BibTex RIS Kaynak Göster

BEYAZ EŞYA SEKTÖRÜNDE MARKA, KALİTE VE FİYAT DEĞİŞKENLERİNİN FARKLI GELİR GRUPLARINDAKİ AİLELERİN SATIN ALIM KARARLARI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ

Yıl 2010, Sayı: 27, - , 20.06.2015

Öz

The customers who evaluate the product choices in the scope of customer buying decision process are moved by some different criterions. There are great numbers of manufacturers on white good sector where the competition is strong, and it means that there are great numbers of choices for customers. Evaluating the alternatives is one of the most important step of customer buying decision process which became more complex with the number of those choices and it has been thought that the variables of brand, quality and price have great effects on customers’ final decision. At this point, realizing the criterions which are more dominant on customer product choice will make convenience to develop product strategies on the road of competitive advantage for customers. Accordingly, the aim of the study is to determine the effects of brand, quality and price on customer buying decision process and especially on evaluation of alternatives and to lead the manufacturers in the light of the results of analysis

Kaynakça

  • ALVAREZ, Alvarez Begona ve Rodolfo Vazquez CASIELLES; (2008), “Effects of Price Decisions on Product Categories and Brands”, Asia Pasific Journal of Marketing and Lojistics, Vol:20, No:1, ss. 23-43.
  • ARSLAN, Kahraman; (2003), “Otomobil Alımında Tüketici Davranışlarını Etkileyen Faktörler”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Dergisi, Yıl:2, Sayı:3, ss. 83-103.
  • BAŞ, Türker; (2006), Anket Nasıl Hazırlanır, Uygulanır, Değerlendirilir, Seçkin Yayınları, Ankara, 236s.
  • BECKER, Tilman; (2000), “Consumer Perception of Fresh Meat Quality: A Framework for Analysis”, British Food Journal, Vol:102, No:3, ss. 158-176.
  • BRISTOW, Dennis, N., Kenneth C. SCHNEIDER ve Drue K. SCHULER; (2002), “The Brand Dependence Scale: Measuring Consumers’ Use of Brand Name to Differentiate Among Product Alternatives”, Journal of Product & Brand Management, Vol:11, No:6, ss.343-356.
  • DAVIS, Scott M.; (2000), “The Power of the Brand”, Strategy & Leadership, ss. 4-9.
  • ERCİŞ, Aysel, Sevtap ÜNAL ve Polat CAN; (2008), “Tüketicileri Yaşam Tarzları ve Beyaz Eşya Satın Alma Karar Süreçleri Açısından Alt Gruplara Ayırmaya Yönelik Bir Araştırma”, Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, ss. 35-49.
  • ERDEM, Ayhan; (2006), Tüketici Odaklı Bütünleşik Pazarlama İletişimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 334s.
  • ESPEJEL, Joel, Carmina FANDOS ve Carlos FLAVIAN; (2007), “The Role of Intrinsic and Extrinsic Quality Attributes on Consumer Behaviour for Traditional Food Products”, Managing Service Quality, Vol:17, No:6, ss. 681-701.
  • ESTELAMI, Hooman; (2008); “Consumer Use of the Price-quality Cue in Financial Services”, Journal of Product & Brand Management, 17/3, ss. 197-208.
  • FANDOS, Carmina ve Carlos FLAVIAN; (2006), “Intrinsic and Extrinsic Quality Attributes, Loyalty and Buying Intention: An Analysis for A PDO Product”, British Food Journal, Vol:108, No:8, ss. 646-662.
  • FIRAT, Aytekin ve Eda AZMAK; (2007), “Satınalma Karar Sürecinde Beyaz Eşya Kullanıcılarının Marka Bağlılığı”, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Yıl:9, Sayı:13, ss. 251-264.
  • GASTON-BRETON, Charlotte; (2006), “The Impact of the Euro on the Consumer Desicion Process: Theoretical Explanation and Empirical Evidence”, Journal of Product & Brand Management, 15/4, ss. 272-279.
  • GÜLMEZ, Mustafa ve İ., Taylan DÖRTYOL; (2009), Açıklamalı Pazarlama Sözlüğü, Detay Yayıncılık, Ankara, 441 syf.
  • İSLAMOĞLU, Ahmet Hamdi ve Remzi ALTUNIŞIK; (2008), Tüketici Davranışları, Beta Yayınları, İstanbul, 301s.
  • JIANG, Pingjun; (2004), “The Role of The Brand Name in Customization Decision: A Search vs Experience Perspective”, Journal of Product & Brand Management, Vol:13, No:2, ss.73-83.
  • LIHRA, Torsten ve Raoul GRAF; (2007), “Multi-channel Communication and Consumer Choice in the Household Furniture Buying Process”, Direct Marketing: An International Journal, Vol:1, No:3, ss.146-160.
  • LYSONSKI, Steven, Srini DURVASULA ve Yiorgos ZOTOS; (1996), “Consumer Decision-making Styles: A Multi-country Investigation”, European Journal of Marketing, Vol:30, No:12, ss.10-21.
  • MATZLER, Kurt, Andreas WURTELE ve Birgit RENZL; (2006), “Dimensions of Price Satisfaction: A Study in the Retail Banking Industry”, International Journal of Bank Marketing, Vol:24, No:4, ss. 216-231.
  • MOORE, Marguerite ve Jason CARPENTER; (2006), “The Effect of Price as a Marketplace Cue on Retail Patronage”, Journal of Product & Brand Management, 15/4, ss. 265-271.
  • MUCUK, İsmet; (2004); Pazarlama İlkeleri, Türkmen Kitabevi, İstanbul, 398.
  • NAKİP, Mahir (2006), Pazarlama Araştırmaları: Teknikler ve SPSS Desteki Uygulamalar, 2. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • NANDA, Dipti, Clark HU ve Billy BAI (2006), “Exploring Family Roles in Purchasing Decisions During Vacation Planning: Review and Discussions for Future Research, Journal of Travel and Tourism Marketing, Vol.20 (3/4), ss.107-125.
  • ODABAŞI, Yavuz ve Gülfidan BARIŞ; (2002), Tüketici Davranışı, MediaCat Yayınları, İstanbul, 404s.
  • OH, Jungmi ve Susan S. FIORITO; (2002), “Korean Women’s Clothing Brand Loyalty”, Journal of Fashion Marketing and Management, Vol:6, No:3, ss. 206-222.
  • PARK, Jihye ve Leslie STOEL; (2005), “Effect of Brand Familiarity, Experience and Information on Online Apparel Purchase”, International Journal of Retail & Distribution Management, Vol:33, No:2, ss. 148-160.
  • ROWLEY, Jennifer; (1997), “Focusing on Customers”, Library Review, Vol:46, No:2, ss. 81-89.
  • SARACEL, Nüket, Belkıs ÖZKARA, Mehmet KARAKAŞ, Şuayip ÖZDEMİR, Ramazan YELKEN, Süleyman DÜNDAR, Yusuf KARACA (2002), Afyon ili Tüketim Analizi: Tüketici Davranışları Ve Eğilimi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Yayınları.
  • SOLOMON, Michael, R.; (2004), Consumer Behavior: Buying, Having and Being, Pearson Education International, New Jersey, 621s.
  • TEK, Ömer Baybars; (1999), Pazarlama İlkeleri: Global Yönetimsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları, Beta Yayınevi, İstanbul, 902s.
  • TENG, Lefa, Michel LAROCHE ve Huihuang ZHU; (2007), “The Effects of Multiple-ads and Multiple-brands on Consumer Attitude and Purchase Behaviour”, Journal of Consumer Marketing, 24/1, ss. 27-35.
  • VERBEKE, Wim; (2000), “Influences on the Consumer Decision-making ProcessTowards Fresh Meat”, British Food Journal, Vol:102, No:7, ss.522-538.

BEYAZ EŞYA SEKTÖRÜNDE MARKA, KALİTE VE FİYAT DEĞİŞKENLERİNİN FARKLI GELİR GRUPLARINDAKİ AİLELERİN SATIN ALIM KARARLARI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ

Yıl 2010, Sayı: 27, - , 20.06.2015

Öz

Satın alım karar süreci kapsamında ürün seçeneklerini değerlendiren tüketiciler ürün seçimini yaparken farklı ölçütlerin etkisinde kalmaktadırlar. Rekabetin kuvvetli olduğu bir sektör olan beyaz eşya sektöründe de üretici sayısının fazla olması, tüketicilerin seçeneklerinin artması sonucunu doğurmaktadır. Fazla seçeneğin daha karmaşık kıldığı tüketici satın alım karar süreci aşamalarından alternatiflerin değerlendirilmesi sırasında marka, kalite ve fiyat değişkenlerinin tüketicinin nihai kararı üzerinde etkili olduğu düşünülmektedir. Bu noktada, beyaz eşya üreticilerinin tüketicilerin seçim kararlarında hangi ölçütün neye göre daha ağır bastığını bilmesi, rekabet üstünlüğü sağlayacak ürün stratejilerinin geliştirilmesinde kolaylık sağlayacaktır. Buna göre, çalışmanın amacı Türkiye beyaz eşya sektörü çerçevesinde, marka, kalite ve fiyat değişkenlerinin aile satın alım karar sürecine ve bilhassa alternatiflerin değerlendirilmesi aşamasına etkilerini ölçmek ve çıkan sonuçlar ışığında beyaz eşya üreticilerine yol göstermektir

Kaynakça

  • ALVAREZ, Alvarez Begona ve Rodolfo Vazquez CASIELLES; (2008), “Effects of Price Decisions on Product Categories and Brands”, Asia Pasific Journal of Marketing and Lojistics, Vol:20, No:1, ss. 23-43.
  • ARSLAN, Kahraman; (2003), “Otomobil Alımında Tüketici Davranışlarını Etkileyen Faktörler”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Dergisi, Yıl:2, Sayı:3, ss. 83-103.
  • BAŞ, Türker; (2006), Anket Nasıl Hazırlanır, Uygulanır, Değerlendirilir, Seçkin Yayınları, Ankara, 236s.
  • BECKER, Tilman; (2000), “Consumer Perception of Fresh Meat Quality: A Framework for Analysis”, British Food Journal, Vol:102, No:3, ss. 158-176.
  • BRISTOW, Dennis, N., Kenneth C. SCHNEIDER ve Drue K. SCHULER; (2002), “The Brand Dependence Scale: Measuring Consumers’ Use of Brand Name to Differentiate Among Product Alternatives”, Journal of Product & Brand Management, Vol:11, No:6, ss.343-356.
  • DAVIS, Scott M.; (2000), “The Power of the Brand”, Strategy & Leadership, ss. 4-9.
  • ERCİŞ, Aysel, Sevtap ÜNAL ve Polat CAN; (2008), “Tüketicileri Yaşam Tarzları ve Beyaz Eşya Satın Alma Karar Süreçleri Açısından Alt Gruplara Ayırmaya Yönelik Bir Araştırma”, Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, ss. 35-49.
  • ERDEM, Ayhan; (2006), Tüketici Odaklı Bütünleşik Pazarlama İletişimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 334s.
  • ESPEJEL, Joel, Carmina FANDOS ve Carlos FLAVIAN; (2007), “The Role of Intrinsic and Extrinsic Quality Attributes on Consumer Behaviour for Traditional Food Products”, Managing Service Quality, Vol:17, No:6, ss. 681-701.
  • ESTELAMI, Hooman; (2008); “Consumer Use of the Price-quality Cue in Financial Services”, Journal of Product & Brand Management, 17/3, ss. 197-208.
  • FANDOS, Carmina ve Carlos FLAVIAN; (2006), “Intrinsic and Extrinsic Quality Attributes, Loyalty and Buying Intention: An Analysis for A PDO Product”, British Food Journal, Vol:108, No:8, ss. 646-662.
  • FIRAT, Aytekin ve Eda AZMAK; (2007), “Satınalma Karar Sürecinde Beyaz Eşya Kullanıcılarının Marka Bağlılığı”, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Yıl:9, Sayı:13, ss. 251-264.
  • GASTON-BRETON, Charlotte; (2006), “The Impact of the Euro on the Consumer Desicion Process: Theoretical Explanation and Empirical Evidence”, Journal of Product & Brand Management, 15/4, ss. 272-279.
  • GÜLMEZ, Mustafa ve İ., Taylan DÖRTYOL; (2009), Açıklamalı Pazarlama Sözlüğü, Detay Yayıncılık, Ankara, 441 syf.
  • İSLAMOĞLU, Ahmet Hamdi ve Remzi ALTUNIŞIK; (2008), Tüketici Davranışları, Beta Yayınları, İstanbul, 301s.
  • JIANG, Pingjun; (2004), “The Role of The Brand Name in Customization Decision: A Search vs Experience Perspective”, Journal of Product & Brand Management, Vol:13, No:2, ss.73-83.
  • LIHRA, Torsten ve Raoul GRAF; (2007), “Multi-channel Communication and Consumer Choice in the Household Furniture Buying Process”, Direct Marketing: An International Journal, Vol:1, No:3, ss.146-160.
  • LYSONSKI, Steven, Srini DURVASULA ve Yiorgos ZOTOS; (1996), “Consumer Decision-making Styles: A Multi-country Investigation”, European Journal of Marketing, Vol:30, No:12, ss.10-21.
  • MATZLER, Kurt, Andreas WURTELE ve Birgit RENZL; (2006), “Dimensions of Price Satisfaction: A Study in the Retail Banking Industry”, International Journal of Bank Marketing, Vol:24, No:4, ss. 216-231.
  • MOORE, Marguerite ve Jason CARPENTER; (2006), “The Effect of Price as a Marketplace Cue on Retail Patronage”, Journal of Product & Brand Management, 15/4, ss. 265-271.
  • MUCUK, İsmet; (2004); Pazarlama İlkeleri, Türkmen Kitabevi, İstanbul, 398.
  • NAKİP, Mahir (2006), Pazarlama Araştırmaları: Teknikler ve SPSS Desteki Uygulamalar, 2. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • NANDA, Dipti, Clark HU ve Billy BAI (2006), “Exploring Family Roles in Purchasing Decisions During Vacation Planning: Review and Discussions for Future Research, Journal of Travel and Tourism Marketing, Vol.20 (3/4), ss.107-125.
  • ODABAŞI, Yavuz ve Gülfidan BARIŞ; (2002), Tüketici Davranışı, MediaCat Yayınları, İstanbul, 404s.
  • OH, Jungmi ve Susan S. FIORITO; (2002), “Korean Women’s Clothing Brand Loyalty”, Journal of Fashion Marketing and Management, Vol:6, No:3, ss. 206-222.
  • PARK, Jihye ve Leslie STOEL; (2005), “Effect of Brand Familiarity, Experience and Information on Online Apparel Purchase”, International Journal of Retail & Distribution Management, Vol:33, No:2, ss. 148-160.
  • ROWLEY, Jennifer; (1997), “Focusing on Customers”, Library Review, Vol:46, No:2, ss. 81-89.
  • SARACEL, Nüket, Belkıs ÖZKARA, Mehmet KARAKAŞ, Şuayip ÖZDEMİR, Ramazan YELKEN, Süleyman DÜNDAR, Yusuf KARACA (2002), Afyon ili Tüketim Analizi: Tüketici Davranışları Ve Eğilimi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Yayınları.
  • SOLOMON, Michael, R.; (2004), Consumer Behavior: Buying, Having and Being, Pearson Education International, New Jersey, 621s.
  • TEK, Ömer Baybars; (1999), Pazarlama İlkeleri: Global Yönetimsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları, Beta Yayınevi, İstanbul, 902s.
  • TENG, Lefa, Michel LAROCHE ve Huihuang ZHU; (2007), “The Effects of Multiple-ads and Multiple-brands on Consumer Attitude and Purchase Behaviour”, Journal of Consumer Marketing, 24/1, ss. 27-35.
  • VERBEKE, Wim; (2000), “Influences on the Consumer Decision-making ProcessTowards Fresh Meat”, British Food Journal, Vol:102, No:7, ss.522-538.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İbrahim Taylan Dörtyol Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Sayı: 27

Kaynak Göster

APA Dörtyol, İ. T. (2015). BEYAZ EŞYA SEKTÖRÜNDE MARKA, KALİTE VE FİYAT DEĞİŞKENLERİNİN FARKLI GELİR GRUPLARINDAKİ AİLELERİN SATIN ALIM KARARLARI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(27).
AMA Dörtyol İT. BEYAZ EŞYA SEKTÖRÜNDE MARKA, KALİTE VE FİYAT DEĞİŞKENLERİNİN FARKLI GELİR GRUPLARINDAKİ AİLELERİN SATIN ALIM KARARLARI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Haziran 2015;(27).
Chicago Dörtyol, İbrahim Taylan. “BEYAZ EŞYA SEKTÖRÜNDE MARKA, KALİTE VE FİYAT DEĞİŞKENLERİNİN FARKLI GELİR GRUPLARINDAKİ AİLELERİN SATIN ALIM KARARLARI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 27 (Haziran 2015).
EndNote Dörtyol İT (01 Haziran 2015) BEYAZ EŞYA SEKTÖRÜNDE MARKA, KALİTE VE FİYAT DEĞİŞKENLERİNİN FARKLI GELİR GRUPLARINDAKİ AİLELERİN SATIN ALIM KARARLARI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 27
IEEE İ. T. Dörtyol, “BEYAZ EŞYA SEKTÖRÜNDE MARKA, KALİTE VE FİYAT DEĞİŞKENLERİNİN FARKLI GELİR GRUPLARINDAKİ AİLELERİN SATIN ALIM KARARLARI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 27, Haziran 2015.
ISNAD Dörtyol, İbrahim Taylan. “BEYAZ EŞYA SEKTÖRÜNDE MARKA, KALİTE VE FİYAT DEĞİŞKENLERİNİN FARKLI GELİR GRUPLARINDAKİ AİLELERİN SATIN ALIM KARARLARI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 27 (Haziran 2015).
JAMA Dörtyol İT. BEYAZ EŞYA SEKTÖRÜNDE MARKA, KALİTE VE FİYAT DEĞİŞKENLERİNİN FARKLI GELİR GRUPLARINDAKİ AİLELERİN SATIN ALIM KARARLARI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015.
MLA Dörtyol, İbrahim Taylan. “BEYAZ EŞYA SEKTÖRÜNDE MARKA, KALİTE VE FİYAT DEĞİŞKENLERİNİN FARKLI GELİR GRUPLARINDAKİ AİLELERİN SATIN ALIM KARARLARI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 27, 2015.
Vancouver Dörtyol İT. BEYAZ EŞYA SEKTÖRÜNDE MARKA, KALİTE VE FİYAT DEĞİŞKENLERİNİN FARKLI GELİR GRUPLARINDAKİ AİLELERİN SATIN ALIM KARARLARI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015(27).

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.