Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HEİDEGGER'DE DASEIN'IN VARLIĞI VE ZAMAN MESELESİ

Yıl 2017, Sayı: 53, 162 - 178, 31.07.2017

Öz











Heidegger Klasik felsefe
geleneği olarak adlandırdığı Batı metafizik geleneğinin varlığın ‘nedir’liğine
takılarak varlığın anlamının üstünün örtülmesini varlığın krizi olarak görür.
Bu kriz felsefenin Platon-Aristoteles çizgisinden beri gelen ve Descartes’ın
Kartezyen düşüncesiyle temellerini sağlamlaştıran bir gelenek olarak Alman
idealistleriyle doruk noktasına ulaşmıştır. Bu krizde gelinen son noktada
varlığın aşkın (transendent) ilan
edilimi ve zamanın varlıktan soyutlanması, insanın varlıkla arasındaki bağın
koparılışına neden olduğu gibi, varlıkla insan arasındaki bağın da koparılışına
sebebiyet vermiştir. Bu koparılışla varlık, zamandan yoksun kılınmış, zaman ise
ontik alanla kurulu bir mahal olarak anlaşılmıştır. Bu doğrultuda insanın
dünyada insan olma olanağı olarak Dasein’ın varlığının anlamı ile ilişkinin
kurulamayışı, onun zamanıyla olan bağının da kurulamayışına bağlı olarak bir ‘düşünme’
meselesi olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu, Batının düşmüş olduğu ontoloji
karşısında epistemolojiyi önceleyen bir düşünüşün tezahürüdür. Bu bağlamda
varlığın anlamını yeniden sormak, varlıkla insan arasındaki bağın ‘zaman’la
tesis edilmesi olacağı gibi ontolojiyi önceleyen düşünmenin de ihtiyatlı bir
tavrı olacaktır.

Kaynakça

  • Çüçen A. Kadir. (2000). Heidegger’de Varlık Ve Zaman. Bursa: Asa Kitabevi.
  • Denkel, A. (2003). İlkçağ’da Doğa Felsefeleri,. İstanbul: Doruk Yayınları.
  • Erdemli A. (2000). Aydınlanma Olarak Tarihli Yaşama. Felsefelogos Dergisi. S. 9, Yıl 3. Bulut Yayınları.
  • Heidegger, M. (1954). Was Heisst Denken? Max Niemeyer Verlag Tübingen.
  • Heidegger, M. (1977). Gesamtausgabe 5: Holzwege; Der Ursprung Des Kunstwerkes. Hrsg. Von. F.W. Von Hermann, Vittorio Klostermann Frankfurt Am Main.
  • Heidegger, M. (1996a). Being And Time. (Trans. Joan Stambaugh). State University Of New York Press.
  • Heidegger, M. (1996b). Zaman Kavramı. (Çev. Saffet Babür). İstanbul: İmge Kitabevi.
  • Heidegger, M. (1997). “Sanatın Doğuşu Ve Düşüncenin Yolu”. Patikalar. (Çev. Leyla Baydar, Hasan Ünal Nalbantoğlu), İstanbul: İmge Kitabevi.
  • Heidegger, M. (2009). Metafizik Nedir? (Çev. Yusuf Örnek). Ankara: TFK Yayınları.
  • Heidegger, M. (2010). Being And Truth, (Trans. Gregory Fried, Richard Polt). İndiana University Press.
  • Heidegger, M. (2011). Sanat Eserinin Kökeni. (Çev. Fatih Tepebaşlı). De Ki Sanat Yayınları.
  • Heidegger, M. (2013). Düşümek Ne Demektir? (Çev. Rıdvan Şentürk). Bursa: Paradigma Yayınları, 2013.
  • Heistermann, W. (1959). Tabiat, İnsan, Tarih. Felsefe Arkivi Dergisi. (Çev. Tomris Mengüşoğlu). İstanbul: Kültür Sanat Basımevi, Cilt 4, S.2.
  • Inwood, M. (1997). A Very Short Introduction: Heidegger. Oxford University Press.
  • Johnson, P.A. (2013). Heidegger Üzerine. (Çev. Adnan Esenyel). Bursa: Sentez Yayınları
  • Kant, I. (1982). Dünya Yurttaşlığı Amacına Yönelik Genel Bir Tarih Düşüncesi. (Çev. Uluğ Nutku), Yazko Felsefe Yazıları. 4. Kitap. İstanbul: Yazko Yayınları.
  • Kant, I. (2010). Arı Usun Eleştirisi. (Çev. Aziz Yardımlı). İstanbul: İdea Yayınları.
  • Küçükalp, K. (2008). Batı Metafiziğinin Dekonstrüksiyonu: Heidegger Ve Derrida. Bursa: Sentez Yayınları.
  • Liddell H. G., Scott, R. (1968). Greek-English Lexicon. Oxford At The Clarendon Press.
  • Liddell H. G., Scott, R. (1883). Greek-English Lexicon, Oxford At The Clarendon Press.
  • Nietzsche, W.F. (2011). Tarih Üzerine. (Çev. Nejat Bozkurt). İstanbul: Say Yayınları.
  • Ökten, K. H. (2012). Heidegger Ve Metafizik, Kant Sonrası Metafizik Üzerine Konuşmalar. Küre Yayınları.
  • Polt, R. (2000). Martin Heidegger: Tarih, Kalıtım Ve Yazgı. Felsefelogos Dergisi. (Çev. A. Kadir Çüçen). S. 9, Yıl 3. İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Safranski R. (2008). Bir Alman Üstat: Heidegger. (Çev.Ali Nalbant). İstanbul: Kabalcı Yayınları,
  • Steiner G. (2003). Heidegger. (Çev. Süleyman Sahra). Ankara: Hece Yayınları.
  • Steuerwald K. (1974). Almanca-Türkçe Sözlük. Abc Yayınevi.
  • Yıldızdöken, Ç. (2017). Heidegger’de Dasein’ın Varlığının Zamansal Serimlenişi. Doktora Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

BEING OF DASEIN AND TIME PROBLEM IN HEIDEGGER

Yıl 2017, Sayı: 53, 162 - 178, 31.07.2017

Öz

Heidegger
understand as the crisis Being that is covered up meaning in the Western
metaphysical tradition which definites classical philosophy tradition that was
focused on the question ‘what’ of Being. This crisis have reached to top with
German idealists which have came from the Plato-Aristotle of philosophy line
and Descartes grounded with cartesian thought this. The last point reached in
this crisis, to be announced that transcendent of Being and to isolation time
from Being have caused both the be breaken of man’s bond with his Being and of
Being bond with man. Being as a result of the break of the bond is deprieved of
time, time is understood as a in structure that is established ontic. İn this
direction non-estaplishment of relationship with meaning Being of Dasein who is
possibility of man as possibility of Being human appearences as a matter of
‘thinking’. This appeares a thought that precedes epistemology in the face of
ontology that is defended by Western tradition. İn this regard to ask again
fort he meaning of Being will be a prudent attitude that is a thought that
precedes ontology in the face of epistemology. So, The linking between Being
and man will be established with ‘time’

Kaynakça

  • Çüçen A. Kadir. (2000). Heidegger’de Varlık Ve Zaman. Bursa: Asa Kitabevi.
  • Denkel, A. (2003). İlkçağ’da Doğa Felsefeleri,. İstanbul: Doruk Yayınları.
  • Erdemli A. (2000). Aydınlanma Olarak Tarihli Yaşama. Felsefelogos Dergisi. S. 9, Yıl 3. Bulut Yayınları.
  • Heidegger, M. (1954). Was Heisst Denken? Max Niemeyer Verlag Tübingen.
  • Heidegger, M. (1977). Gesamtausgabe 5: Holzwege; Der Ursprung Des Kunstwerkes. Hrsg. Von. F.W. Von Hermann, Vittorio Klostermann Frankfurt Am Main.
  • Heidegger, M. (1996a). Being And Time. (Trans. Joan Stambaugh). State University Of New York Press.
  • Heidegger, M. (1996b). Zaman Kavramı. (Çev. Saffet Babür). İstanbul: İmge Kitabevi.
  • Heidegger, M. (1997). “Sanatın Doğuşu Ve Düşüncenin Yolu”. Patikalar. (Çev. Leyla Baydar, Hasan Ünal Nalbantoğlu), İstanbul: İmge Kitabevi.
  • Heidegger, M. (2009). Metafizik Nedir? (Çev. Yusuf Örnek). Ankara: TFK Yayınları.
  • Heidegger, M. (2010). Being And Truth, (Trans. Gregory Fried, Richard Polt). İndiana University Press.
  • Heidegger, M. (2011). Sanat Eserinin Kökeni. (Çev. Fatih Tepebaşlı). De Ki Sanat Yayınları.
  • Heidegger, M. (2013). Düşümek Ne Demektir? (Çev. Rıdvan Şentürk). Bursa: Paradigma Yayınları, 2013.
  • Heistermann, W. (1959). Tabiat, İnsan, Tarih. Felsefe Arkivi Dergisi. (Çev. Tomris Mengüşoğlu). İstanbul: Kültür Sanat Basımevi, Cilt 4, S.2.
  • Inwood, M. (1997). A Very Short Introduction: Heidegger. Oxford University Press.
  • Johnson, P.A. (2013). Heidegger Üzerine. (Çev. Adnan Esenyel). Bursa: Sentez Yayınları
  • Kant, I. (1982). Dünya Yurttaşlığı Amacına Yönelik Genel Bir Tarih Düşüncesi. (Çev. Uluğ Nutku), Yazko Felsefe Yazıları. 4. Kitap. İstanbul: Yazko Yayınları.
  • Kant, I. (2010). Arı Usun Eleştirisi. (Çev. Aziz Yardımlı). İstanbul: İdea Yayınları.
  • Küçükalp, K. (2008). Batı Metafiziğinin Dekonstrüksiyonu: Heidegger Ve Derrida. Bursa: Sentez Yayınları.
  • Liddell H. G., Scott, R. (1968). Greek-English Lexicon. Oxford At The Clarendon Press.
  • Liddell H. G., Scott, R. (1883). Greek-English Lexicon, Oxford At The Clarendon Press.
  • Nietzsche, W.F. (2011). Tarih Üzerine. (Çev. Nejat Bozkurt). İstanbul: Say Yayınları.
  • Ökten, K. H. (2012). Heidegger Ve Metafizik, Kant Sonrası Metafizik Üzerine Konuşmalar. Küre Yayınları.
  • Polt, R. (2000). Martin Heidegger: Tarih, Kalıtım Ve Yazgı. Felsefelogos Dergisi. (Çev. A. Kadir Çüçen). S. 9, Yıl 3. İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Safranski R. (2008). Bir Alman Üstat: Heidegger. (Çev.Ali Nalbant). İstanbul: Kabalcı Yayınları,
  • Steiner G. (2003). Heidegger. (Çev. Süleyman Sahra). Ankara: Hece Yayınları.
  • Steuerwald K. (1974). Almanca-Türkçe Sözlük. Abc Yayınevi.
  • Yıldızdöken, Ç. (2017). Heidegger’de Dasein’ın Varlığının Zamansal Serimlenişi. Doktora Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çiğdem Yıldızdöken

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 53

Kaynak Göster

APA Yıldızdöken, Ç. (2017). HEİDEGGER’DE DASEIN’IN VARLIĞI VE ZAMAN MESELESİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(53), 162-178.
AMA Yıldızdöken Ç. HEİDEGGER’DE DASEIN’IN VARLIĞI VE ZAMAN MESELESİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Temmuz 2017;(53):162-178.
Chicago Yıldızdöken, Çiğdem. “HEİDEGGER’DE DASEIN’IN VARLIĞI VE ZAMAN MESELESİ”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 53 (Temmuz 2017): 162-78.
EndNote Yıldızdöken Ç (01 Temmuz 2017) HEİDEGGER’DE DASEIN’IN VARLIĞI VE ZAMAN MESELESİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 53 162–178.
IEEE Ç. Yıldızdöken, “HEİDEGGER’DE DASEIN’IN VARLIĞI VE ZAMAN MESELESİ”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 53, ss. 162–178, Temmuz 2017.
ISNAD Yıldızdöken, Çiğdem. “HEİDEGGER’DE DASEIN’IN VARLIĞI VE ZAMAN MESELESİ”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 53 (Temmuz 2017), 162-178.
JAMA Yıldızdöken Ç. HEİDEGGER’DE DASEIN’IN VARLIĞI VE ZAMAN MESELESİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2017;:162–178.
MLA Yıldızdöken, Çiğdem. “HEİDEGGER’DE DASEIN’IN VARLIĞI VE ZAMAN MESELESİ”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 53, 2017, ss. 162-78.
Vancouver Yıldızdöken Ç. HEİDEGGER’DE DASEIN’IN VARLIĞI VE ZAMAN MESELESİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2017(53):162-78.

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.