Divan şiirinde âşıkların şâhı olarak öne çıkan Mecnûn, bu ününü hiç şüphesiz “mecazdan
hakikate ulaşan” bir âşık olması nedeniyle kazanmıştır. Mecnûn, Leylâ vü Mecnûn
mesnevilerinde şairler tarafından seyr-i sülûkunu tamamlamış bir “kâmil” olarak tavsîf
edilir. Batınî / tasavvufî bir yolculuk olan seyr-i sülûk, kişinin, nefs katmanlarını geçerek
kemâlât düzeyine ulaşmasını ifade eder. Seyr-i sülûk, araştırmacılar tarafından Analitik
Psikoloji'nin kurucusu Jung'un “bireyleşme süreci” ile zaman zaman aynı doğrultuda
düşünülür. Anlatma esasına dayalı eserlerde, kahramanların döngüsü bağlamında
faydalanılan bireyleşme süreci, Joseph Campbell tarafından “monomitin çekirdeği”
olarak sistematize edilmiştir. Ayrılma-erginleşme-dönüş aşamaları bakımından seyr-i
sülûk ile benzerlik taşıması ve yol-yolcu-yolculuk kavramlarını karşılaması, seyr-i sülûk,
bireyleşme süreci ve monomitin çekirdeğinin aynı süreçlerin farklı adları olduğu
düşüncesine neden olmaktadır.
Bu makalede, yolculuğunu tamamlamış kâmil bir kahraman olarak Mecnûn'un,
bireyleşme süreci ve monomitin çekirdeğine göre “aziz” bir kahraman olup olmadığı
sorusuna cevap aranacaktır.
Seyr-i Sülûk Bireyleşme Süreci Monomitin Çekirdeği Kâmil Kahraman Mecnûn Kâmil Kahraman Mecnûn
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dil Çalışmaları, Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 2 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 61 Sayı: 1 |
Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.