Araştırma kapsamında gerek devletler gerekse de mikro işletmeler için önem arz eden ihracat yapma/yapabilme konusunda ateşleyici parametre olarak kabul edilen ihracat niyetine etki eden unsurlar araştırılmak ve tespit edilmek istenmiş bu bağlamda da geçmiş literatür dikkate alınarak Müşterilerce Algılanan Risk, Organizasyonel Hazırlık ve Firma Rekabet Avantajının Firma İhracat Niyetine olan etkisi incelemeye alınmıştır. Bu bağlamda da araştırma bölgesi olarak Türkiye’de bulunan ve Afyonkarahisar, Kütahya, Manisa ve Uşak illerini barındıran TR33 bölgesi ve araştırma kitlesi olarak ise bu bölgede faaliyet gösteren mikro imalat işletmeleri seçilmiştir. Araştırma yöntemi olarak Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) kullanılmış ve analizler için IBM SPSS V.25 ve IBM SPSS AMOS V.22 paket programları araç olarak tercih edilmiştir. Araştırma literatürde var olan bulgu ve ölçekler modifiye edilerek 5’li likert bir ölçek hazırlanmış ve araştırma bölgesinde bulunan katılımcılara ulaşılarak 198 adet veri elde edilmiştir. Araştırma sonucunda müşterilerin firmaya karşı tutumunun yanı sıra algıladıkları risk, firma çalışanlarının nezdinde organizasyonun hazırlığı ve firmanın sahip olduğu rekabet avantajı ile firmaların ihracat niyetleri arasında pozitif yönlü bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Müşterilerce algılanan risk Organizasyonel hazırlık Rekabet avantajı İhracat niyeti Yapısal eşitlik modeli (YEM)
Within the scope of the research, it was aimed to investigate and determine the factors affecting the export intention, which is accepted as the triggering parameter in terms of exporting/being able to export, which is important for both states and micro enterprises, and in this context, the effect of Customer Perceived Risk, Organizational Readiness and Firm Competitive Advantage on Firm Export Intention was examined by considering the previous literature. In this context, the TR33 region, located in Turkiye and including Afyonkarahisar, Kutahya, Manisa and Usak provinces, was selected as the research area, and the micro manufacturing enterprises operating in this region were selected as the research population. Structural Equation Model (SEM) was used as the research method and IBM SPSS V.25 and IBM SPSS AMOS V.22 package programs were preferred as tools for the analyses. A 5-point Likert scale was prepared by modifying the findings and scales in the research literature, and 198 data were obtained by reaching the participants in the research region. As a result of the research, it has been determined that there is a positive relationship between the attitude of the customers towards the company, the risk they perceive, the preparedness of the organization in the eyes of the company employees, the competitive advantage of the company and the export intentions of the companies.
Risk perceived by customers Organizational readiness Competitive advantage Export intention Structural equation modeling (SEM)
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müşteri İlişkileri Yönetimi, Küçük İşletme Organizasyonu ve Yönetimi, İthalat İhracat Yönetimi |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2025 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 15 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 83 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.