağı en önemli güncel sorunlardan biridir.
Üretim-tüketim ilişkileri ve bunların çevreye etkileri temelinden ortaya çıkan sürdürülebilir
üretim ve tüketim, gelecek nesillerin kendi ihtiyaçlarını karşılama
olanaklarını tehlikeye atmadan bugünkü ihtiyaçların karşılanması olarak
tanımlanabilmektedir. Doğal kaynakların etkin kullanımı sağlanırken çevresel
kalitenin de önemsenmesini benimseyen sürdürülebilir üretim ve tüketim
yaklaşımı ekonomik, sosyal ve çevresel faktörler arasındaki ilişki ve birleşiminden
oluşmaktadır.
Sürdürülebilir üretim ve tüketimin
benimsenme ve uygulanma süreci pek çok engelden dolayı yavaş, güç ve karmaşık
olmaktadır. Bu çalışmada Türkiye’de sürdürülebilir üretim ve tüketimin
benimsenmesinde karşılaşılan engellerin araştırılması ve değerlendirilmesi
amaçlanmaktadır. Luthra vd. (2016)’nin çalışmaları temel alınarak, literatür
araştırması ve uzman görüşlerinden elde edilen sürdürülebilir üretim ve tüketim
engelleri Analitik hiyerarşi süreci yöntemi kullanılarak değerlendirilmekte ve
önem düzeylerine göre sıralanmaktadır. Luthra vd. (2016)’nin, dünya nüfusunun
büyük bir oranını oluşturan Afro-Avrasya ülkelerinden Hindistan’da yaptıkları
çalışma sonuçları ile diğer bir Afro-Avrasya ülkesi olan Türkiye’de elde edilen
sonuçlar karşılaştırılarak analiz edilmektedir. Bu çalışmanın, son yıllarda tüm
dünyada hükümetlerin ve sanayinin odaklandığı, kabul görmüş sosyal bir amaç
haline geldiği sürdürülebilir üretim ve tüketimin benimsenme sürecinde,
işletmelere karşılaşabilecekleri önemli engellerin neler olabileceği ve bu
engelleri bilerek hareket etmeleri konusunda faydalı olacağı düşünülmektedir.
Sürdürülebilir Üretim ve Tüketim Sürdürülebilirlik Analitik Hiyerarşi Süreci Kriterler
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Afro-Avrasya Özel Sayısı |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.