BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKÇENİN İKİNCİ DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE ÖĞRENCİLERİN KULLANDIKLARI KELİME ÖĞRENME STRATEJİLERİ

Yıl 2014, Sayı: 41, 0 - 0, 20.06.2015

Öz

One of the most important difficulties in teaching Turkish as a second language is vocabulary learning. While there are learners who can develop their own vocabulary learning strategies, there are also those who can not do it autonomously through integrating their old and new knowledge. As a sub-component of language learning strategies, vocabulary learning strategies constitutes the main of this study. For this reason, this study investigates vocabulary learning strategies of students at B2 level in Çanakkale Onsekiz Mart University TÖMER (Turkish Teaching, Application and Research Center) while learning Turkish. It is also aimed to find out vocabulary learning strategies of multilingual students learning Turkish as a second language and their vocabulary learning strategies in their previous experiences and explore the differences and similarities between them. Case study as a qualitative method was used in this study. The data collected through demographic information forms and interview records were analyzed with decriptive statistics. In the semi-structured interviews with 51 international students at B2 level, vocabulary learning strategies of the students’ use were identified

Kaynakça

  • Aksan, D. (1990). Her Yönüyle Dil. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Altan, Z. M. (2003). Language Learning Strategies And Foreign Language Achievement. Eğitim ve Bilim, Cilt:28. Sayı:129. s. 25-31.
  • Arsal, Z. Özen, R. (2006). The Language Learning Strategies of ELT Teacher Canditates. The 10th International Inged Elt Conference On The Subject Of Practice And Progress, Selcuk University Konya- Turkey. 3-5 Kasım.
  • Aygün, M. (1999). Yabancı Dil Dersinde Sözcük Öğretimi ve Sözcük Dağarcığını Geliştirme Teknikleri. Dil Dergisi, s. 5-16.
  • Banguoğlu, T. (2004). Türkçenin Grameri. Ankara: TDK Yayınları.
  • Butler, Y., ve Hakuta, K. (2006). Bilingualism and Second Language Acquisition. İn Tej K. Bahatia End William C. Ritchie (Ed.). The Handbook Of Bilingualism. s. 115-144.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çelikkaya Ş. (2012). Almanca Öğretmeni Adaylarının Sözcük Öğreniminde Kullandıkları Öğrenme Stratejileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 28, s. 71-76.
  • Eyraud, K., Giles, G., Koening, G., & Stoller, F. L. (2000). The World Wall Approach: Promoting L2 Vocabulary Learning. Forum, 38(3). Http://Exchanges.State.Gov/Forum/Vols/Vol38/No3/P2.Htm. adresinden 27.05.2013 tarihinde alınmıştır.
  • Ergin, M. (2005). Türk Dil Bilgisi. İstanbul: Bayram Basım Yayınları.
  • Ersoy, A., ve Yalçınoğlu, P. (2012). Nitel Araştırmaya Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gömleksiz M. N. (2013). Türkçe Öğretmeni Adaylarının İngilizce Dil Öğrenme Stratejilerine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi (Fırat Üniversitesi Örneği). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı, Issn: 1308–9196 Yıl : 6, Sayı : 11. s. 573-601.
  • Gu, Y., ve Johnson, R. K. (1996). Vocabulary Learning Strategies and Language Learning Outcomes. Language Learning Journal, s. 643– 679.
  • Harmer, J. (2006), The Practice of English Language Teaching. Longman: Pearson Education Limited.
  • MEB. (2012). Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni Öğrenme - Öğretme -Değerlendirme 11.05.2013 tarihinde Http://Abdigm.Meb.Gov.Tr/Eski_Site/Uaorgutler/AK/Cefr_Turkce.Pdf adresinden alındı.
  • Nation, I. (1982). Beginning to Learn Foreign Vocabulary: A Review of the Research. RELC Journal, s. 14-37.
  • Nation, I. (1997). L1 and L2 Use in the Classroom: A Systematic Approach. TESL Reporter, s. 19-27.
  • Özer, B. (2002). İlköğretim ve Ortaöğretim Okullarının Eğitim Programlarında Öğrenme Stratejileri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1 (1). s. 17-32.
  • Sanaoui, R. (1995). Adult Learners' Approaches to Learning Vocabulary in Second Languages. The Modern Language Journal, s. 15-28.
  • Schmitt, N. (2000). Vocabulary in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Schmitt, N., ve Mccarthy, M. (1997). Vocabulary Description, Acquisition and Pedagogy. Cambiridge: Cambridge University Press.
  • Sönmez, V., ve Alacapınar, F. G. (2013). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şahinel, M. (2003). Etkin Öğrenme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Şerabatır, S. (2008). İlköğretim 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin İngilizce Dersinde Kullandıkları Kelime Öğrenme Stratejileri. Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Programları ve Öğretimi Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • TDK. (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Underwood, J. (1989). Hypercard and Interactive Video. CALICO Journal, s. 7-20.
  • Weinstein, C. E. Ve Mayer, R.E. (1983). The Teaching of Learning Strategies Document Resume. Journal Cit. İnnovation Abstracts. V5 N32.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.

TÜRKÇENİN İKİNCİ DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE ÖĞRENCİLERİN KULLANDIKLARI KELİME ÖĞRENME STRATEJİLERİ

Yıl 2014, Sayı: 41, 0 - 0, 20.06.2015

Öz

Türkçenin ikinci dil olarak öğretiminin yapıldığı kurslarda öğrencilerin karşılaştıkları en büyük güçlüklerden biri kelime öğrenimidir. Kelime öğrenme stratejisi geliştirip kelime hazinelerini arttıran öğrenciler olduğu gibi bağımsız olarak kelime öğrenme stratejisi geliştiremeyen ve başarısız olan öğrenciler de vardır. Dil öğrenme stratejilerinin bir parçası olan kelime öğrenme stratejileri bu açıdan çalışmanın temelini oluşturmaktadır. Bu çalışmada, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Türkçe Öğretim ve Uygulama Merkezi’nde (TÖMER) B2 dil seviyesi öğrencilerinin Türkçe öğrenirken kullandıkları kelime öğrenme stratejilerini belirlemek amaçlanmıştır. Ayrıca ikinci dil olarak Türkçe öğrenen çok dilli öğrencilerin Türkçenin öğretiminde kullandıkları kelime öğrenme stratejileri ile önceki dil öğrenimlerinde kullandıkları kelime öğrenme stratejileri benzerlikler ve farklılıklar açısından incelenip karşılaştırılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olan durum çalışması modeli kullanılmıştır. Öğrencilerin kişisel bilgilerini öğrendiğimiz kişisel bilgi formu ve görüşme kayıtları olmak üzere iki farklı veri toplama aracından gelen veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. B2 dil seviyesindeki 51 öğrenciyle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmelerde, Türkçeyi ikinci dil olarak öğrenen yabancı uyruklu öğrencilerin kullandıkları kelime öğrenme stratejileri tespit edilmiştir

Kaynakça

  • Aksan, D. (1990). Her Yönüyle Dil. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Altan, Z. M. (2003). Language Learning Strategies And Foreign Language Achievement. Eğitim ve Bilim, Cilt:28. Sayı:129. s. 25-31.
  • Arsal, Z. Özen, R. (2006). The Language Learning Strategies of ELT Teacher Canditates. The 10th International Inged Elt Conference On The Subject Of Practice And Progress, Selcuk University Konya- Turkey. 3-5 Kasım.
  • Aygün, M. (1999). Yabancı Dil Dersinde Sözcük Öğretimi ve Sözcük Dağarcığını Geliştirme Teknikleri. Dil Dergisi, s. 5-16.
  • Banguoğlu, T. (2004). Türkçenin Grameri. Ankara: TDK Yayınları.
  • Butler, Y., ve Hakuta, K. (2006). Bilingualism and Second Language Acquisition. İn Tej K. Bahatia End William C. Ritchie (Ed.). The Handbook Of Bilingualism. s. 115-144.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çelikkaya Ş. (2012). Almanca Öğretmeni Adaylarının Sözcük Öğreniminde Kullandıkları Öğrenme Stratejileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 28, s. 71-76.
  • Eyraud, K., Giles, G., Koening, G., & Stoller, F. L. (2000). The World Wall Approach: Promoting L2 Vocabulary Learning. Forum, 38(3). Http://Exchanges.State.Gov/Forum/Vols/Vol38/No3/P2.Htm. adresinden 27.05.2013 tarihinde alınmıştır.
  • Ergin, M. (2005). Türk Dil Bilgisi. İstanbul: Bayram Basım Yayınları.
  • Ersoy, A., ve Yalçınoğlu, P. (2012). Nitel Araştırmaya Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gömleksiz M. N. (2013). Türkçe Öğretmeni Adaylarının İngilizce Dil Öğrenme Stratejilerine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi (Fırat Üniversitesi Örneği). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı, Issn: 1308–9196 Yıl : 6, Sayı : 11. s. 573-601.
  • Gu, Y., ve Johnson, R. K. (1996). Vocabulary Learning Strategies and Language Learning Outcomes. Language Learning Journal, s. 643– 679.
  • Harmer, J. (2006), The Practice of English Language Teaching. Longman: Pearson Education Limited.
  • MEB. (2012). Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni Öğrenme - Öğretme -Değerlendirme 11.05.2013 tarihinde Http://Abdigm.Meb.Gov.Tr/Eski_Site/Uaorgutler/AK/Cefr_Turkce.Pdf adresinden alındı.
  • Nation, I. (1982). Beginning to Learn Foreign Vocabulary: A Review of the Research. RELC Journal, s. 14-37.
  • Nation, I. (1997). L1 and L2 Use in the Classroom: A Systematic Approach. TESL Reporter, s. 19-27.
  • Özer, B. (2002). İlköğretim ve Ortaöğretim Okullarının Eğitim Programlarında Öğrenme Stratejileri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1 (1). s. 17-32.
  • Sanaoui, R. (1995). Adult Learners' Approaches to Learning Vocabulary in Second Languages. The Modern Language Journal, s. 15-28.
  • Schmitt, N. (2000). Vocabulary in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Schmitt, N., ve Mccarthy, M. (1997). Vocabulary Description, Acquisition and Pedagogy. Cambiridge: Cambridge University Press.
  • Sönmez, V., ve Alacapınar, F. G. (2013). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şahinel, M. (2003). Etkin Öğrenme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Şerabatır, S. (2008). İlköğretim 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin İngilizce Dersinde Kullandıkları Kelime Öğrenme Stratejileri. Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Programları ve Öğretimi Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • TDK. (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Underwood, J. (1989). Hypercard and Interactive Video. CALICO Journal, s. 7-20.
  • Weinstein, C. E. Ve Mayer, R.E. (1983). The Teaching of Learning Strategies Document Resume. Journal Cit. İnnovation Abstracts. V5 N32.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Tok Bu kişi benim

Mehtap Yigin - Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Tok, M., & -, M. Y. (2015). TÜRKÇENİN İKİNCİ DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE ÖĞRENCİLERİN KULLANDIKLARI KELİME ÖĞRENME STRATEJİLERİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(41).
AMA Tok M, - MY. TÜRKÇENİN İKİNCİ DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE ÖĞRENCİLERİN KULLANDIKLARI KELİME ÖĞRENME STRATEJİLERİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Haziran 2015;(41).
Chicago Tok, Mehmet, ve Mehtap Yigin -. “TÜRKÇENİN İKİNCİ DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE ÖĞRENCİLERİN KULLANDIKLARI KELİME ÖĞRENME STRATEJİLERİ”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 41 (Haziran 2015).
EndNote Tok M, - MY (01 Haziran 2015) TÜRKÇENİN İKİNCİ DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE ÖĞRENCİLERİN KULLANDIKLARI KELİME ÖĞRENME STRATEJİLERİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 41
IEEE M. Tok ve M. Y. -, “TÜRKÇENİN İKİNCİ DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE ÖĞRENCİLERİN KULLANDIKLARI KELİME ÖĞRENME STRATEJİLERİ”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 41, Haziran 2015.
ISNAD Tok, Mehmet - -, Mehtap Yigin. “TÜRKÇENİN İKİNCİ DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE ÖĞRENCİLERİN KULLANDIKLARI KELİME ÖĞRENME STRATEJİLERİ”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 41 (Haziran 2015).
JAMA Tok M, - MY. TÜRKÇENİN İKİNCİ DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE ÖĞRENCİLERİN KULLANDIKLARI KELİME ÖĞRENME STRATEJİLERİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015.
MLA Tok, Mehmet ve Mehtap Yigin -. “TÜRKÇENİN İKİNCİ DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE ÖĞRENCİLERİN KULLANDIKLARI KELİME ÖĞRENME STRATEJİLERİ”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 41, 2015.
Vancouver Tok M, - MY. TÜRKÇENİN İKİNCİ DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE ÖĞRENCİLERİN KULLANDIKLARI KELİME ÖĞRENME STRATEJİLERİ. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015(41).

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.