BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN MERAKLILIK DÜZEYLERİNİN ARAŞTIRILMASI (KÜTAHYA İLİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2014, Sayı: 41, 0 - 0, 20.06.2015

Öz

Bu çalışmada; Kütahya ilindeki merkez ortaöğretim kurumlarında 2011-2012 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören öğrencilerin, meraklılık düzeylerinin farklı değişkenler açısından ilişkisi araştırılmaya çalışılmıştır. Veri toplama aracı olarak, Meraklılık Ölçeği kullanıldı.Araştırmada ayrıca öğrencilerin demografik özelliklerinin belirlenmesi için 11 maddeden oluşan bilgi formu hazırlandı. Araştırmada kullanılan anket, 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Kütahya ilindeki merkez ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören 440 erkek ve 440 bayan toplam 880 öğrenciye uygulandı. Çalışmanın istatistiksel analizinde SPSS For Windows IBM Version20.0 paket programı kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde frekans (f), yüzde (%) gibi tanımlayıcı istatistiksel yöntemlere ek olarak, öğrencilerin meraklılık düzeylerinde cinsiyet ve etkinliklere katılım şekillerine göre önemli bir fark olup olmadığının tespiti için IndependentSamples T-Testi uygulandı. Sınıf, aylık gelir düzeyi, boş zamanlarında katıldıkları etkinlikler ve etkinliklere katılımlarını olumsuz etkileyen sebepler ile meraklılık düzeyleri arasında anlamlı bir fark olup olmadığını tespit etmek için ise OneWay ANOVA testi uygulandı. Elde edilen bulgulara göre; boş zamanlarında katıldıkları etkinlik türü açısından genişlik alt boyutunda (F6,873; 3.502; p<0.05) ve derinlik alt boyutunda (F6,873; 3.849; p<0.05) farklılık gösterdiği belirlendi. Boş zamanlarında etkinliklere katılımlarını olumsuz etkileyen sebepler açısından ise genişlik alt boyutuna göre katılımcıların meraklılık düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı (F5,874; .496; p>0.05) tespit edildi ancak derinlik alt boyutuna göre de katılımcıların meraklılık düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur (F5,874; 2.305; p<0.05)

Kaynakça

  • BUDAK, S., (2000). Psikoloji Sözlüğü, Ankara, Bilim ve Sanat Yayınları, Birinci Basım, 1014 sayfa, sayfa 505.
  • DEMİREL, M., COŞKUN, Y. D., (2009).“Üniversite Öğrencilerinin Meraklılık Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından
  • İncelenmesi”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl 9, Sayı 18, Sayfa 111-134. DEMİREL, M., TURAN, M.B., KÖMÜR, Z., AYDOĞAN, M., (2012).“CuriosityLevels of UnivercityStudentStudying in theVariousDepartments”, The Online Journal of RecreationandSport, Volume 1, Issue 3, July 2012, ISSN: 2146-9598.
  • DERİNGÖL, Y., YAMAN, Y., ÖZSARI, İ., ÇAĞIRGAN, G. D.,(2010). “İlköğretim Öğretmen Adaylarının Meraklılık
  • Düzeylerinin İncelenmesi”, International Conference on New Trends in EducationandTheirImplications, 11-13 November, 2010
  • Antalya-Turkey ISBN: 978 605 364 104 9. DERİNGÖL, Y., YAMAN, Y., ÖZSARI, İ., ÇAĞIRGAN, G. D., (2010).“Matematik, Fen Bilgisi, Sosyal Bilgiler ve Sınıf
  • Öğretmen Adaylarının Bilgisayara İlişkin Öz-Yeterlik Algıları ile Meraklılık Düzeyleri Arasındaki İlişki”, International Conference on New Trends in EducationandTheirImplications 11-13 November, 2010 Antalya-Turkey ISBN: 978 605 364 104 9.
  • EKİCİ, S., CAN, S., ZORBA E., DURUKAN, E. ve BİRGÜL, A., (2006). “Muğla Marmaris’teki Seyahat Acentelerinin
  • Müşterilerine Sundukları Rekreasyonel Sportif Animasyon Etkinliklerinin Değerlendirilmesi”, 9. Spor Bilimleri Kongresi. http://www.anayasa.gen.tr/1982ay.htm, 13.11.2012. http://www.haberturk.com/yasam/haber/744866, 13.11.2012. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=13133, 13.11.2012.
  • KANDAZGELEN, N. ve HERGÜNER, G. “Muğla Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenlerinin Serbest Zamanlarını Değerlendirme Biçimlerinin İncelenmesi (Sakarya İli Örneği)”, 9. Spor Bilimleri Kongresi. KASATURA, İ.,(1998).“Gençlik ve Bağımlılık”, Psikoloji Dizisi:3, Evrim Yayınevi, 1.Basım:Ekim 1998, Sayfa 110.
  • KARAKÜÇÜK, S. “Rekreasyon”, 2. Baskı, Ankara, 1997, Sayfa 1-6.
  • MİRZAOĞLU, N. veERDOĞAN, Ş. (1976).“Rekreasyon ve Spor”, Çağdaş Eğitim Dergisi,Cilt:XXII, Sayı:236, Sayfa 10.
  • OKUMUŞ, Y., BAŞARAN, Z. ve SİVRİKAYA K., “Farklı Sanayi Kuruluşlarında Çalışan Bireylerin Boş Zamanlarını Değerlendirme Tercihlerinin İncelenmesi”, 7. Spor Bilimleri Kongresi. PEPE, H. ve KURU, E. (2001).“ Spor Yapan Ve Yapmayan Bayanların Sosyo-Ekonomik Seviyelerinin Araştırılması ”, Gazi
  • Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:XXI, Sayı:3, Sayfa 209-211. PEPE, K. ve MAMAK, H. “Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenlerinin Boş Zaman Etkinlikleri Hakkında Görüşleri Ve Katılım Düzeyleri”, Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulu, Ankara. ŞİRİN, N., (2007).“Bir Merakın Peşinden Sürüklenmek”, Çoluk Çocuk Anne Baba Eğitimci Dergisi, Mayıs, Sayı 70, Sayfa 6-7.
  • Türk Dil Kurumu (1988). Türkçe Sözlük, Türk Tarih Kurumu Basım Evi, Ankara, 1988, cilt 2, sayfa 1007.

ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN MERAKLILIK DÜZEYLERİNİN ARAŞTIRILMASI (KÜTAHYA İLİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2014, Sayı: 41, 0 - 0, 20.06.2015

Öz

Aim of thisstudy is toexaminerelationsbetweendifferentvariablesandcuriositylevels of thestudentswhoarestudyingat theUrban Secondary Schools in Kütahya Province in 2011-2012 academicyear. As datacollectiontool, “CuriosityScale” wasused. An information form of 11 questionswasalsoprepared in ordertospecifythedemographicfeatures of thestudents. Thequestionnaireused in thisstudywasappliedto 440 boysand 440 girls, totally 880 students, whostudy at the urban secondaryschools in Kütahya Province in 2011-2012 academicyear. SPSS For Windows IBM Version 20.0 statisticalpackagesoftwarewereusedforstatisticalanalyses. ordertoidentifythedemographicdistribution thesignificancelevel thestudentsaccordingtotheirgenderandway of participation in theactivitiesor not.AdditionallyOneWay ANOVA test wasperformedtounderstandtheeffect activitiesmadeduringleisuretimesandreasonswhichadverselyaffecttheirparticipation Inconclusionandaccordingtothefindings, significantdifferencewasdetected in thewidthsub-dimension (t.05; 7.818; p<0.05) anddepthsub-dimension (t.05; 4.262; p<0.05). Fortheactivitytypetheyparticipate in theirleisuretimes, a differencewasalsodetected in thewidthsub-dimension (F6,873; 3.502; p<0.05) anddepthsub-dimension (F6,873; 3.849; p<0.05). Concerningthereasonswhichadverselyaffecttheirparticipation in theactivitiesduringleisuretimes, theparticipantsaccordingtothewidthsub-dimension

Kaynakça

  • BUDAK, S., (2000). Psikoloji Sözlüğü, Ankara, Bilim ve Sanat Yayınları, Birinci Basım, 1014 sayfa, sayfa 505.
  • DEMİREL, M., COŞKUN, Y. D., (2009).“Üniversite Öğrencilerinin Meraklılık Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından
  • İncelenmesi”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl 9, Sayı 18, Sayfa 111-134. DEMİREL, M., TURAN, M.B., KÖMÜR, Z., AYDOĞAN, M., (2012).“CuriosityLevels of UnivercityStudentStudying in theVariousDepartments”, The Online Journal of RecreationandSport, Volume 1, Issue 3, July 2012, ISSN: 2146-9598.
  • DERİNGÖL, Y., YAMAN, Y., ÖZSARI, İ., ÇAĞIRGAN, G. D.,(2010). “İlköğretim Öğretmen Adaylarının Meraklılık
  • Düzeylerinin İncelenmesi”, International Conference on New Trends in EducationandTheirImplications, 11-13 November, 2010
  • Antalya-Turkey ISBN: 978 605 364 104 9. DERİNGÖL, Y., YAMAN, Y., ÖZSARI, İ., ÇAĞIRGAN, G. D., (2010).“Matematik, Fen Bilgisi, Sosyal Bilgiler ve Sınıf
  • Öğretmen Adaylarının Bilgisayara İlişkin Öz-Yeterlik Algıları ile Meraklılık Düzeyleri Arasındaki İlişki”, International Conference on New Trends in EducationandTheirImplications 11-13 November, 2010 Antalya-Turkey ISBN: 978 605 364 104 9.
  • EKİCİ, S., CAN, S., ZORBA E., DURUKAN, E. ve BİRGÜL, A., (2006). “Muğla Marmaris’teki Seyahat Acentelerinin
  • Müşterilerine Sundukları Rekreasyonel Sportif Animasyon Etkinliklerinin Değerlendirilmesi”, 9. Spor Bilimleri Kongresi. http://www.anayasa.gen.tr/1982ay.htm, 13.11.2012. http://www.haberturk.com/yasam/haber/744866, 13.11.2012. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=13133, 13.11.2012.
  • KANDAZGELEN, N. ve HERGÜNER, G. “Muğla Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenlerinin Serbest Zamanlarını Değerlendirme Biçimlerinin İncelenmesi (Sakarya İli Örneği)”, 9. Spor Bilimleri Kongresi. KASATURA, İ.,(1998).“Gençlik ve Bağımlılık”, Psikoloji Dizisi:3, Evrim Yayınevi, 1.Basım:Ekim 1998, Sayfa 110.
  • KARAKÜÇÜK, S. “Rekreasyon”, 2. Baskı, Ankara, 1997, Sayfa 1-6.
  • MİRZAOĞLU, N. veERDOĞAN, Ş. (1976).“Rekreasyon ve Spor”, Çağdaş Eğitim Dergisi,Cilt:XXII, Sayı:236, Sayfa 10.
  • OKUMUŞ, Y., BAŞARAN, Z. ve SİVRİKAYA K., “Farklı Sanayi Kuruluşlarında Çalışan Bireylerin Boş Zamanlarını Değerlendirme Tercihlerinin İncelenmesi”, 7. Spor Bilimleri Kongresi. PEPE, H. ve KURU, E. (2001).“ Spor Yapan Ve Yapmayan Bayanların Sosyo-Ekonomik Seviyelerinin Araştırılması ”, Gazi
  • Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:XXI, Sayı:3, Sayfa 209-211. PEPE, K. ve MAMAK, H. “Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenlerinin Boş Zaman Etkinlikleri Hakkında Görüşleri Ve Katılım Düzeyleri”, Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulu, Ankara. ŞİRİN, N., (2007).“Bir Merakın Peşinden Sürüklenmek”, Çoluk Çocuk Anne Baba Eğitimci Dergisi, Mayıs, Sayı 70, Sayfa 6-7.
  • Türk Dil Kurumu (1988). Türkçe Sözlük, Türk Tarih Kurumu Basım Evi, Ankara, 1988, cilt 2, sayfa 1007.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Satı Akgül Bu kişi benim

Çetin Özdilek - Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Akgül, S., & -, Ç. Ö. (2015). ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN MERAKLILIK DÜZEYLERİNİN ARAŞTIRILMASI (KÜTAHYA İLİ ÖRNEĞİ). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(41).
AMA Akgül S, - ÇÖ. ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN MERAKLILIK DÜZEYLERİNİN ARAŞTIRILMASI (KÜTAHYA İLİ ÖRNEĞİ). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Haziran 2015;(41).
Chicago Akgül, Satı, ve Çetin Özdilek -. “ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN MERAKLILIK DÜZEYLERİNİN ARAŞTIRILMASI (KÜTAHYA İLİ ÖRNEĞİ)”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 41 (Haziran 2015).
EndNote Akgül S, - ÇÖ (01 Haziran 2015) ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN MERAKLILIK DÜZEYLERİNİN ARAŞTIRILMASI (KÜTAHYA İLİ ÖRNEĞİ). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 41
IEEE S. Akgül ve Ç. Ö. -, “ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN MERAKLILIK DÜZEYLERİNİN ARAŞTIRILMASI (KÜTAHYA İLİ ÖRNEĞİ)”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 41, Haziran 2015.
ISNAD Akgül, Satı - -, Çetin Özdilek. “ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN MERAKLILIK DÜZEYLERİNİN ARAŞTIRILMASI (KÜTAHYA İLİ ÖRNEĞİ)”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 41 (Haziran 2015).
JAMA Akgül S, - ÇÖ. ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN MERAKLILIK DÜZEYLERİNİN ARAŞTIRILMASI (KÜTAHYA İLİ ÖRNEĞİ). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015.
MLA Akgül, Satı ve Çetin Özdilek -. “ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN MERAKLILIK DÜZEYLERİNİN ARAŞTIRILMASI (KÜTAHYA İLİ ÖRNEĞİ)”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 41, 2015.
Vancouver Akgül S, - ÇÖ. ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN MERAKLILIK DÜZEYLERİNİN ARAŞTIRILMASI (KÜTAHYA İLİ ÖRNEĞİ). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015(41).

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.