In the current study, it was aimed to determine how the second-year primary school students made sense
of the multiplication operation that they met for the first time in the classroom, where they had difficulties
and what kind of mistakes they made. For this purpose, the study was designed in accordance with the case
study, one of the qualitative research methods. The participants of the study consist of the 46 second-year
primary school students. In the study, a test consisting of eight questions including the learning outcomes of
the multiplication process was applied. In line with the answers given by the students to the test, one-on-one
interviews were conducted to determine the reasons for the mistakes made by the students in the multiplication process. The obtained data were analyzed using descriptive analysis technique. As a result of the analyzes, it was determined that the students made various mistakes in modeling the multiplication operation, in
showing the multiplication of a natural number by 0 with the addition operation, and in solving problems that
required the multiplication operation. In the interviews conducted based on these errors, it was seen that the
students noticed their mistakes and understood the multiplication process based on the addition process.
In addition, in the interviews, it was determined that the students found multiplication more enjoyable than
addition and subtraction.
Keywords: Multiplication, mak
Multiplication making sense using models primary school students
Mevcut çalışmada ilkokul 2. sınıf öğrencilerinin sınıfta ilk kez tanıştıkları çarpma işlemini nasıl anlamlandırdıkları, nerelerde zorluk çektikleri ve ne tür hatalar yaptıkları belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla, çalışma nitel
araştırma yöntemlerinden durum çalışmasına uygun olarak tasarlanmıştır. Çalışmanın katılımcılarını 46 ilkokul
2. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak 2. sınıf çarpma işleminin öğrenme kazanımlarını
içeren sekiz sorudan oluşan bir test uygulanmış ve ardından öğrencilerle birebir görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler, betimsel analiz tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Analizler sonucunda öğrencilerin
çarpma işlemini modellemede, bir doğal sayının 0 ile çarpımını tekrarlanan toplama olarak göstermede ve
çarpma işlemini gerektiren problem çözümlerinde çeşitli hatalar yaptıkları belirlenmiştir. Bu hatalara dayalı
olarak yürütülen birebir görüşmelerde öğrencilerin hatalarını fark ettikleri ve çarpma işlemini toplama işlemine
dayalı olarak anladıkları görülmüştür. Ek olarak, görüşme yapılan öğrencilerin toplama ve çıkarma işlemlerinden ziyade çarpma işlemini daha zevkli buldukları tespit edilmiştir.
Çarpma işlemi anlamlandırma model kullanma ilkokul öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 1 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License