Zihinde bulunan önceden edinilmiş bilgi yapılarına şema adı
verilmektedir. Şema kuramına göre, bir metni anlama okuyucunun ön bilgileri ve
metin arasındaki karşılıklı etkileşimle mümkündür. Şemaların okuduğunu anlama
sürecindeki rolü yadsınamaz. Bu nedenle, bu makalenin temel amacı şema kuramının
okuduğunu anlamadaki önem ve
gerekliliğini işaret etmektir. Bu çalışma şema kuramı, özellikleri, işlevleri
ve okuduğunu anlama sürecine etkileri hakkında bilgi vermeyi amaçlamaktadır.
Ayrıca bu makalede, şema kuramı ve okuduğunu anlama ilişkisi üzerinde
durulmakta; bu kuramın okuduğunu anlama sürecine katkıları bu alanda çalışan
araştırmacıların açıklamalarından yararlanarak
tartışılmakta; son olarak,
etkili bir okuma dersi için öğretmenlere birtakım
öneriler sunulmaktadır.
Previously acquired
knowlwdge structures in mind are called schemata. According to schema theory,
comprehending a text is an interactive process between the reader’s bakground
knowledge and the text. The role of schemata in reading comprehension process
cannot be denied. Therefore, in this paper, the main aim is to indicate the
importance and necessity of schema theory in comprehension. This paper aims to
present information about schema theory, its characteristics, functions and
effects on reading comprehension. Besides, in this study, it is mentioned the
relationship between schema theory and reading comprehension, the contributions
of schema theory to reading comprehension are bing discussed by making use of
the explanations of the researchers studying in this field and finally, some
recommendations for the the teachers in effective reading course are being
suggested.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Sayı: 30 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.