Geleneksel Mantık temelli ulamlaştırmanın ulamların üyelik yapılarını ele alış biçiminin
zihnin çalışma ilkeleriyle uyuşmadığı, Zadeh'in kuramsal, Rosch'un ise deneysel
çalışmalarıyla ispatlanmıştı. Konuyu ilk defa dilsel çerçevede ele alan Lakoff, ulamların
üyelik yapılarını düzenleyerek zayıf, ortalama ve tipik üyeleri dilsel olarak kodlama
işlevine sahip geniş bir dilbilgisel sınıfın varlığına dikkat çekmiştir. Derecelendiriciler
(hedges), ulamın üyelik yapısındaki hiyerarşinin vurgulanması, ulam sınırlarının
kesinleştirilmesi veya esnetilmesinde rol oynayan dilsel araçlardır. Deneysel nitelikteki
bu çalışmada, ulamların üyelik yapılarını; üyelerin ulamı temsil yeteneklerini ve
derecelendirici ifadelerin Türkçedeki görünümlerini gözlemlemek amacıyla anadili Türkçe
olan lisans ve yüksek lisans öğrencilerinden oluşan araştırma grubuna bir sormaca
uygulanmıştır. Sormacada, 10 adet ulam ve ulamların her biri için 5'er üye önerilerek
üyelerin ilgili ulamları temsil düzeylerini belirten kısa tümceler yazmaları istenmiştir.
Bulgular, katılımcıların sormaca ulamlarının üyelik yapılarını dereceli; üyelerin ulamı
temsil yeteneklerini ise birbirinden farklı olarak gördüğünü göstermiştir. Bulgularda,
“bulanık üye” olarak adlandırılan ve birden fazla ulamın sınırları içinde görülebilen
üyelere de rastlanmıştır. Bulgular Türkçede derecelendirmenin pek çok dilsel araçla
yapıldığını göstermiştir. Bunların arasında belirteç, sıfat, ilgeç, bağlaç gibi sözcük sınıfları
ve soru, kiplik, edilgen çatı gibi dilbilgisel kategoriler öne çıkmaktadır. Bunlara ek olarak,
daha çok konuşma diline has ünlem, vurgu ve ezgilendirmenin de derecelendirme işleviyle
kullanıldığı tespit edilmiştir.
Anlam; Kullanımbilim; Ulamlaştırma; Bulanık Mantık Derecelendiriciler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dil Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 61 Sayı: 1 |
Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi - dtcfdergisi@ankara.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.