Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Distinctive Features of Arabic Oratory in Pre-Islamic Arabia

Yıl 2021, Sayı: 69, 345 - 359, 30.07.2021
https://doi.org/10.51290/dpusbe.944335

Öz

A popular branch of art, oratory is reputed to have a significant place among all literary genres. In particular, Ancient Greeks, Rome, and Arabs are known to have achieved an advanced mastery of this art. The age of Jahiliyya, the pre-Islamic era or the period of ignorance, reflects the historical, social, and cultural position of the Arab society before the birth of Islam. The subjects dealt with in the oratory of Jahiliyya played an essential part in forming Islamic oratory. The oral literature of pre-Islamic Arabia can be considered as multidimensional and sound historical documents that reflected social, political, religious, and cultural aspects of the period at which it originated. The present study aims to emphasize the significance of the Jahiliyya oratory and deal with the main factors that directed the oratory of this period largely by scanning the documents belonging to the pre-Islamic Arab literature.

Kaynakça

  • Ahmet, C. P. (1980). Kısas-ı Enbiyā ve Tevārīḫ-i ḫulefā. Sadeleştiren: Arslan, A. İstanbul: Arslan Yayınları.
  • Ālūsī, M. Ş. (1314/1896). Bulūğu’l-ereb fî ma‘rifeti ahvāli’l-Arab (2. Baskı). thk. Eseri, M. B. Bağdat: y.y.
  • Aṭıyye, M. H. (1355/1936). el-Edebu’l-Arabiyyu ve tāriḫuhū fi’l-asri’l-cāhilī (3. Baskı). Kahire: Dāru’l-Ulūmu’l-Ulyā.
  • Aydın, M. A. (2003). Mehir. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi içinde (C. 28, ss. 389-391). Ankara: TDVİAM.
  • Āyid, A., Omer, A.M., Ceylānī, H.Y., Dāvūd, A., Ta‘me, S.C. ve Mar‘aşlı, N. (2003). el-Mu‘cemu’l-Arabiyyu’l-esāsī. Tunus: Lārūs.
  • Cāḥiẓ, E. O. (1418/1998). el-Beyān ve’t-Tebyīn. (7. Baskı). thk. Hārun, A.M. Kahire: Mektebetu’l-Hancı.
  • Cārim, A. ve Emīn, M. (2010). el-Belāġatu’l-Vāḍıha. Beyrut: Dāru’l-Fikr.
  • Cevād, A. (1413/1993). el-Mufaṣṣal fi tāriḫi’l-Arab ḳable’l-İslām (2. Baskı). Bağdat: Bağdat Üniversitesi.
  • Ḍayf, Şevḳī. (ts.). el-Fennu ve meẕāhibuhu fi’n-nesri’l-Arabī (9. Baskı). Kahire: Mektebetu’d-Dirāseti’l-Edebiyye.
  • DİB, Diyanet İşleri Başkanlığı. (2021). “Kur’an-ı Kerim”. Erişim adresi: https://kuran.diyanet.gov.tr.
  • Elmalı, H. (1998). Hitabet. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (C. 18, ss. 158-160). İstanbul: TDVİAM.
  • Fāḫūrī, H. (1986). el-Cāmi‘ fī tariḫi’l-edebi’l-Arabī. Beyrut: Dāru’l-Cīl.
  • Fayda, M. (2001). Ḳaḥṭān. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi içinde (C. 24, ss. 201-202). İstanbul: TDVİAM.
  • Fīrūzābādī, M. M. (1429/2008). el-Ḳāmūsu’l-Muḥīṭ (8. Baskı). Kahire: Dāru’l-Hadis.
  • Ḫafācī, M. (1992). el-Ḥayātu’l-edebiyye fi’l-aṣri’l-Cāhilī. Beyrut: Dāru’l-Cīl.
  • İbn Abdi Rabbih, A. (1983). Iḳdu’l-ferīd. Beyrut: Dāru’l-Kutubi’l-İlmiyye.
  • İbn Manẓūr, M. (ts.). Lisānu’l-Arab. Kahire: Dāru’l-Ma‘ārif.
  • İsfahānī, E.F. (1429/2008). el-Eġānī. thk. Seāfīn, İ. ve Abbās (3. Baskı). B. Beyrut: Dāru Ṣādır.
  • Ḳudâme, E.F. (1400/1980). Naḳdu’n-Nesr. Beyrut: Dāru’l-Kutubi’l-İlmiyye.
  • Maḥfūẓ, A. (ts.). Fennu’l-ḫatābe ve i‘dādu’l-ḫatīb. b.y.: Dāru’l-İ‘tiṣām.
  • Mecma‘u’l-Lugati’l-Arabiyye. (1425/2004). el-Mu‘cemu’l-Vasîṭ (4. Baskı). Kahire: Mektebetu’ş-Şurûku’d-Duveliyye.
  • Nallino, C.A. (1910-1911). Tāriḫu’l-ādābi’l-Arabiyye (2. Baskı). Kahire: Dāru’l-Maārif.
  • Rāġıb, I. (1430/2009). Mufredāt elfāẓu’l-Ḳur’ān. thk. Ṣafvān (4. Baskı). A. Dımaşḳ: Dāru’l-Ḳalem.
  • Ṣafvet, A.Z. (1352/1933-2010). Cemheratu ḫutabi’l-Arab fī usūri’l-Arabiyyeti’z-zehīra. Kahire-Beyrut: el-Mektebetu’l-İlmiyye.
  • Uğur, M. (1986). Va‘z, kıssacılık ve hadiste ḳuṣṣāṣ. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (28), 291-326.
  • Ya‘kūb, İ.B. ve Āsī, M. (1987). el-Mu‘cemu’l-mufassal fi’l-luġa ve’l-edeb. Beyrut: Dāru’l-İlmi’l-Melāyīn.
  • Zeyyāt, A.Ḥ. (ts.). Tārīḫu’l-edebi’l-Arabī. Kahire: Dāru Nehdā.
  • Ziriklī, Ḫ. (2002). el-A‘lām Ḳāmūs-u terācim (15. Baskı). Beyrut: Dāru’l-İlmi’l-Melāyīn.

Cahiliye Arap Dönemi Hitabelerinde Göze Çarpan Belirgin Özellikler

Yıl 2021, Sayı: 69, 345 - 359, 30.07.2021
https://doi.org/10.51290/dpusbe.944335

Öz

Bir edebi tür (sanat dalı) olan hitabetin, edebî türler içinde büyük bir önem taşıdığı, bilhassa eski Yunan, Roma ve Arapların bu alanda (hitabette) ileri seviyede bulundukları görülmektedir. Cahiliye asrı, Arap toplumunun İslam öncesi tarihlerini, sosyal ve kültürel yapılarını yansıtan döneme ad olarak verilmiştir. Cahiliye dönemi edebiyatının önemli bir türünü teşkil eden hitabetin seçkin örnekleri günümüze kadar ulaşmıştır. Cahiliye devri hitabetinin konuları, İslami dönem hitabetinin şekillenmesini sağlayan en önemli unsurlardandır. Eski Arap hitabeti; sosyal, siyasi, dinî, kültürel vb. özellikler olmak üzere, içinde bulunduğu asrın şartları çerçevesinde sözlü edebiyatı yansıtan çok yönlü sağlam tarihî vesikalardır. Genellikle İslam’dan önceki Arap edebiyatını konu edinen kaynaklar taranarak hazırlanılan bu makalede Cahiliye dönemindeki hitabetin önemi ile o dönemdeki hitabete yön veren belli başlı özellikler ele alınacaktır.

Kaynakça

  • Ahmet, C. P. (1980). Kısas-ı Enbiyā ve Tevārīḫ-i ḫulefā. Sadeleştiren: Arslan, A. İstanbul: Arslan Yayınları.
  • Ālūsī, M. Ş. (1314/1896). Bulūğu’l-ereb fî ma‘rifeti ahvāli’l-Arab (2. Baskı). thk. Eseri, M. B. Bağdat: y.y.
  • Aṭıyye, M. H. (1355/1936). el-Edebu’l-Arabiyyu ve tāriḫuhū fi’l-asri’l-cāhilī (3. Baskı). Kahire: Dāru’l-Ulūmu’l-Ulyā.
  • Aydın, M. A. (2003). Mehir. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi içinde (C. 28, ss. 389-391). Ankara: TDVİAM.
  • Āyid, A., Omer, A.M., Ceylānī, H.Y., Dāvūd, A., Ta‘me, S.C. ve Mar‘aşlı, N. (2003). el-Mu‘cemu’l-Arabiyyu’l-esāsī. Tunus: Lārūs.
  • Cāḥiẓ, E. O. (1418/1998). el-Beyān ve’t-Tebyīn. (7. Baskı). thk. Hārun, A.M. Kahire: Mektebetu’l-Hancı.
  • Cārim, A. ve Emīn, M. (2010). el-Belāġatu’l-Vāḍıha. Beyrut: Dāru’l-Fikr.
  • Cevād, A. (1413/1993). el-Mufaṣṣal fi tāriḫi’l-Arab ḳable’l-İslām (2. Baskı). Bağdat: Bağdat Üniversitesi.
  • Ḍayf, Şevḳī. (ts.). el-Fennu ve meẕāhibuhu fi’n-nesri’l-Arabī (9. Baskı). Kahire: Mektebetu’d-Dirāseti’l-Edebiyye.
  • DİB, Diyanet İşleri Başkanlığı. (2021). “Kur’an-ı Kerim”. Erişim adresi: https://kuran.diyanet.gov.tr.
  • Elmalı, H. (1998). Hitabet. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (C. 18, ss. 158-160). İstanbul: TDVİAM.
  • Fāḫūrī, H. (1986). el-Cāmi‘ fī tariḫi’l-edebi’l-Arabī. Beyrut: Dāru’l-Cīl.
  • Fayda, M. (2001). Ḳaḥṭān. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi içinde (C. 24, ss. 201-202). İstanbul: TDVİAM.
  • Fīrūzābādī, M. M. (1429/2008). el-Ḳāmūsu’l-Muḥīṭ (8. Baskı). Kahire: Dāru’l-Hadis.
  • Ḫafācī, M. (1992). el-Ḥayātu’l-edebiyye fi’l-aṣri’l-Cāhilī. Beyrut: Dāru’l-Cīl.
  • İbn Abdi Rabbih, A. (1983). Iḳdu’l-ferīd. Beyrut: Dāru’l-Kutubi’l-İlmiyye.
  • İbn Manẓūr, M. (ts.). Lisānu’l-Arab. Kahire: Dāru’l-Ma‘ārif.
  • İsfahānī, E.F. (1429/2008). el-Eġānī. thk. Seāfīn, İ. ve Abbās (3. Baskı). B. Beyrut: Dāru Ṣādır.
  • Ḳudâme, E.F. (1400/1980). Naḳdu’n-Nesr. Beyrut: Dāru’l-Kutubi’l-İlmiyye.
  • Maḥfūẓ, A. (ts.). Fennu’l-ḫatābe ve i‘dādu’l-ḫatīb. b.y.: Dāru’l-İ‘tiṣām.
  • Mecma‘u’l-Lugati’l-Arabiyye. (1425/2004). el-Mu‘cemu’l-Vasîṭ (4. Baskı). Kahire: Mektebetu’ş-Şurûku’d-Duveliyye.
  • Nallino, C.A. (1910-1911). Tāriḫu’l-ādābi’l-Arabiyye (2. Baskı). Kahire: Dāru’l-Maārif.
  • Rāġıb, I. (1430/2009). Mufredāt elfāẓu’l-Ḳur’ān. thk. Ṣafvān (4. Baskı). A. Dımaşḳ: Dāru’l-Ḳalem.
  • Ṣafvet, A.Z. (1352/1933-2010). Cemheratu ḫutabi’l-Arab fī usūri’l-Arabiyyeti’z-zehīra. Kahire-Beyrut: el-Mektebetu’l-İlmiyye.
  • Uğur, M. (1986). Va‘z, kıssacılık ve hadiste ḳuṣṣāṣ. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (28), 291-326.
  • Ya‘kūb, İ.B. ve Āsī, M. (1987). el-Mu‘cemu’l-mufassal fi’l-luġa ve’l-edeb. Beyrut: Dāru’l-İlmi’l-Melāyīn.
  • Zeyyāt, A.Ḥ. (ts.). Tārīḫu’l-edebi’l-Arabī. Kahire: Dāru Nehdā.
  • Ziriklī, Ḫ. (2002). el-A‘lām Ḳāmūs-u terācim (15. Baskı). Beyrut: Dāru’l-İlmi’l-Melāyīn.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Abdurrahman Başcı 0000-0003-2964-5761

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 69

Kaynak Göster

APA Başcı, A. (2021). Cahiliye Arap Dönemi Hitabelerinde Göze Çarpan Belirgin Özellikler. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(69), 345-359. https://doi.org/10.51290/dpusbe.944335
AMA Başcı A. Cahiliye Arap Dönemi Hitabelerinde Göze Çarpan Belirgin Özellikler. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Temmuz 2021;(69):345-359. doi:10.51290/dpusbe.944335
Chicago Başcı, Abdurrahman. “Cahiliye Arap Dönemi Hitabelerinde Göze Çarpan Belirgin Özellikler”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 69 (Temmuz 2021): 345-59. https://doi.org/10.51290/dpusbe.944335.
EndNote Başcı A (01 Temmuz 2021) Cahiliye Arap Dönemi Hitabelerinde Göze Çarpan Belirgin Özellikler. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 69 345–359.
IEEE A. Başcı, “Cahiliye Arap Dönemi Hitabelerinde Göze Çarpan Belirgin Özellikler”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 69, ss. 345–359, Temmuz 2021, doi: 10.51290/dpusbe.944335.
ISNAD Başcı, Abdurrahman. “Cahiliye Arap Dönemi Hitabelerinde Göze Çarpan Belirgin Özellikler”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 69 (Temmuz 2021), 345-359. https://doi.org/10.51290/dpusbe.944335.
JAMA Başcı A. Cahiliye Arap Dönemi Hitabelerinde Göze Çarpan Belirgin Özellikler. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2021;:345–359.
MLA Başcı, Abdurrahman. “Cahiliye Arap Dönemi Hitabelerinde Göze Çarpan Belirgin Özellikler”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 69, 2021, ss. 345-59, doi:10.51290/dpusbe.944335.
Vancouver Başcı A. Cahiliye Arap Dönemi Hitabelerinde Göze Çarpan Belirgin Özellikler. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2021(69):345-59.

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.