The aim of this study was to investigate physical activity levels of disabled students who were studying at different universities in 2012-2013 education years according to some variables. Totally 318 disabled student who were studying at 19 different universities were participated in this study. IPAQ short form used to determine (FA) physical activity levels of students. Kruskal-Wallis and Mann-Whitney non-parametric tests were used with alpha set at α=0.05 for comparisons between the groups. According to study findings, when we examined the frequency and percentage distribution of disabled students’ physical activity levels who are studying at different universities, it is determined that %32.6 of visually impaired students were attending low intensity physical activity while %39.3 of them were attending middle intensity physical activity and %28.1 of them were attending high intensity physical activity. For hearing impaired students, it is determined that %30.8 of them were attending low intensity physical activity while %40.7 of them were attending middle intensity physical activity and %28.6 of them were attending high intensity physical activity. For physically disabled students, it is determined that %34.1of them were attending low intensity physical activity while %37 of them were attending middle intensity physical activity and %29 of them were attending high intensity physical activity. It is observed that students who prefer to participate in team sports has higher Met values than other students and transportation, lack of free time and other issues are determined as reason for not to participate in exercises. Considering with these results, we hoped that this research may guide and motivate disabled students to participate in more physical activity, may take attention to psychological processes which could be defined as other reasons and may light to way for further studies
Bu araştırma; 2012-2013 eğitim öğretim yılında farklı üniversitelerde okuyan engelli öğrencilerin fiziksel aktivite düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. 19 Üniversitede öğrenim gören toplam 318 engelli öğrenci araştırmaya katılmıştır. Fiziksel Aktivite (FA) düzeylerini belirlemek amacıyla IPAQ kısa formu uygulanmıştır. Guruplar arası karşılaştırmalarda α=0.05 anlamlılık düzeyinde Kruskal-Wallis ve Mann-Whitney non-parametrik testleri kullanıldı. Araştırma bulgularına göre farklı üniversitelerde okuyan engelli öğrencilerin engel türüne göre fiziksel aktivite düzeylerinin frekans ve yüzde dağılımları incelendiğinde, görme engellilerde %32.6 ‘sı’ hafif şiddetli , %39.3’ ü orta şiddetli ve %28.1’i yüksek şiddetli fiziksel aktivite, işitme engellilerde %30.8 ‘i hafif şiddetli , %40.7 si orta şiddetli ve %28.6’ sı yüksek şiddetli fiziksel aktivite, fiziksel engellilerde ise %34.1’i hafif şiddetli , %37 si orta şiddetli ve %29’u yüksek şiddetli fiziksel aktivite yaptıkları belirlenmiştir. Öğrencilerin takım sporlarını yapanlara da Met değerinin daha yüksek olduğu ve spor yapmama nedeni olarak ulaşım, boş zaman bulamayışı ve diğer etkenlerin neden olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçlarla birlikte değerlendirildiğinde bu araştırmanın, engelli öğrencilerin fiziksel aktivite düzeylerinin arttırılması için yönlendirme, motive etme ve diğer nedenler adı altında yer alabilecek psikolojik süreçlere dikkat çekmesi ve ileriki araştırmalara ışık tutması umulmaktadır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 40 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.