By globalization, fulfilling a powerful communication with sport
consumers and influencing purchase intentions is an important objective for the
sport clubs in order to influence the consumer groups on an international basis
and to achieve success in the competitive environment. Identification of
supporters with the clubs and the perception of sports club’s brand personality
which creates emotional association is extremely important in terms of
marketing communications. In this study, it is
aim to determine the level of identification with the team and how
participants perceive sports club’s brand personality. In addition, it also
discussed how these differs identification in terms of fan’s demographic
characteristics. The study carried out on 400 students who are studying at the
IIBF, in Dumlupınar University. Factor analysis is applied and the relationship
between variables was determined with correlation and regression analysis.
Furthermore, how they differ in terms of demographic variables was determined
by t-test and ANOVA. As a result of regression analysis it has been found that
sincerity and excitement which are brand personality dimensions have a positive
and significant effect on team identification. Accorging to the variation test
have been reached that participants differentiate the level of identification
with the brand personality according to gender, age, self-categorization (fanatic,
spectator, fan) and frequency of purchase licensed products and the effective
factors in team selection, and self-definition
Küreselleşmeyle birlikte spor kulüplerinin
uluslararası bazda tüketici gruplarını etkilemek ve rekabet ortamında başarı elde
etmek için spor tüketicileri ile güçlü bir iletişim gerçekleştirmeleri ve tüketicilerin satın alma niyetine
etki etmesi önemli bir amaç olmuştur. Spor kulübü taraftarlarının
kulüpleriyle özdeşleşmesi ve kulübün marka kişiliği algısının duygusal
birliktelik oluşturması pazarlama iletişimi açısından son derece önemlidir. Bu çalışmada katılımcıların spor
kulüplerinin marka kişiliklerini nasıl algıladıkları ve takımla özdeşleşme
düzeyleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Ayrıca bu unsurların taraftarların
demografik özellikleri açısından nasıl farklılaştığı ortaya konulmaya
çalışılmıştır. Çalışma Kütahya Merkezinde bulunan Dumlupınar Üniversitesi,
İİBF’nde eğitim gören 400 öğrencinin katılımıyla gerçekleşmiştir. Çalışmada
faktör analizi yapılıp, değişkenler arası ilişkiler korelasyon ve regresyon
analizleri ile belirlenirken, demografik özellikler açısından değişkenlerin
nasıl farklılaştığı ise t testi ve ANOVA testi ile belirlenmiştir. Yapılan regresyon
analizi sonucunda marka kişiliği boyutları olan dürüstlük ve coşkunun takımla
özdeşlemeyi pozitif ve anlamlı olarak etkilediği tespit edilmiştir. Fark
testlerinin sonuçlarına bakıldığında ise cinsiyet, yaş, kendini nasıl tanımladığı (fanatik, seyirci,
taraftar) ve lisanslı ürün satın alma sıklığına göre katılımcıların marka
kişiliğinin ve takımla özdeşleşme düzeyleri farklılaşırken, takımın seçiminde etkili olan faktörlerde ise
farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 52 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.