Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Evaluation on Landscape Paintings of Hüseyin Yüce, Purehearted Naive Artist of Kütahya

Yıl 2020, Sayı: 63, 141 - 152, 22.01.2020

Öz

The aim in this
research is to make an analysis on the life and sense of art of world-renowned
shepherd artist Hüseyin Yüce, born in a remote region of Anatiolia, in Güveççi
village of Kütahya in 1928. The concept of naive painting starting in Turkey
after 1955 and hadn’t still been a movement emerged by the accidental discovery
of Hüseyin Yüce’s paintings he made after 1960, and the artist has become the
first naive Turkish artist in this respect. 
In his paintings, Yüce taking the nature as the subject depicted trees
and plants in a magical and fairy-tale mystical atmosphere with free and unique
color-selection in a pastoral language. Hüseyin Yüce is among the important
representatives of a group of artists who painted under the influence of their
instincts without having any academic education, and therefore called as
pureheart or naive. In this study, previous studies and publications related to
the subject were examined and the method of literature scanning was used. As a
result of this study, we see this: without any academic trainig or any
influence, naive artist Yüce produced numerous original paintings, and opened
30 solo exhibitions in Turkey. He also had exhibitions abroad such as in
France, England, Czechoslovakia, Romania, Hungary, Finland, India. The artist
has paintings and works in the hands of valuable collectors not only in our
country but also abroad. As the result of this study, it can be said that
Hüseyin Yüce has an important place in Turkish naive painting and has gained
local and international value with his Works.

Kaynakça

  • Alp, Ö.K. (2009). ";Naif Resimde Sembolik Kurguyu Oluşturan Özellikler". Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 23(15-26).
  • Ersoy, A. (1998). Günümüz Türk Resim Sanatı (1950’den 2000’e), Bilim Sanat Galerisi, Kadıköy, İstanbul.
  • Giray,K.(2009).Ziraat Bankası Koleksiyonu 3.Cilt,Ankara,T.C Ziraat Bankası Kültür Koleksiyonu, Promat Basım Yayın
  • Gürdal, M, (2013). “Hüseyin Yüce Belgeseli / Hayatı ve Eserleri’’Mayıs,2013,Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi
  • Hanay,A.(2009).1930 Sonrası Türk Resminde Köylü Teması, Edirne:Trakya ÜniversitesiSosyal Bilimler Enstitüsü.Yüksek Lisans Tezi.
  • Özsezgin, K. ve Aslıer M., (1989). Başlangıçtan Bugüne Çağdaş Türk Resim Sanat Tarihi, Tiglat Yayınları, İstanbul.
  • Özsezgin, K. (23.02.1973). Sanat Dergisi, Milliyet Gazetesi,Ankara Turani,A. (2015), Sanat Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi,İstanbul
  • Sözen,M.,Tanyeli U.(2014). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi,İstanbul
  • Kahramankaptan, Ş.(2001). Resmi Geçit Ressamlarla Söyleşiler,‘Köyünü Terketmeyen Gerçek Bir Saf Yürek Hüseyin Yüce’, T.C.Kültür Bakanlığı Yayın No:2676,Sistem Ofset ,Ank ara.s.245-249 Karasar ,N.(2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi,Nobel Akademi Yayıncılık,Ankara.
  • Kayalıoğlu, Sevgi. (2017).“Türk Naif Resim Sanatı Üzerine Bir Değerlendirme”. idil 6.30 (2017): 619-645., Cilt 6, Sayı 30,İdil Dergisi,İstanbul
  • Yıldırım,A., Şimsek,H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri,(6.Baskı).Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız,B. (Ressam-Kütahya Kültür ve Sanat Derneği (KÜSAD) Başkanı) ,Hüseyin Yüce İle Elli Yıl,https://www.dunyabulteni.net/kultur-sanat/kutahyadan-naif-ressam-huseyin-yuce-gecti-h322482.html erişim tarihi:10.01.2019www.turkishpaintings.com/index.php?p=37&l=1&modPainters_artistDetailID.erişim tarihi: 10.01.2019https://www.dunyabulteni.net/kultur-sanat/kutahyadan-naif-ressam-huseyin-yuce-gecti-h322482.html Kültür Sanat, erişim tarihi:15.01.2019)

Kütahya’nın Saf Yürekli Naif Ressamı Hüseyin Yüce’nin Manzara Resimleri Üzerine Bir Değerlendirme

Yıl 2020, Sayı: 63, 141 - 152, 22.01.2020

Öz

Bu araştırmada amaç; Anadolu’nun uzak bir yöresinde,
1928 yılında Kütahya'nın Güveçci köyünde dünyaya gelen saf yürekli, dünyaca
ünlü  çoban ressam Hüseyin Yüce’nin  (d.1928, Kütahya - Şubat 2015) hayatı ve
sanat anlayışı üzerinde bir inceleme yapmaktır. Türkiye’de 1955’ten sonra
başlayan ve tam olarak  bir akım niteliği
taşımayan Naif resim  anlayışı, 1960’tan
sonra Hüseyin Yüce’nin yaptığı resimlerin rastlantı sonucu keşfedilmesiyle
ortaya çıkmıştır ve  sanatçı bu yönüyle
“İlk Naif Türk Sanatçı” olma özelliği kazanmıştır. Resimlerinde tabiatı konu
olarak ele alan Yüce özellikle ağaçları ve bitkileri büyülü, masalsı mistik bir
havada özgür ve özgün renk seçimleriyle pastoral bir dil ile resimlemiştir.
Hüseyin Yüce, herhangi bir akademik öğrenim görmeden, içgüdülerinin
yönlendirici etkisiyle resim yapan ve bu nedenle saf yürek (Naif) olarak
adlandırılan ressamlar gurubunun, Türkiye'deki önemli temsilcileri arasında yer
alır. Araştırmada konu ile ilgili daha önce yapılan çalışmalar ve yayınlar
incelenerek literatür tarama yöntemi kullanılmıştır. Sonuç olarak, Hüseyin Yüce’nin  resimleri incelendiğinde; şehir yaşamının
kargaşasından uzak, saf doğanın içinde köyünü terk etmeden hiçbir dış tesir ve
ekolün etkisinde kalmadan kendi içten duygu ve hisleriyle  şiirsel çocuksu saf renkleriyle yarattığı
yeni biçim ve renkleriyle naif resme yeni bir soluk ve tanım getirdiği
söylenebilir. Bu çalışmanın sonucunda; Hüseyin Yüce’nin, Türk naif resim
sanatında önemli bir yeri olduğu, yaptığı eserlerle yerel ve evrensel bir değer
kazandığı söylenebilir.



 

Kaynakça

  • Alp, Ö.K. (2009). ";Naif Resimde Sembolik Kurguyu Oluşturan Özellikler". Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 23(15-26).
  • Ersoy, A. (1998). Günümüz Türk Resim Sanatı (1950’den 2000’e), Bilim Sanat Galerisi, Kadıköy, İstanbul.
  • Giray,K.(2009).Ziraat Bankası Koleksiyonu 3.Cilt,Ankara,T.C Ziraat Bankası Kültür Koleksiyonu, Promat Basım Yayın
  • Gürdal, M, (2013). “Hüseyin Yüce Belgeseli / Hayatı ve Eserleri’’Mayıs,2013,Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi
  • Hanay,A.(2009).1930 Sonrası Türk Resminde Köylü Teması, Edirne:Trakya ÜniversitesiSosyal Bilimler Enstitüsü.Yüksek Lisans Tezi.
  • Özsezgin, K. ve Aslıer M., (1989). Başlangıçtan Bugüne Çağdaş Türk Resim Sanat Tarihi, Tiglat Yayınları, İstanbul.
  • Özsezgin, K. (23.02.1973). Sanat Dergisi, Milliyet Gazetesi,Ankara Turani,A. (2015), Sanat Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi,İstanbul
  • Sözen,M.,Tanyeli U.(2014). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi,İstanbul
  • Kahramankaptan, Ş.(2001). Resmi Geçit Ressamlarla Söyleşiler,‘Köyünü Terketmeyen Gerçek Bir Saf Yürek Hüseyin Yüce’, T.C.Kültür Bakanlığı Yayın No:2676,Sistem Ofset ,Ank ara.s.245-249 Karasar ,N.(2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi,Nobel Akademi Yayıncılık,Ankara.
  • Kayalıoğlu, Sevgi. (2017).“Türk Naif Resim Sanatı Üzerine Bir Değerlendirme”. idil 6.30 (2017): 619-645., Cilt 6, Sayı 30,İdil Dergisi,İstanbul
  • Yıldırım,A., Şimsek,H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri,(6.Baskı).Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız,B. (Ressam-Kütahya Kültür ve Sanat Derneği (KÜSAD) Başkanı) ,Hüseyin Yüce İle Elli Yıl,https://www.dunyabulteni.net/kultur-sanat/kutahyadan-naif-ressam-huseyin-yuce-gecti-h322482.html erişim tarihi:10.01.2019www.turkishpaintings.com/index.php?p=37&l=1&modPainters_artistDetailID.erişim tarihi: 10.01.2019https://www.dunyabulteni.net/kultur-sanat/kutahyadan-naif-ressam-huseyin-yuce-gecti-h322482.html Kültür Sanat, erişim tarihi:15.01.2019)
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Pınar Yazkaç 0000-0003-2636-3443

Yayımlanma Tarihi 22 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 63

Kaynak Göster

APA Yazkaç, P. (2020). Kütahya’nın Saf Yürekli Naif Ressamı Hüseyin Yüce’nin Manzara Resimleri Üzerine Bir Değerlendirme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(63), 141-152.
AMA Yazkaç P. Kütahya’nın Saf Yürekli Naif Ressamı Hüseyin Yüce’nin Manzara Resimleri Üzerine Bir Değerlendirme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Ocak 2020;(63):141-152.
Chicago Yazkaç, Pınar. “Kütahya’nın Saf Yürekli Naif Ressamı Hüseyin Yüce’nin Manzara Resimleri Üzerine Bir Değerlendirme”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 63 (Ocak 2020): 141-52.
EndNote Yazkaç P (01 Ocak 2020) Kütahya’nın Saf Yürekli Naif Ressamı Hüseyin Yüce’nin Manzara Resimleri Üzerine Bir Değerlendirme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 63 141–152.
IEEE P. Yazkaç, “Kütahya’nın Saf Yürekli Naif Ressamı Hüseyin Yüce’nin Manzara Resimleri Üzerine Bir Değerlendirme”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 63, ss. 141–152, Ocak 2020.
ISNAD Yazkaç, Pınar. “Kütahya’nın Saf Yürekli Naif Ressamı Hüseyin Yüce’nin Manzara Resimleri Üzerine Bir Değerlendirme”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 63 (Ocak 2020), 141-152.
JAMA Yazkaç P. Kütahya’nın Saf Yürekli Naif Ressamı Hüseyin Yüce’nin Manzara Resimleri Üzerine Bir Değerlendirme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020;:141–152.
MLA Yazkaç, Pınar. “Kütahya’nın Saf Yürekli Naif Ressamı Hüseyin Yüce’nin Manzara Resimleri Üzerine Bir Değerlendirme”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 63, 2020, ss. 141-52.
Vancouver Yazkaç P. Kütahya’nın Saf Yürekli Naif Ressamı Hüseyin Yüce’nin Manzara Resimleri Üzerine Bir Değerlendirme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020(63):141-52.

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.