Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A THEORETICAL ANALYSIS FOR ROLE OF SOCIAL MEDIA ON TORUISM ACTIVITIES

Yıl 2016, ICEBSS Özel Sayısı, 62 - 73, 06.11.2016

Öz

New media instruments have led the formation of user-centered communication environment through decreasing the sender-dominant structure of the traditional media. This communication environment has changed the communication opportunities of the users which are limited with time and space and eliminated the oppression of time and space. Thanks to the applications and instruments of social media which accelerates upon the emerging of new communication technologies, the users received the opportunity of communicating with each other without the control of others.

Those characteristics of social media instruments are important in terms of affecting the touristic attitudes, behaviors, and preferences of the individuals. The individuals who come together in the social media instruments may differentiate their behaviors through the information they obtain from those instruments or each other. From this point of view, we confront social media as an instrument which affects the tourism activities to a large extent.

This study was conducted to evaluate the role of social media in affecting the tourism activities. As a result of the executed literature review, it was concluded that social media had a positive role on the touristic preferences of the individuals and it has the capacity of significantly affecting the touristic preferences. In other words, the fact that social media and the environments and opportunities of communication in social media is an effective instrument in guiding the touristic activities of the individuals may be seen in the findings of the research.

Kaynakça

  • Aktan, E. ve Çakmak, V., 2015. “Halkla İlişkiler Öğrencilerinin Sosyal Medyadaki Siber Zorbalık Duyarlılıklarını Ölçmeye İlişkin Bir Araştırma”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3 (2), 159-176.
  • Altunay, M. C., 2010. “Gündelik Yaşam ve Sosyal Paylaşım Ağları: Twitter ya da “Pıt Pıt Net”. Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi (12), 31-56.
  • Bickart, B., & Schindler, R., 2001. “Internet Forums as Influential Sources of Consumer Information”. Journal Of Interactive Marketing, 15 (3), 31-40.
  • Cangöz, İ., 2007. Yeni İletişim Teknolojileri ve Yeni Medya. (Eds: N. A. Yüksel), İletişim Bilgisi (s. 237-254). Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • Chu, S.-C., & Kim, Y., 2015. The Influence Of Perceived Interactivity Of Social Media Advertising and Voluntary Self-Disclosure On Attitudes And Intentions To Pass-Along. (Eds: N. Ö. Taşkıran, & R. Yılmaz), Effective Advertising Strategies in The Social Media Age (s. 285-301). Hershey PA., USA: IGI Global.
  • Conroy, M., Feezell, J., & Guerrero, M., 2012. “Facebook And Political Engagement: A Study Of Online Political Group Membership and Offline Political Engagement”. Computers in Human Behavior (28), 1535–1546.
  • Constantinides, E., & Fountain, S., 2008. “Web 2.0: Conceptual Foundations and Marketing Issues”. Journal of Direct, Data and Digital Marketing Practice, 9(3), 231-244.
  • Çakmak, V., 2014. “İletişim Kaygısının Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Olan Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Örnek Olay İncelemesi”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilimdalı, yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Çelik, S., 2014. “Sosyal Medyanın Pazarlama İletişimine Etkileri”. Erciyes İletişim Dergisi, 3(3), 28-42.
  • Dalgın, T., & Oruç, M., 2015. “Turistik Tüketicilerin Tercihlerinde Sosyal Medyanın Etkisi: Amasya İlindeki 4 Yıldızlı Bir Konaklama İşletmesinde Uygulama”. 16. Ulusal Turizm Kongresi Bildirler Kitabı (s. 164-180). Detay yayıncılık, Çanakkale. Dawley, L., 2009. “Social Network Knowledge Construction: Emerging Virtual World Pedagogy”. On The Horizon, 17(2), 109-122.
  • DeJong, S. M., 2014. Blogs and Tweets, Texting and Friending-Social Media and Online Professionalism in Health Care. Elsevier Inc., USA.
  • Erkul, R. E., 2009. “Sosyal Medya Araçlarının (Web 2.0) Kamu Hizmetleri ve Uygulamalarında Kullanılabilirliği”. Türkiye Bilişim Derneği (116), 96-101.
  • Eröz, S. S., & Doğdubay, M., 2012. “Turistik Ürün Tercihinde Sosyal Medyanın Rolü ve Etik İlişkisi”. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(1),133-157.
  • Eryılmaz, B., 2014. “Sosyal Medya Kullanımının Müşteri Tercihleri Üzerine Etkileri: Konaklama İşletmelerinde Bir İnceleme”. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Eryılmaz, B., & Zengin, B., 2014. “Sosyal Medyada Konaklama İşletmelerine Yönelik Tüketici Yaklaşımları Üzerine Bir Araştırma”. İşletme Bilimi Dergisi , 2(1), 147-167.
  • Fatanti, M. N., & Suyadnya, I., 2015. “Beyond User Gaze: How Instagram Creates Tourism Destination Brand?” Social and Behavioral Sciences (211), 1089 – 1095.
  • Güçdemir, Y., 2012. Sanal Ortamda İletişim Bir Halkla İlişkiler Perspektifi. Derin Yayınları, İstanbul.
  • Haridakis, P., & Hanson, G., 2009. “Social Interaction and Co-Viewing With YouTube: Blending Mass Communication Reception and Social Connection”. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 53(2), 317-335.
  • Işık, D., 2013. “Üniversite Kütüphanelerinde Web 2.0 Teknolojilerinin Kullanımı ve Web Tabanlı Kullanıcı Eğitimi İçin Öneriler”. Türk Kütüphaneciliği, 27(1), 100-116.
  • Kahraman, M., 2013. “Sosyal Medya 101 2.0 Pazarlamacılar İçin Sosyal Medyaya Giriş”. İstanbul: Mediacat.
  • Kaplan, A. M., & Haenlein, M., 2010. “Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media”. Business Horizons (53), 59-68.
  • Kaynak, S., & Koç, S., 2015. “Telif Hakları Hukuku’nun Yeni Macerası: Sosyal Medya”. Folklor/Edebiyat, 21(83), 389-410. Koçyiğit, M. (2015). Sosyal Ağ Pazarlaması Marka Bağlılığı Oluşturmada Bir Pazarlama Stratejisi. Konya : Eğitim Yayınevi.
  • Kuyucu, M., 2014. “Y Kuşağı ve Facebook: Y Kuşağının Facebook Kullanım Alışkanlıkları Üzerine Bir İnceleme”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(49), 55-83.
  • Leung, D., Law, R., Van Hoof, H., & Buhalis, D., 2013. “Social Media in Tourism and Hospitality: A Literature Review”. Journal of Travel & Tourism Marketing (30), 3-22.
  • Özçağlayan, M., & Çelik, R., 2014. Sosyal Medyada Kendini İfade, Teşhir ve Gözetim Gözetimin Sayısal Bilgiyle Dönüşümü Nitel Bir Çalışma. Dijital İletişim Etkisi (s. 186-209). İskenderiye, İstanbul.
  • Özutku, F., Küçükyılmaz, M., Çopur, H., İlter, K., Sığın, İ., & Arı, Y., 2014. Sosyal Medyanın ABC’si. Alfa, İstanbul.
  • Pang, N., & Goh, D., 2015. “Can Blogs Function as Rhetorical Publics in Asian Democracies?” An Analysis Using The Case of Singapore. Telematics and Informatics (33), 504–513.
  • Parker, R. D., 2012. “The Evolving Dynamics of Social Media in Internet Tourism Marketing”. Tourism Res Hospitality, 1(1), 1-2.
  • Singh, T., Veron-Jackson, L., & Cullinane, J., 2008. “Blogging: A New play in Your Marketing Game Plan”. Business Horizons (51), 281-292.
  • Xiang, Z., & Gretzel, U., 2010. “Role of Social Media in Online Travel Information Search”. Tourism Management (131), 179–188.
  • Vural, Z. B., & Bat, M., 2010. “Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma”. Journal of Yasar University, 5 (20), 3348-3382.
  • Weinberg, T., 2009. “The New Community Rules: Marketing on The Social Web (1 b.)”. O’Reilly Media Inc., USA. http://www.sabah.com.tr/galeri/teknoloji/facebook-10-yasinda/2 -Son Erişim Tarihi: 26.05.2016
  • Yavuz, M. C., & Haseki, M., 2012. “Konaklama İşletmelerinde E-Pazarlama Uygulamaları: E-Medya Araçları Temelinde Bir Model Önerisi”. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (2), 116-137.
  • Yıldız, S., & Yıldız, Z., 2015. “Bilişim Teknolojilerinin Turizm Pazarlaması, Dağıtım Sistemi ve Seyahat Acentelerinin İş Modeli Değişimine Etkisi”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(3), 595-611.
  • Zarrella, D., 2010. The Social Media Marketing Book. O’Reilly Media Inc., Canada.
  • Zeng, B., 2013. “Social Media in Tourism”. Tourism & Hospitality, 2(1), 1-2.

SOSYAL MEDYA’NIN TURİZM FAALİYETLERİNDEKİ ROLÜ ÜZERİNE TEORİK BİR İNCELEME

Yıl 2016, ICEBSS Özel Sayısı, 62 - 73, 06.11.2016

Öz

Yeni medya araçları geleneksel medyanın gönderici baskın yapısını azaltarak kullanıcı merkezli bir iletişim ortamının oluşmasına yol açmıştır. Bu iletişim ortamı kullanıcının zaman ve mekan ile sınırlı iletişim şansını değiştirerek, zaman ve mekan baskısını ortadan kaldırmıştır. Yeni iletişim teknolojilerinin ortaya çıkışıyla hız kazanan sosyal medya uygulama ve araçları sayesinde de kullanıcılar birbirleri ile başkalarının denetimi olmadan iletişime geçme olanağı yakalamışlardır.
Bu sayede sosyal medyada iletişim kuran bireyler birbirlerinin deneyimlerinden de faydalanarak belli konular hakkındaki kararlarını etkileşim sayesinde alabilmektedir. Sosyal medya araçlarının bu özellikleri bireylerin turistik tavır, davranış ve tercihlerini etkilemesi bakımından da önemlidir. Sosyal medya araçlarında bir araya gelen bireyler bu araçlardan ve birbirlerinden elde ettikleri bilgiler ile davranışlarını farklılaştırabilmektedir.  Bu bakımdan sosyal medya turizm faaliyetlerini önemli ölçüde etkileyen yeni bir araç olarak karşımıza
çıkmaktadır. 
Bu çalışma, sosyal medyanın turizm faaliyetlerini etkilemedeki rolünü değerlendirmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Yapılan literatür incelemesi sonucunda sosyal medyanın etkileşimli yapısı sayesinde bireylerin turistik tercihleri üzerinde pozitif bir rolünün olduğu, turistik tercihleri önemli bir biçimde yönlendireceği sonucuna ulaşılmıştır. Diğer bir ifadeyle sosyal medya ve sosyal medya ortamlarında yer
alan iletişim ortam ve imkanları bireylerin turizm faaliyetlerini yönlendirmede etkili bir araç olduğu sonucu araştırmanın bulguları arasında yer almaktadır.

Kaynakça

  • Aktan, E. ve Çakmak, V., 2015. “Halkla İlişkiler Öğrencilerinin Sosyal Medyadaki Siber Zorbalık Duyarlılıklarını Ölçmeye İlişkin Bir Araştırma”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3 (2), 159-176.
  • Altunay, M. C., 2010. “Gündelik Yaşam ve Sosyal Paylaşım Ağları: Twitter ya da “Pıt Pıt Net”. Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi (12), 31-56.
  • Bickart, B., & Schindler, R., 2001. “Internet Forums as Influential Sources of Consumer Information”. Journal Of Interactive Marketing, 15 (3), 31-40.
  • Cangöz, İ., 2007. Yeni İletişim Teknolojileri ve Yeni Medya. (Eds: N. A. Yüksel), İletişim Bilgisi (s. 237-254). Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • Chu, S.-C., & Kim, Y., 2015. The Influence Of Perceived Interactivity Of Social Media Advertising and Voluntary Self-Disclosure On Attitudes And Intentions To Pass-Along. (Eds: N. Ö. Taşkıran, & R. Yılmaz), Effective Advertising Strategies in The Social Media Age (s. 285-301). Hershey PA., USA: IGI Global.
  • Conroy, M., Feezell, J., & Guerrero, M., 2012. “Facebook And Political Engagement: A Study Of Online Political Group Membership and Offline Political Engagement”. Computers in Human Behavior (28), 1535–1546.
  • Constantinides, E., & Fountain, S., 2008. “Web 2.0: Conceptual Foundations and Marketing Issues”. Journal of Direct, Data and Digital Marketing Practice, 9(3), 231-244.
  • Çakmak, V., 2014. “İletişim Kaygısının Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Olan Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Örnek Olay İncelemesi”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilimdalı, yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Çelik, S., 2014. “Sosyal Medyanın Pazarlama İletişimine Etkileri”. Erciyes İletişim Dergisi, 3(3), 28-42.
  • Dalgın, T., & Oruç, M., 2015. “Turistik Tüketicilerin Tercihlerinde Sosyal Medyanın Etkisi: Amasya İlindeki 4 Yıldızlı Bir Konaklama İşletmesinde Uygulama”. 16. Ulusal Turizm Kongresi Bildirler Kitabı (s. 164-180). Detay yayıncılık, Çanakkale. Dawley, L., 2009. “Social Network Knowledge Construction: Emerging Virtual World Pedagogy”. On The Horizon, 17(2), 109-122.
  • DeJong, S. M., 2014. Blogs and Tweets, Texting and Friending-Social Media and Online Professionalism in Health Care. Elsevier Inc., USA.
  • Erkul, R. E., 2009. “Sosyal Medya Araçlarının (Web 2.0) Kamu Hizmetleri ve Uygulamalarında Kullanılabilirliği”. Türkiye Bilişim Derneği (116), 96-101.
  • Eröz, S. S., & Doğdubay, M., 2012. “Turistik Ürün Tercihinde Sosyal Medyanın Rolü ve Etik İlişkisi”. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(1),133-157.
  • Eryılmaz, B., 2014. “Sosyal Medya Kullanımının Müşteri Tercihleri Üzerine Etkileri: Konaklama İşletmelerinde Bir İnceleme”. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Eryılmaz, B., & Zengin, B., 2014. “Sosyal Medyada Konaklama İşletmelerine Yönelik Tüketici Yaklaşımları Üzerine Bir Araştırma”. İşletme Bilimi Dergisi , 2(1), 147-167.
  • Fatanti, M. N., & Suyadnya, I., 2015. “Beyond User Gaze: How Instagram Creates Tourism Destination Brand?” Social and Behavioral Sciences (211), 1089 – 1095.
  • Güçdemir, Y., 2012. Sanal Ortamda İletişim Bir Halkla İlişkiler Perspektifi. Derin Yayınları, İstanbul.
  • Haridakis, P., & Hanson, G., 2009. “Social Interaction and Co-Viewing With YouTube: Blending Mass Communication Reception and Social Connection”. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 53(2), 317-335.
  • Işık, D., 2013. “Üniversite Kütüphanelerinde Web 2.0 Teknolojilerinin Kullanımı ve Web Tabanlı Kullanıcı Eğitimi İçin Öneriler”. Türk Kütüphaneciliği, 27(1), 100-116.
  • Kahraman, M., 2013. “Sosyal Medya 101 2.0 Pazarlamacılar İçin Sosyal Medyaya Giriş”. İstanbul: Mediacat.
  • Kaplan, A. M., & Haenlein, M., 2010. “Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media”. Business Horizons (53), 59-68.
  • Kaynak, S., & Koç, S., 2015. “Telif Hakları Hukuku’nun Yeni Macerası: Sosyal Medya”. Folklor/Edebiyat, 21(83), 389-410. Koçyiğit, M. (2015). Sosyal Ağ Pazarlaması Marka Bağlılığı Oluşturmada Bir Pazarlama Stratejisi. Konya : Eğitim Yayınevi.
  • Kuyucu, M., 2014. “Y Kuşağı ve Facebook: Y Kuşağının Facebook Kullanım Alışkanlıkları Üzerine Bir İnceleme”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(49), 55-83.
  • Leung, D., Law, R., Van Hoof, H., & Buhalis, D., 2013. “Social Media in Tourism and Hospitality: A Literature Review”. Journal of Travel & Tourism Marketing (30), 3-22.
  • Özçağlayan, M., & Çelik, R., 2014. Sosyal Medyada Kendini İfade, Teşhir ve Gözetim Gözetimin Sayısal Bilgiyle Dönüşümü Nitel Bir Çalışma. Dijital İletişim Etkisi (s. 186-209). İskenderiye, İstanbul.
  • Özutku, F., Küçükyılmaz, M., Çopur, H., İlter, K., Sığın, İ., & Arı, Y., 2014. Sosyal Medyanın ABC’si. Alfa, İstanbul.
  • Pang, N., & Goh, D., 2015. “Can Blogs Function as Rhetorical Publics in Asian Democracies?” An Analysis Using The Case of Singapore. Telematics and Informatics (33), 504–513.
  • Parker, R. D., 2012. “The Evolving Dynamics of Social Media in Internet Tourism Marketing”. Tourism Res Hospitality, 1(1), 1-2.
  • Singh, T., Veron-Jackson, L., & Cullinane, J., 2008. “Blogging: A New play in Your Marketing Game Plan”. Business Horizons (51), 281-292.
  • Xiang, Z., & Gretzel, U., 2010. “Role of Social Media in Online Travel Information Search”. Tourism Management (131), 179–188.
  • Vural, Z. B., & Bat, M., 2010. “Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma”. Journal of Yasar University, 5 (20), 3348-3382.
  • Weinberg, T., 2009. “The New Community Rules: Marketing on The Social Web (1 b.)”. O’Reilly Media Inc., USA. http://www.sabah.com.tr/galeri/teknoloji/facebook-10-yasinda/2 -Son Erişim Tarihi: 26.05.2016
  • Yavuz, M. C., & Haseki, M., 2012. “Konaklama İşletmelerinde E-Pazarlama Uygulamaları: E-Medya Araçları Temelinde Bir Model Önerisi”. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (2), 116-137.
  • Yıldız, S., & Yıldız, Z., 2015. “Bilişim Teknolojilerinin Turizm Pazarlaması, Dağıtım Sistemi ve Seyahat Acentelerinin İş Modeli Değişimine Etkisi”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(3), 595-611.
  • Zarrella, D., 2010. The Social Media Marketing Book. O’Reilly Media Inc., Canada.
  • Zeng, B., 2013. “Social Media in Tourism”. Tourism & Hospitality, 2(1), 1-2.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ercan Aktan

Murat Koçyiğit

Yayımlanma Tarihi 6 Kasım 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 ICEBSS Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Aktan, E., & Koçyiğit, M. (2016). SOSYAL MEDYA’NIN TURİZM FAALİYETLERİNDEKİ ROLÜ ÜZERİNE TEORİK BİR İNCELEME. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi62-73.
AMA Aktan E, Koçyiğit M. SOSYAL MEDYA’NIN TURİZM FAALİYETLERİNDEKİ ROLÜ ÜZERİNE TEORİK BİR İNCELEME. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Published online 01 Kasım 2016:62-73.
Chicago Aktan, Ercan, ve Murat Koçyiğit. “SOSYAL MEDYA’NIN TURİZM FAALİYETLERİNDEKİ ROLÜ ÜZERİNE TEORİK BİR İNCELEME”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Kasım (Kasım 2016), 62-73.
EndNote Aktan E, Koçyiğit M (01 Kasım 2016) SOSYAL MEDYA’NIN TURİZM FAALİYETLERİNDEKİ ROLÜ ÜZERİNE TEORİK BİR İNCELEME. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 62–73.
IEEE E. Aktan ve M. Koçyiğit, “SOSYAL MEDYA’NIN TURİZM FAALİYETLERİNDEKİ ROLÜ ÜZERİNE TEORİK BİR İNCELEME”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, ss. 62–73, Kasım 2016.
ISNAD Aktan, Ercan - Koçyiğit, Murat. “SOSYAL MEDYA’NIN TURİZM FAALİYETLERİNDEKİ ROLÜ ÜZERİNE TEORİK BİR İNCELEME”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Kasım 2016. 62-73.
JAMA Aktan E, Koçyiğit M. SOSYAL MEDYA’NIN TURİZM FAALİYETLERİNDEKİ ROLÜ ÜZERİNE TEORİK BİR İNCELEME. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016;:62–73.
MLA Aktan, Ercan ve Murat Koçyiğit. “SOSYAL MEDYA’NIN TURİZM FAALİYETLERİNDEKİ ROLÜ ÜZERİNE TEORİK BİR İNCELEME”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2016, ss. 62-73.
Vancouver Aktan E, Koçyiğit M. SOSYAL MEDYA’NIN TURİZM FAALİYETLERİNDEKİ ROLÜ ÜZERİNE TEORİK BİR İNCELEME. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016:62-73.

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.