Today's
consumer has to make buying decision after choosing one among many brands
having similar features in a highly competitive environment. Consumers'
decisions are more important especially in shopping goods groups where buying
is not often seen. Considering that the economic life span of these shopping
goods is long, the prominence of brands is becoming more evident. The brands
which have been in market for years, have a strong past, have strong
relationships with customers after buying, and have an ability to find
solutions for customer problems as soon as possible will be more advantageous
than its competitors. They will be the first to come to mind in buying which
will repeat in the same or similar product group. These brands will have a
chance to reach the competitor brands’ customers thanks to the advices of the
satisfied costumers. The purpose of this study is to uncover the effects of the
brand heritage and brand trust on purchase intention, customer satisfaction and
brand loyalty. For this purpose, an application about the white goods sector in
Ankara has been performed with the participation of consumers living in 500
different dwellings. In the study, the data has been collected by convenience
sampling method. Structural equation modeling has been used to test the
hypotheses. As a result of the research, it has been observed that brand
heritage and brand trust affect purchase intention; and purchase intention
affects customer satisfaction and brand loyalty directly. It has also been
found that brand heritage and brand trust have indirect effects on customer
satisfaction and brand loyalty through purchase intention.
Brand Heritage Brand Trust Purchase Intention Customer Satisfaction Brand Loyalty
Günümüz
tüketicisi yoğun rekabet ortamında benzer özelliklerdeki birçok marka arasından
seçim yaparak satın alma kararını vermek durumundadır. Özellikle satın almanın
sıklıkla yapılmadığı beğenmeli ürün gruplarında tüketicilerin kararları çok
daha önem arz etmektedir. Beğenmeli ürünlerin ekonomik ömürlerinin uzun olduğu
da göz önüne alındığında markaların önemi çok daha belirginleşmektedir. Pazarda
yıllardır var olan, güçlü bir geçmişe sahip, satın alma sonrası müşterileriyle
ömür boyu süren güçlü ilişkiler kuran, müşteri problemlerine en kısa sürede
çözüm üretebilen markalar rakiplerine oranla daha avantajlı olacaklardır. Aynı
veya benzer ürün grubunda tekrarlanacak satın almalarda ilk akla gelen söz
konusu markalar olacaktır. Bu markalar tatmin olmuş müşterilerinin
tavsiyeleriyle rakip markların müşterilerine ulaşma şansıda elde edeceklerdir.
Bu çalışmanın amacı marka mirası ve marka güveninin satın alma niyeti, müşteri
tatmini ve marka sadakati üzerindeki etkilerini ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla,
Ankara ilinde beyaz eşya sektörüne yönelik 500 ayrı hanede yaşayan
tüketicilerin katılımıyla bir uygulama yapılmıştır. Araştırmada veriler kolayda
örnekleme metoduyla toplanmıştır. Hipotezlerin testleri için yapısal eşitlik
modellemesi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; marka mirası ve marka
güveninin satın alma niyetini, satın alma niyetinin de müşteri tatmini ve marka
sadakatini doğrudan etkilediği gözlemlenmiştir. Ayrıca, marka mirası ve marka
güveninin satın alma niyeti üzerinden müşteri tatmini ve marka sadakati
üzerinde de dolaylı etkileri olduğu tespit edilmiştir.
Marka Mirası Marka Güveni Satın Alma Niyeti Müşteri Tatmini Marka Sadakati
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Pazarlama Kongresi Özel Sayısı |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.