In the modern life of business, a customer is a partner of the company. At the very first level of the operations of an enterprise, everything starts with the aim of satisfying the customer group, and then, the firm continues to its business life by supplying the customer expectations in an efficient way. The essential goal of companies in the long run is maximizing their profitably and continuing their existence simultaneously. Therefore, in order to reach its target, the company should assess its customers’ satisfaction levels and take measures by considering those results. Internal customer satisfaction is as essential as external customer satisfaction. As a matter of fact, the more you improve the effectiveness of internal customer, the more you provide high quality of goods and services for the external customers. Starting from the hypothesis mention above, the aim of this study is to determine the factors which effect internal customer satisfaction. For this purpose, a survey had applied on flour industry in Konya. According to the results of this survey, significant relationship is determined between the factors which effect internal customer satisfaction
Customer Customer Satisfaction Internal Customer Satisfaction External
Günümüz işletme anlayışında müşteri, şirketin iş ortağıdır. İşletme faaliyetleri, müşterinin istek ve beklentilerinin tespiti ile başlamakta ve müşteriden gelen taleplerin etkili olarak karşılanması ile devam etmektedir. İşletmelerin uzun vadede temel amaçları varlıklarını sürdürürken karlılıklarını da artırmaktır. Dolayısıyla, işletmeler müşteri memnuniyetini ölçerek ve sonuçlara göre uygun önlemler alarak karlılıklarını yükseltebileceklerdir. Dış müşteri memnuniyetinin olduğu kadar iç müşteri memnuniyetinin de sağlanması zorunludur. Çünkü iç müşterinin etkinliği yükseltildiği zaman dış müşterilere sunulan ürün ve hizmetin kalitesi de yükselecektir. Belirtilen hipotezden hareketle bu çalışmanın amacı, iç müşteri memnuniyetini etkileyen faktörlerin belirlenmesidir. Bu amaçla, Konya’da faaliyet gösteren un fabrikalarında iç müşteri memnuniyetine ilişkin anket yapılmıştır. Anket sonuçlarına göre, iç müşteri memnuniyetini etkileyen faktörler arasında anlamlı ilişki tespit edilmiştir
Müşteri Müşteri Memnuniyeti İç müşteri Memnuniyeti Dış Müşteri Memnuniyeti
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Sayı: 22 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.