Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Planlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi

Yıl 2021, Sayı: 68, 133 - 152, 29.04.2021
https://doi.org/10.51290/dpusbe.831713

Öz

Öğrencilerin üniversiteden mezun olduktan sonra kendi becerilerini, yeteneklerini, kişiliklerini yansıtan alanlarda çalışmaları başarılı bir kariyer oluşturma açısından oldukça önemli bir konudur. Öğrencilerin kendilerini daha iyi yansıtan, yeteneklerini ve becerilerini kullanabilecekleri mesleklere yönelmeleri çalışma yaşamında mutlu ve verimli olmayı beraberinde getirir. Bu amaçla çalışma yaşamında mutlu ve verimli olmak için öğrencilerin kariyer planlarını üniversite yaşantıları sürecinde yapmaları önem arzetmektedir. Dolayısıyla öğrencilerin kariyerlerine yönelik çalışmalar yapmaları ve bu bilinçle kendilerini geliştirmeleri faydalı olacaktır. Bu amaçla, 485 öğrencinin gönüllü olarak katıldığı bu çalışmada öğrencilerin mezuniyet sonrası için kariyer planlarının yapılmasında etkili olan faktörler ikili lojistik regresyon analizi ile incelenmiştir. Yapılan analiz sonucunda, öğrencilerin kariyer planlarını etkileyen faktörler olarak; sınıf, algılanan sosyo-ekonomik düzey, liderlik hedefi ve eğitim hedefi bulunmuştur. Ayrıca lojistik regresyon ile elde edilen modelin modelin doğru sınıflandırma yüzdesi %78,4 olarak elde edilmiştir.

Kaynakça

  • Aktaş, A. (2018). Lise öğrencilerinin kariyer hedeflerinde aile etkisi ve akılcı olmayan inançların rolü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Bayram, N. (2015). Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi. Bursa: Ezgi Kitapevi.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu ve G., Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistiksel analiz. Ankara: Pegem Akademi.
  • Erme, T. (2014). Bireysel kariyer yönetimini etkileyen faktörler:işletme öğrencilerinin kariyer tercihleri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Fouad, N.A., Kim, S.-y., Ghosh, A., Chang, W.-h. ve Figueiredo, C. (2016). Family influence on career decision making: validation in India and the United States. Journal of Career Assessment, 24(1), 197-212.
  • Gregor, M., & O’Brien, K. (2016). Understanding career aspirations among young women: improving instrumentation. Journal of Career Assessment, 24(3), 559-572.
  • Gregor, M., O’Brien, K. ve Sauber, E. (2019). Understanding career aspirations among young men. Journal of Career Assessment, 27(2), 262-272.
  • Gujarati, D. ve Porter, D. (2012). Temel Ekonometri. Çeviren Ümit Şenesen & Gülay Günlük Şenesen. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Hilbe, Joseph M. (2015), Practical Guide to Logistic Regression. Taylor and Francis Group. Hosmer, D. ve Lemeshow, S. (2013). Applied logistic regression. John Wiley & Sons.
  • Kılıç, Y. (2018). Kadınlarda kariyer hedeflerinin yordayıcıları olarak aile ve kariyere yönelik tutum özgecilik ve dindarlık: bir model test etme çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Kleinbaum, D. G. ve Klein, M. (2010). Logistic regression a self learning text. Springer Science and Business Media.
  • Menard, S. (1995). Applied logistic regression analysis. Sage Publication.
  • Özünlü, M. ve Bacanlı, F. (2015). Kariyer seçiminde aile etkisi ölçeği’nin lise öğrencileri için türkçeye uyarlanması: geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları. Journal of Turkish Educational Sciences, 13(1), 13-32.
  • Serper, Ö., Aytaç, M. ve Bayram, N. (2013). Örnekleme. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Tabachnick, B. ve Findell, L. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. Çeviri Editörü Mustafa Baloğlu, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Tatlıdil, H. (1992). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel analiz. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Yılmaz, İ., Dursun, B., Pektaş, K. ve Altay, A. (2012). Üniversite öğrencilerinin kariyer seçimlerinin demografik özellikler açısından incelenmesi. Electronic Journal of Vocational Colleges, 2(2), 9-21.

Analysis of Factors Affecting the Carreer Plans of University Students

Yıl 2021, Sayı: 68, 133 - 152, 29.04.2021
https://doi.org/10.51290/dpusbe.831713

Öz

It is an important issue that students work in career fields that reflect their skills, abilities and personalities after graduating from university. For this purpose, students need to make their career plans during their university life and work towards this in order to turn to professions that reflect themselves better and use their skills in line with their abilities, and develop themselves with this awareness. Another issue that is as important as career planning is the factors that affect the career plans. In this study, in which 485 students participated voluntarily, the factors that affect the career plans for the students after graduation were examined by two-option logistic regression analysis. As a result of the analysis, the factors that affect the career plans for students after graduation are the class the student attends, the socio-economic level perceived by the student for his family, the student's leadership goal and the student's educational goal. Besides, the correct classification percentage of the model was found to be 78.4%.

Kaynakça

  • Aktaş, A. (2018). Lise öğrencilerinin kariyer hedeflerinde aile etkisi ve akılcı olmayan inançların rolü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Bayram, N. (2015). Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi. Bursa: Ezgi Kitapevi.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu ve G., Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistiksel analiz. Ankara: Pegem Akademi.
  • Erme, T. (2014). Bireysel kariyer yönetimini etkileyen faktörler:işletme öğrencilerinin kariyer tercihleri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Fouad, N.A., Kim, S.-y., Ghosh, A., Chang, W.-h. ve Figueiredo, C. (2016). Family influence on career decision making: validation in India and the United States. Journal of Career Assessment, 24(1), 197-212.
  • Gregor, M., & O’Brien, K. (2016). Understanding career aspirations among young women: improving instrumentation. Journal of Career Assessment, 24(3), 559-572.
  • Gregor, M., O’Brien, K. ve Sauber, E. (2019). Understanding career aspirations among young men. Journal of Career Assessment, 27(2), 262-272.
  • Gujarati, D. ve Porter, D. (2012). Temel Ekonometri. Çeviren Ümit Şenesen & Gülay Günlük Şenesen. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Hilbe, Joseph M. (2015), Practical Guide to Logistic Regression. Taylor and Francis Group. Hosmer, D. ve Lemeshow, S. (2013). Applied logistic regression. John Wiley & Sons.
  • Kılıç, Y. (2018). Kadınlarda kariyer hedeflerinin yordayıcıları olarak aile ve kariyere yönelik tutum özgecilik ve dindarlık: bir model test etme çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Kleinbaum, D. G. ve Klein, M. (2010). Logistic regression a self learning text. Springer Science and Business Media.
  • Menard, S. (1995). Applied logistic regression analysis. Sage Publication.
  • Özünlü, M. ve Bacanlı, F. (2015). Kariyer seçiminde aile etkisi ölçeği’nin lise öğrencileri için türkçeye uyarlanması: geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları. Journal of Turkish Educational Sciences, 13(1), 13-32.
  • Serper, Ö., Aytaç, M. ve Bayram, N. (2013). Örnekleme. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Tabachnick, B. ve Findell, L. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. Çeviri Editörü Mustafa Baloğlu, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Tatlıdil, H. (1992). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel analiz. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Yılmaz, İ., Dursun, B., Pektaş, K. ve Altay, A. (2012). Üniversite öğrencilerinin kariyer seçimlerinin demografik özellikler açısından incelenmesi. Electronic Journal of Vocational Colleges, 2(2), 9-21.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Mustafa Oğuzhan Cöhce Bu kişi benim 0000-0002-2958-0067

Nuran Bayram Arlı 0000-0001-5492-184X

Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 68

Kaynak Göster

APA Cöhce, M. O., & Bayram Arlı, N. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Planlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(68), 133-152. https://doi.org/10.51290/dpusbe.831713
AMA Cöhce MO, Bayram Arlı N. Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Planlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Nisan 2021;(68):133-152. doi:10.51290/dpusbe.831713
Chicago Cöhce, Mustafa Oğuzhan, ve Nuran Bayram Arlı. “Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Planlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 68 (Nisan 2021): 133-52. https://doi.org/10.51290/dpusbe.831713.
EndNote Cöhce MO, Bayram Arlı N (01 Nisan 2021) Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Planlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 68 133–152.
IEEE M. O. Cöhce ve N. Bayram Arlı, “Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Planlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 68, ss. 133–152, Nisan 2021, doi: 10.51290/dpusbe.831713.
ISNAD Cöhce, Mustafa Oğuzhan - Bayram Arlı, Nuran. “Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Planlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 68 (Nisan 2021), 133-152. https://doi.org/10.51290/dpusbe.831713.
JAMA Cöhce MO, Bayram Arlı N. Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Planlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2021;:133–152.
MLA Cöhce, Mustafa Oğuzhan ve Nuran Bayram Arlı. “Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Planlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 68, 2021, ss. 133-52, doi:10.51290/dpusbe.831713.
Vancouver Cöhce MO, Bayram Arlı N. Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Planlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2021(68):133-52.

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.